הוזלה בחשמל? חברת החשמל תיקנס על איחור בתוכנית החירום

רשות החשמל החליטה לקנוס את חברת החשמל ב-5-15 מיליון שקל על כל חודש חריגה בתוכנית הפיתוח של כל אחת משתי טורבינות הגז ■ חברת החשמל: "מאחלת לרשות שתצליח לנהל את ענייניה התפעוליים ביעילות הדומה לזו של חברת החשמל"

רשות החשמל החליטה אתמול (ב') לנכות כספים לחברת החשמל, במהלך שעשוי להביא להפחתה בתעריפי החשמל, וזאת בגין האיחור בלוחות הזמנים להקמת תחנות הכוח בתכנית החירום.

הרשות החליטה עוד כי אם הפיגור בלוחות הזמנים להקמת התחנות במסגרת תוכנית החירום, יהיה מעבר לשישה חודשים, יוכפל קצב הקטנת הכספים המוכרים לחברת החשמל בגין כל חודש איחור. באם הפיגור בלוחות הזמנים יימשך מעל כשנה, לגבי כל אחת מחמש תחנות היצור בתכנית החירום - יופסק מימון תכנית החירום בחלק היחסי של כל תחנה ויוחזר לציבור.

על פי ההחלטה, על כל חודש חריגה בתוכנית הפיתוח של כל אחת משתי טורבינות הגז המוקמות כעת ברמת חובב ואמורות היו לספק חשמל בקיץ 2009, ינוכה מהעלות המוכרת לחברת החשמל סכום חודשי של 5 מיליון שקל. החל מינואר 2010 יוכפל הסכום החודשי ל-10 מיליון שקל לכל חודש עיכוב ואיחור.

כן הוחלט כי, במקרה של איחור נוסף במועד ההפעלה לאחר ה-30.6.2010 לכל אחת משתי תחנות הכוח, ינוכה הסכום היחסי של המימון המשולם לחברה ויוחזר לציבור. כזכור, אישרה רשות החשמל מימון מיוחד לתכנית החירום בסכום של כ-2 מיליארד שקל שנגבים מהציבור.

לגבי 3 תחנות הכוח הנוספות שאמורות היו לספק חשמל בקיץ 2010, החליטה הרשות על סכומי הפחתה משמעותיים ביותר: על כל חודש איחור ממועד ההפעלה שאמור להיות ביולי 2010, של כל אחת משלוש טורבינות הגז, ינוכה מהעלות המוכרת לחברת החשמל סכום של 10 מיליון שקל לחודש לכל תחנה. אם האיחור יימשך אחרי ינואר 2011 - יגדל הסכום ל-15 מיליון שקל לחודש לכל תחנה ויוחזר לציבור.

הרשות לחשמל מבהירה, כי הסכום שיקוזז יוחזר לצרכנים במסגרת תעריף החשמל שיוזל בהתאם.

יו"ר רשות החשמל אמנון שפירה אמר היום כי "רשות החשמל שלחה מסר ברור לחברת החשמל כי עליה לעמוד בלוחות הזמנים. הצרכנים מימנו את תכנית החירום והם אלו שיזכו בהפחתת התעריפים בגין אי עמידה בזמנים. בנוסף, קבעה הרשות כי אי ההכרה בעלויות אלו תירשם בדו"ח חברת החשמל כהוצאה, ולפיכך הצרכן לא יישא בשום אופן בעלויות אלו המושתות בלעדית על החברה. התעריף יופחת בגובה הניכוי".

כזכור, רשות החשמל הכירה בתעריף בכ-2 מיליארד שקלים למימון תוכנית החירום במקטע היצור שקבע שר התשתיות, וזאת על מנת למנוע אפשרות של מחסור ביצור החשמל בחודשי הקיץ של השנים 2009 ו-2010.

על מנת לתמרץ את חברת החשמל לעמידה בלוחות הזמנים להפעלת תחנות הכוח במועדם כפי שנקבע בתוכנית החירום, נקבע כי איחור של שנה במועד ההפליה על פי תוכנית החירום יגרום לביטול הסכום הייעודי. זאת מאחר וסכום זה ניתן על מנת שהחברה תעמיד כושר יצור זה בחודשי הקיץ בכדי להקטין את ההסתברות לאי אספקת חשמל בחודשים אלו בהם הביקוש לחשמל גבוה.

מחברת החשמל נמסר בתגובה, כי היא "קיבלה בצער את החלטתה של רשות החשמל בעניין תכנית החירום. הנהלת החברה מתכוונת ללמוד את ההחלטה לעומקה, ולהציג בפי דירקטוריון החברה ובפני שר התשתיות, את התובנות שעולות מתוך אותה החלטה, וזאת על מנת שהגורמים האחראים ברמה הלאומית למשק החשמל ולכלכלת ישראל, יוכלו ללמוד על ההשלכות הלאומיות שתיתכנה בגין החלטת הרשות".

"לתכנית החירום למשק החשמל, במסגרתה נבנות מספר תחנות כוח במקביל ובלוח זמנים קצר ביותר, אין אח ורע בעולם. העיכוב שאירע בתכנית החירום, נבע מעיצומי עובדים אשר לצערה של הנהלת החברה, אושרו על ידי בית משפט בישראל. חבל שרשות החשמל איננה מכבדת תוצאות של החלטות בית משפט והיא נוקטת בצעדים פופוליסטיים חסרי בסיס". נמסר בהודעה.

כן נמסר, כי "הנהלת חברת החשמל מאחלת לרשות החשמל בה עובדים מספר עשרות עובדים, שתצליח לנהל את ענייניה התפעוליים ביעילות הדומה ליעילות שבה מנהלת חברת החשמל את ענייניה".