חברת החשמל נבהלה - והתנצלה בפני בן-אליעזר

מנכ"ל חברת החשמל, עמוס לסקר, התנצל בפני בן-אליעזר: "דברי לא הובנו כהלכה - היינו שותפים לכל המגעים מול המצרים"

בעקבות חשיפת "גלובס" כי חברת החשמל טוענת כי בתקופתו של שר התשתיות לשעבר, בנימין בן אליעזר, נתן המשרד לגורמים במצרים להבין כי ניתן יהיה להעלות את מחיר אספקת הגז, שיגר היום מנכ"ל, חברת החשמל, עמוס לסקר, מכתב הבהרה לשר התשתיות, עוזי לנדאו ולבן אליעזר עצמו.

חברת החשמל התייחסה במכתבה לפגישות שקיים בשנה שעברה מנכ"ל משרד התשתיות, עו"ד חזי קוגלר, עם חברת הממשלתית המצרית EGas, בו נדונה אפשרות הגדלת היקפי מכירת הגז הטבעי לישראל, וזאת בתמורה להעלאת המחיר.

במכתב שנשלח ללנדאו כתב מנכ"ל חברת החשמל, עמוס לסקר, כי "שר התשתיות הקודם ומנכ"ל משרדו ראו באספקת הגז המצרי אינטרס בעל חשיבות עליונה למדינת ישראל. הדבר בא לידי ביטוי במצגות לגורמי חוץ בינ"ל, כולל לחברות הגז הממשלתיות המצריות, שבה הוצגו אינדיקציות למחירי שוק ש'משק הגז הישראלי יכול לשאת'. מדובר בסכומים הגבוהים ממחיר הגז בהסכם משנת 2005".

בחברת החשמל כנראה נבהלו מהדברים, ולסקר הבהיר היום כי הפרשנות הובנה שלא כהלכה, "אבקש להבהיר, כי למיטב ידיעתי, שר התשתיות לשעבר לא עסק במחיר החוזה הקיים ואף הבהיר נחרצות לצד המצרי, כי סוגית המחיר הינה סוגיה מסחרית אשר מקומה בין חברת החשמל לבין ספקית הגז המצרי וכי פתיחת חוזה חתום בין שתי החברות היא עניין לדיון בין שתיהן מעצם טיבעו של הסכם מסחרי".

לדברי לסקר, לולא מעורבותו הישירה" למען הסר כל ספק, שר התשתיות לשעבר פעל ללא ליאות הן במישרין והן בעקיפין אל מול הממשל המצרי על מנת להביא את המצב לכדי פתרון. הדבר בא לידי ביטוי בשיחות ומפגשים רבים עם הדרג הבכיר ביותר בממשל המצרי. חברת החשמל הייתה בסוד העניינים ועודכנה באופן שוטף על תוכנם ואף הייתה שותפה לחלק מהם".

לסקר הוסיף כי "משרד התשתיות וחברת החשמל, גם יחד, ראו בהסכם אספקת הגז ממצרים, הסכם בעל חשיבות אסטרטגית למשק החשמל, ופעלו לפתור את סוגיית אבטחת אמינות האספקה והסוגיות המסחריות הנגזרות ממנה, לרבות נושא המחיר. בהקשר זה לא היו כלל חילוקי דעות ברמה האסטרטגית בין המשרד לחברה".

למרות מכתב ההרגעה של חברת החשמל, יש לציין כי מלבד נושא המחיר נמתחה ביקורת גם על אי התערבות המשרד התשתיות בנוגע לשיבושים שהיו בהזרמת הגז ממצרים. לסקר כתב כי "ראוי לציין שבמשך כל תקופת ההפרה אין אנו יודעים כי נערכה פנייה רשמית של ממשלת ישראל לממשלת מצרים המבטאת מחאה על אי כיבוד מזכר ההבנות שנחתמו בין הממשלות כאמור".

ואיך בחברת החשמל מתייחסים לביקורת הזו? לסקר מציין כי הערתו כוונה רק להיבטים הפורמאליים המשפטיים שאולי יידרשו בעתיד, "הערתי בעניין זה לגבי ההתרעה הרשמית כוונה רק להיבטים הפורמאלים-משפטיים שאולי ידרשו בעתיד, כתלות בהתפתחות הדברים, ולא להתנהלות משרד התשתיות שהיתה נחרצת וחד משמעית בענין , ואודותיה גם עודכנו באופן שוטף".