תשובה על גילוי הגז הטבעי: "לא תהיה אבטלה - המדינה צריכה למנף את כמויות הגז ולייצר מקומות עבודה"

(עדכון) בעל השליטה בקבוצת דלק התראיין לגלי צה"ל ■ "הנפח גדל ב-26% - על פי הערכות זה מתבטא ב-8 מיליארד דולר נוספים" ■ "פעם קראו לנו ארץ זבת חלב ודבש - צריך להוסיף את הגז הירוק" ■ יוסי לנגוצקי היזם: "חבל שתשובה לא מודה לי" ■ בתום קידוח האימות נקבע כי כמות הגז גבוהה מהערכות הקודמות ומסתכמת בכ-178-180 מיליארד מ"ק

"מדינת ישראל היום עצמאית - עצמאות מלאה באנרגיה כחול לבן" - כך אמר הבוקר בעל השליטה בקבוצת דלק, יצחק תשובה, בראיון לרזי ברקאי בגלי צה"ל.

"מדינת ישראל לא תהיה תלויה יותר בעולם בכל הנוגע לגז. אנחנו מספקים את כל הצרכים של חברת חשמל בנושא הגז", הוסיף.

"הנפח גדל ב-26% - על פי הערכות זה מתבטא ב-8 מיליארד דולר נוספים. מדינת ישראל עצמאית לחלוטין. ישנן כמויות נוספות ואנחנו נבדוק".

"לא תהיה אבטלה במדינה - המדינה צריכה למנף את כמויות הגז ולייצר מקומות עבודה", אמר תשובה.

"פעם קראו לנו ארץ זבת חלב ודבש - צריך להוסיף את הגז הירוק. אנחנו בתנופה אדירה", הוסיף תשובה.

"הצריכה של מדינת ישראל היא מעט מאוד. אנחנו מתכוונים לקדוח בעוד הרבה מאוד נקודות מעבר לדלית. אנחנו רק בתחילת דרכינו". "רק הכמות הזו תספיק ל-20 שנה וזה לא כולל את הקידוחים שבדרך".

"העסקים שלי נמצאים בכל מקום והרגולציה של מדינת ישראל היא במצב מצוין - היא הבינה את הכלכלה נכון והתוצאות מדברות בעד עצמן".

יוסי לנגוצקי, הגיאולוג שהחל בקידוח, אמר בראיון כי הוא האחראי לדברים. "אני הוא זה שהביא אותו לשם וחבל שהוא לא מודיע על זה ומודה לי". "תמר היא נכדתי ודלית היא אמה של תמר - בתי הבכורה".

לשאלה איך ויתר על ההישג אמר: "בחיים קורים דברים בדרך עצובה. אני מלא גאווה אך מצד שני בני שטיינמיץ שותפי היה צריך לממן 5%. במשך מספר חודשים חרף בקשותיי נמנע מלהיפגש איתי ולענות לי בדרך מכובדת".

כזכור, מפעילת הקידוח נובל אנרג'י מארה"ב, הודיעה בתום סיום האימות בקידוח כי כמות הגז הטבעי בקידוח "תמר" 1 מול חופי חיפה גבוהה בכ-26% מההערכות הקודמות ומסתכמת בכ- 180 מיליארד מ"ק (BCM).

לפני כחצי שנה דיווחו השותפות בקידוח, בראשות קבוצת דלק וישראמקו , כי מבחני ההפקה שנערכו בקידוח "תמר 1" העידו כי פוטנציאל במבנה תמר מוערך ב-142 מיליארד מ"ק (BCM) בלבד. אנליסטים במשק האנרגיה העריכו מראש כי תוצאות קידוח האימות יצביעו על כך שנפח הגז במאגר יהיה גבוה מההערכה הקודמת ועשוי להגיע עד 200 מיליארד מ"ק.

המשמעות של הגדלת כמות הגז הפוטנציאלית היא שניתן יהיה לספק מהקידוח את כל צרכי המשק הישראלי לפחות לעוד 5 שנים נוספות, ובסך הכול ל-20 שנה.

בעקבות הגידול בנפח הגז, פוטנציאל ההכנסות ממכירת הגז נאמד בכ-30 מיליארד דולר, לעומת כ-20 מיליארד דולר בהערכה הקודמת, כלומר גידול של כ-10 מיליארד דולר .

נשיא נובל אנרג'י, צ'ארלס דווידסון, אמר אמש כי "התוצאות מקידוח האימות מצויניות לנו, לשותפינו ולמדינת ישראל. הצלחנו לאמת כי בקידוח יש כמויות גז נכבדות שיספיקו אולי לצריכה של שני עשורים ואפילו יותר. במקביל אנחנו ממשיכים בגיבוש תוכנית הפיתוח על מנת להביא את הגז לחוף בישראל כבר בשנת 2012".

נובל הודיעה עוד כי במקביל חברת ייעוץ חיצונית ממשיכה לבצע הערכה בלתי תלויה של רזרבות הגז המוכחות.

השותפות בקידוחים הן נובל אנרג'י מארה"ב (36%), ישראמקו (28.75%), אבנר חיפושי נפט (15.625%), דלק קידוחים (15.62%) מקבוצת דלק, ודורגז (4%) מקבוצת דור-אלון.

כפי שפורסם לאחרונה ב"גלובס", מתשקיף שפרסמה ישראמקו להנפקת זכויות הציבור עולה כי עלות הפיתוח המלאה של תגליות "תמר" ו"דלית" צפויה לנוע בין 1.5 מיליארד דולר ל-3 מיליארד דולר.

קידוח האימות "תמר 2" החל בסוף חודש אפריל צפונית לאתר קידוח "תמר 1", בעלות של כ-77 מיליון דולר, ונועד לספק הגדרה מדויקת יותר באשר לרזרבות הגז המוכחות במבנה תמר. ההצלחה בקידוח תמר מצטרפת לתגלית הגז בקידוח דלית שמול חופי חדרה, שבו הצביעו לפני כשלושה חודשים מבחני ההפקה על תגלית גז טבעי בנפח של כ-14.2 מיליארד מ"ק.