עובדי חברת החשמל טוענים כי חדרו למחשבים שלהם

במכתב שהגיע לידי "גלובס", כותב יו"ר הוועד מיקו צרפתי: "בהתאם להוראה שניתנה, נפרצו המחשבים של עובדי יחידת הדובר, התבצעה סריקה מקיפה של המדיה השמורה במחשבים לרבות בתיבת הדואר האלקטרוני של כל עובד, שולחן העבודה והכונן הקשיח"

"פרשת הטוקבקים" בחברת החשמל, שחשפה כי הנהלת החברה שילמה כסף עבור שתילת טוקבקים בעד תוכנית ההתייעלות של המנכ"ל ונגד העובדים, שוב מסעירה את חברת החשמל.

במכתב ששלח לעובדים יו"ר הוועד הארצי, מיקו צרפתי, נטען כי החברה חדרה לכאורה למחשבי עובדים ומנהלים באגף הדוברות - זאת ככל הנראה כדי להתחקות אחר המדליף בפרשה. גורמים בכירים בוועד מאשימים את ההנהלה בניסיון לפגוע בבדיקת מבקר המדינה, העוסקת בפרשה, ואשר נמשכת בימים אלה.

במכתב, שהגיע לידי "גלובס", כותב צרפתי: "בהתאם להוראה שניתנה, נפרצו המחשבים של עובדי יחידת הדובר, התבצעה סריקה מקיפה של המדיה השמורה במחשבים לרבות בתיבת הדואר האלקטרוני של כל עובד, שולחן העבודה והכונן הקשיח, ונבדקו (וייתכן שאף הועתקו) כל המסמכים המצויים במחשבים, לרבות מסמכים אישיים".

ממכתבו של צרפתי עולה כי בוועד חושדים שהיה ניסיון של לפרוץ גם למחשבו של יו"ר הוועד הצפוני, יעקב דבידה, אם כי המנכ"ל, עמוס לסקר, השיב כי המחשב לא נפרץ. דבידה עצמו שיגר היום מייל לכל העובדים במחוז הצפון בו הזהיר כי "בזמן שאתם ישנים בלילה הנהלת החברה חודרת למחשבי העובדים בניסיון למצוא מידע כזה או אחר ללא שום הסבר הגיוני ובטח ללא רשותכם".

צרפתי טוען כי הבדיקה אושרה על ידי דובר החברה, איש אבטחת המידע, מ"מ הקב"ט הארצי, ומנהל אגף נוסף. "ארגון העובדים רואה באופן חמור ביותר את החדירה והפריצה הבלתי חוקית למחשבים האישיים שמשמשים את עובדי יחידת הדובר", כתב צרפתי. "העובדה שמדובר במחשבים שהועמדו לשימוש העובדים על ידי החברה, אינה מקנה לחברה כל זכות לפרוץ ולחדור למידע שמאוחסן בהם. מדובר בפעולות שמהוות לא רק פגיעה קשה בזכות העובדים לפרטיות והפרה בוטה של חוק הגנת הפרטיות, אלא גם עבירה פלילית ועוולה נזיקית לפי חוק המחשבים", הוא הוסיף.

צרפתי מציין עוד כי הנהלת החברה הייתה מודעת היטב כנראה "לגוון הפלילי" של המעשים, שכן לדבריו "הפריצה נעשתה במחשכים, באישון לילה, תוך התגנבות חשאית למשרדי יחידת הדובר ותוך ניסיון לטשטש את עקבות הפריצה מפני העובדים". צרפתי דוחה את הטענות כאילו מדובר בבדיקה לגיטימית על רקע פרשת הטוקבקים, שכן לדבריו לא רק שאין קשר בין המקרים, אלא שמדובר "בהוספת חטא על פשע".

צרפתי דורש לפתוח בחקירה מיידית של האירוע, ואף להורות על השעיה לאלתר של כל המעורבים לכאורה בפריצה. עוד דורש צרפתי כי ההנהלה תאפשר לעובדים לשכור מומחה חיצוני מטעמם שיבדוק את המחשבים ביחידת הדובר ומחשבים נוספים של ראשי הוועדים בחברה, "כדי לוודא שלא הושתלו במחשבים תוכנות ריגול".

למרות שצרפתי דיבר על "מעשים פליליים" לכאורה, הרי שגם הוא יודע כי בתי המשפט פסקו לאחרונה במספר מקרים, כי מחשבו של עובד במקום העבודה הוא למעשה קניינו של המעסיק - ומסיבה זו האחרון רשאי לחדור אל המחשב. מסיבה זו הגיעו ראשי המעסיקים וההסתדרות להסכמות, לפיהן ניתן לחדור למחשבו של עובד ואף לתיבת הדואר שלו, אך זאת רק אם ישנו חשש למעשהבלתי סביר מצד העובד ורקבנוכחות העובד. הסכמות אלה לא הגיעו לכדי הסכם מחייב.

צרפתי אמר על כך ל"גלובס": "אם רוצים לבדוק את המחשבים אז יש דרך, אפשר לבקש מהעובד. אני את המחשב שלי מעמיד לבדיקה של כל אחד, אבל רק שיגידו לי קודם".

בחברת החשמל לא הכחישו כי נעשתה בדיקה כזו או אחרת של מחשבים, אולם הבהירו בעניין טענותיו השונות של צרפתי: "החברה דוחה מכל וכל את טענותיו של יו"ר ועד העובדים והיא תשיב ליו"ר הוועד בהתאם".