Bdi: הטבה זניחה בסיכון העסקי של המשק בחודש יוני

עמד על רמה של 6.3, לעומת 6.35 בחודש מאי ■ מספר ימי הפיגור בתשלומים הורע בחודש זהביומיים ועמד על 12 יום

בחודש יוני עמד הסיכון העסקי של החברות במשק על רמה של 6.3, הטבה זניחה לעומת חודש מאי, עת עמד הסיכון על 6.35. כך על-פי מדד הסיכון המשולב של BdiCoface. כלכלני BdiCoface מציינים כי עם זאת, הסיכון העסקי של החברות במשק עדיין גבוה מהממוצע - רמת הסיכון במשק בחודש החולף הייתה גבוהה בכ-8% מיוני אשתקד, בו עמד מדד הסיכון העסקי על 5.83.

כ-23.4% מהחברות והעסקים שנבדקו על ידי כלכלני הקבוצה, דורגו ברמות הסיכון הגבוהות והמסוכנות (דירוגי סיכון 9 ו-10), ירידה קלה בהשוואה לחודש הקודם, בו דורגו כ-23.7% מהחברות ברמות סיכון אלו. לחברות ועסקים אלה בעיות קשות בתזרים המזומנים, חשבון או חשבונות מוגבלים בבנק ישראל, דיווחים חוזרים ונשנים על שיקים חוזרים, ירידות חדות בהכנסות או ברווחיות, או מעברים חדים וקיצוניים מרווח להפסד. רמת הקשיים של חברות ועסקים אלו היא גבוהה באופן המאיים על המשך פעילותם בטווח של השנה עד השנתיים הקרובות.

ענף הכימיקלים מוביל גם החודש את רשימת הענפים החזקים והבטוחים. סיכונו העסקי של הענף עמד על רמת סיכון של 5.19, בהשוואה ל-5.36 במאי. ענף הנייר והקרטון הגיע למקום השני, כאשר סיכונו העסקי של הענף עמד ביוני על רמה של 5.64. ענף הגומי והפלסטיק הגיע למקום השלישי, עם רמת סיכון של 5.82.

למקום הראשון בדירוג הענפים החלשים והמסוכנים הגיע שוב ענף המסעדות ובתי הקפה. כשסיכונו העסקי של הענף הוא 7.3. ענף התיירות ובתי המלון הגיע החודש אל המקום השני ברשימת הענפים המסוכנים, וסיכונו העסקי עמד על 7.12, עלייה לעומת חודש מאי (6.93).

ענף כלי הרכב רשם את השיפור המשמעותי ביותר בדירוגו העסקי ביחס לשנה שעברה, ובחודש יוני היה מצבו טוב יותר בכ-5.2% ביחס ליוני 2008. כלכלני BdiCoface מציינים כי ההתעוררות בענף, מושפעת, בין היתר, מהחששות לעליית עתידית במחירי הענף, בעקבות הכניסה לתוקף של המיסוי הירוק.

הענף שמצבו הורע בצורה המשמעותית ביותר בהשוואה לשנה שעברה הוא תעשיית הדפוס וההוצאה לאור, עם הרעה של כ-11% ביחס לחודש המקביל אשתקד.

התדרדרות במוסר התשלומים

BdiCoface מפרסמת היום גם את מוסר התשלומים לספקים של חודש יוני. מספר ימי הפיגור הורע ביומיים ועמד על 12, לעומת 10 ימי פיגור בחודש מאי. עם זאת, מספר ימי האשראי הניתנים בהסכמה על-ידי הספקים נותר ללא שינוי לעומת החודש הקודם, ועמד על 91 ימים.

בכ-69% מהענפים (20 מתוך 29 ענפים שנבדקו) נרשמה הרעה במוסר התשלומים בחודש החולף, כאשר 3 ענפים שמרו על יציבות ביחס לחודש מאי (10%).

את רשימת הענפים בהם מספר ימי הפיגור נמוך במיוחד מוביל גם החודש ענף ייצור וסיטונאות כימיקלים ותרופות, עם 3 ימי פיגור בלבד, בדומה לחודש מאי. הענף בו מוסר התשלומים היה הנמוך ביותר בחודש יוני היה ענף סיטונאות קרמיקה וכלים סניטריים, בו עמד ממוצע ימי הפיגור על 24, עלייה של 9 ימי פיגור לעומת החודש הקודם. הענף אחז בחודש הנוכחי במספר ימי האשראי בפועל הגבוהים ביותר מבין הענפים הנבדקים (132).