פיילוט: מרכזי הערים חיפה, ב"ש, כרמיאל וירוחם יחודשו

במשרד הפנים הוחלט כי לאור ההיענות הגדולה והרמה הגבוהה של ההצעות, יפעל המשרד להרחבת המסגרת התקציבית לצורך תמיכה וליווי בתוכניות פעולה עירוניות נוספות - מעבר ל-25 מיליון שקל

חיפה, באר שבע, כרמיאל וירוחם הן ארבע הערים שזכו בפרויקט הפיילוט של משרד הפנים לחידוש מתחמי המסחר במרכזי הערים.

כזכור, בנובמבר פורסם ב"גלובס" כי משרד הפנים פרסם הזמנה לרשויות מקומיות להגשת הצעות לתוכנית פעולה לחידוש מרכזי הערים, כשבארבע הרשויות הזוכות ינוהל הפרויקט כפיילוט והן יזכו לסיוע כולל של 25 מיליון שקל ליישום התוכנית.

משרד הפנים הודיע היום כי להזמנה נענו 18 ערים מרחבי הארץ שהגישו הצעות לתוכנית פעולה לחידוש מתחמי מסחר במרכזיהן. לאחר הליך הבחירה הוחלט כי חיפה, באר שבע, כרמיאל וירוחם יזכו לסיוע מקצועי ותקציבי של משרד הפנים.

אולם במשרד הפנים הוחלט כי לאור ההיענות הגדולה והרמה הגבוהה של ההצעות יפעל המשרד להרחבת המסגרת התקציבית לצורך תמיכה וליווי בתוכניות פעולה עירוניות נוספות.

במסגרת יוזמת משרד הפנים הוגדרה בכל עיר מתחם שיפור עירוני, שבו תקום מסגרת ארגונית משותפת לרשות המקומית עם בעלי הנכסים והסוחרים במתחם לצורך הפיכתו למרכז עסקים תוסס ואטרקטיבי שמושך קהל ומעלה את מחזורי העסקים ואת ערכי הנכסים.

משדר הפנים מציין כי "מרכזי הערים ואזורי המסחר והבילוי בתוכם, סובלים מזה שנים בגלל התחרות הקשה עם מרכזים חוץ עירוניים. הידרדרותם של מרכזי המסחר העירוניים היא, ללא ספק, תורם עיקרי לירידת קרנן של הערים בכלל ולקושי הרב בחידושן ובמשיכת אוכלוסיות מגוונות לתוכן".

התוכנית שזכתה בחיפה מתייחסת לחידוש לב הדר הכרמל, תוך דגש על פיתוח מאפייניו הרב-תרבותיים של האזור ואילו בבאר שבע מתייחסת התוכנית לחידוש מתחם העיר העתיקה. התוכנית בירוחם מתייחסת לחידוש ופיתוח המרכז המסחרי ורחוב בורנשטיין ואילו התוכנית בכרמיאל היא תוכנית פעולה שכוללת תפיסה מגובשת ואינטגרטיבית לחידוש המרכז האזרחי הישן ופיתוחו בשילוב קניון כיכר העיר הסמוך.

לדברי ראש מינהל התכנון במשרד הפנים, שמאי אסיף, "משרד הפנים פועל לגיבוש שותפים נוספים ומסגרת תקציבית שתאפשר את מימוש הפרויקט בערים נוספות. לכל ישוב ולכל מרכז ישנו ייחוד משלו והפוטנציאל לחידושם הוא עצום".