מדריך לנחקר

נקראתם לחקירה ברשות המסים? הנה כללי עזרה ראשונה, גם אין לכם שום דבר להסתיר

06:00 בבוקר. חוקרי רשות המסים (מס הכנסה או מע"מ) דופקים בדלת, מבקשים לערוך חיפוש, ודורשים שתתלווה אליהם לחקירה. הבית מתעורר והמהומה גדולה. לא נעים. הנה כמה טיפים שיעזרו לך לעבור את החיפוש והחקירה:

חיפוש

ללא צו חיפוש אין לאיש סמכות לערוך חיפוש בביתך. מומלץ לקרוא בעיון את הצו, שבו יופיע ההסבר לחיפוש. חיפוש במחשבים מצריך צו ספציפי, ובעת החיפוש צריכים להיות נוכחים שני עדים. החוקר חייב לערוך רשימה של המסמכים והחפצים שנתפסו. בקש לקבל העתק מהרשימה.

חקירה

1. אם אתה נחקר תחת אזהרה הינך בחזקת חשוד, ורצוי שלפני שתמסור גרסה עמוד על זכותך להיוועץ בעו"ד.

2. כנחקר מומלץ כי לא תתפוס עמדת משיב בלבד, אלא תגיד דברים שחשוב שייאמרו, גם אם לא נשאלת עליהם.

3. אם אינך זוכר את התשובות, אמור כי אינך זוכר. כשאתה נשאל על מסמכים, עליך לבקש לראות את המסמכים בטרם תשיב.

4. אם אינך מסוגל להתייחס למסמכים המוצגים לך מפאת לחץ, בלבול, חוסר במסמכים, השב לחוקר כי אינך מסוגל להשיב ונמק את הסיבה לכך.

5. אם אתה חש עייפות, חולשה או מחלה, ציין זאת בפני החוקר ובקש להפסיק או לסיים את החקירה. אם החוקר מסרב, עליך לבקש כי הדבר יירשם בהודעה.

6. אין דבר כזה "Off The Record". כל מה שאתה אומר לחוקר או לנחקר אחר, בהפסקה, בתום גביית ההודאה ובכלל, יכול לשמש כנגדך, גם אם החוקר אומר לך אחרת.

7. שום דבר אינו מקרי. פגישת נחקר עם חשוד אחר במסדרון או בשירותים, כניסה של חוקר נוסף, כל אלה אינם מקריים ועליך להיזהר ממלכודות.

8. מיד בתום החקירה העלה על הכתב את כל הזכור לך.

9. שיחת נחקר עם עורך דינו היא חסויה. אם אתה נחקר אודות שיחה זו אינך חייב להשיב.

10. במעמד של חשוד, עומדת לך על-פי החוק, זכות השתיקה. התשובה לשאלה מתי כדאי לעשות שימוש בזכות זו משתנה ממקרה למקרה ויש לשקול היטב את השימוש בה, ומומלץ להיוועץ בעורך הדין.

11. לאחר החקירה היזהר משיבוש הליכים. עבירת שיבוש ההליכים הינה עבירה חמורה וצריך להיזהר מכך. דוגמאות לשיבוש - השמדת מסמכים, תיאום גרסאות.

12. אין צורך להתחבב על החוקר. הדבר החשוב ביותר הינה ההודאה הכתובה, שכן מי שיחליט על הגשת כתב אישום אינו החוקר אלא הפרקליט, שיסתמך, בין היתר, על ההודאה הכתובה, בלי שיראה כלל את הנחקר.

13. בתום גביית ההודאה, ובטרם תחתום על ההודאה, קרא היטב את ההודאה שמסרת. מומלץ לבקש לקרוא את ההודאה בתום כל עמוד.

14. אם ההודאה אינה משקפת את דבריך המדויקים, עליך לעמוד על כך שהחוקר יתקן את ההודאה.

הכותבת היא מנהלת מחלקת מיסוי פלילי במשרד עורכי הדין שי עינת המתמחה בדיני מסים.