דיוויד ספרי: "גם כשהטלפון הומצא שאלו איך יעשו ממנו כסף"

היזם הסדרתי נחשב לאחד מאבות הבלוגוספירה ■ כבר ב-2002 הוא הקים מיזם לחיפוש בלוגים ■ היום הוא מביט בסיפוק על התחום שהתפתח ("הגידול בו עבר את הציפיות הכי פרועות שלי") ומאמין שגם הכסף ממנו בוא יבוא

כמו תחומים אחרים בעולם המקוון, גם הבלוגים והרשתות החברתיות הפכו בשנים האחרונות לפופולריים במיוחד, בינתיים ללא מודל עסקי שיהפוך את העניין הרב לכסף.

היזם הסדרתי דיוויד ספרי, שנחשב לאחד מאבות הבלוגוספירה העולמית, לא מודאג מסוגיה זו. בראיון בלעדי ל"גלובס" הוא אומר כי בסוף הבלוגים יהיו רווחיים, אבל מוסיף כי "ייתכן שנצטרך לשנות מעט את המחשבה, וזה לא ייעשה במודלים שהכרנו עד היום. אנחנו כבר רואים חברות שלומדות להשתמש בכלים הללו במטרה להפוך את העסקים שלהן לרווחיים יותר".

ספרי, שמבקר בימים אלו בישראל, ישתתף ב"ועידת תקשורת ונתח שוק" של "גלובס" שתתקיים בשבוע הבא. לספרי משפחה בישראל ואת היום הוא ייחד לטיול בירושלים, שכלל ביקור בעיר העתיקה, בכותל וביד ושם.

רייטינג לבלוגרים

ספרי הוא יזם פעיל בעשור האחרון. בשנת 1998 הוא היה שותף להקמת חברת Linuxcare, שנהנתה מההייפ של תקופת הבועה. בשנת 2001, החברה משכה את התשקיף שהגישה לנאסד"ק, ושינתה כיוון - לפיתוח של תוכנה המיועדת למערכת ההפעלה לינוקס. אבל גם הכיוון החדש לא עזר. בשנה שעברה היא פיטרה את עובדיה ופעילותה נפסקה.

ספרי עזב אותה הרבה זמן קודם, כבר ב-2001. שנה לאחר-מכן הקים חברה אחרת - את Technorati. בהתחלה החברה פעלה כמנוע חיפוש לבלוגים, אבל מאז היא הפכה לחברת שירותי מדיה, המספקת שירותים ומוצרים לבלוגוספירה ולרשתות חברתיות, בין היתר בקישור למפרסמים.

כיום טכנורטי הוא אתר בו ניתן למצוא סיפורים חדשותיים ואישיים ובזירת הבלוגים שלו מתפרסמים מיליוני פוסטים. טכנורטי גם מספקת כלי מדידה לעולם הבלוגים, שמאפשר לדעת מיהם הבלוגרים הפופולריים ביותר.

לפני שנתיים עזב ספרי את ניהול החברה, כשהוא נשאר בתפקיד יו"ר הדירקטוריון. מאז את חברת Offbeat Guides, שמפתחת מדריכי טיולים אישיים. החברה מציעה מסלולי שירות למי שיוצא לחופשה ליעד שאינו מכיר. באמצעותה ניתן לקבל המלצות שמתאימות לטעמו האישי של הלקוח.

"נוצרה דמוקרטיזציה"

*כשהקמת את טכנורטי, חשבת שעולם הבלוגים יתפתח כפי שקרה?

"בחלומות הכי פרועים שלי לא חזיתי שהבלוגים והרשתות החברתיות יחוו גידול ותפוצה, כפי שקרה. מאז שהתחלנו ב-2002 נרשם גידול עצום. זה מדהים כמה קל היום לכל איש פרטי להפוך למו"ל. זה עבר גם את הציפיות הכי פרועות שלי. במקביל, הגידול של הרשתות החברתיות יצר דמוקרטיזציה ומהפכה בעולם המידע".

טוויטר עוקף צנזורה

*כל זה נכון, אבל המהפכה הזו טרם תורגמה לכסף. היא עוד לא רווחית.

"גם כשהטלפון הומצא שאלו איך יעשו ממנו כסף. מאז הוא שינה את העולם והיום אף אחד לא יכול בלעדיו. בימינו חברות הטלפוניה כמובן עושות כסף, אבל זה לא היה ברור בהתחלה. עם הזמן המודלים העסקיים יצוצו, והבלוגים והרשתות החברתיות יהיו כלי שיאפשר לחברות לשפר את העסקים שלהן.

"כיום השאלה שכל עסק צריך לשאול את עצמו, היא איך הכלים הללו יכולים לסייע לשפר את הפעילות שלו, לעשות אותו מהיר ויעיל יותר. התשובה תגיע מהכיוון הזה.

"אני כבר פוגש אנשים שיצרו עסקים שמתממשים בטוויטר או בפייסבוק ובלוגים שקמים כדי לקדם את העסקים, על-ידי יצירת עניין גלובלי במוצרים שלהם. לפני חמש שנים אף אחד לא היה מאמין שזה יקרה".

ספרי מציין כי כוחה של המדיה החדשה צובר תאוצה. לדבריו, "שירות טוויטר שימש את המפגינים באיראן, או בכל מקום אחר, במטרה לעקוף את הצנזורה של המדיה המקצועית.

"בעיניי זה הסוד: איך אני יכול לנצל וליצור קהילה של עניין מסביב לחברה ולמוצר שלי. זה לא רק קסם ואבקת פיות. בניגוד לכלי תקשורת מסורתיים, יש יכולות למדוד במדויק כמה אנשים התעניינו בו. אלה כלי שיווק חדשים שאנחנו עוד מחפשים את הדרך הנכונה להשתמש בהם".

לא רק אבק פיות

*המדיה החדשה תהרוג את זו הישנה?

"כולם אמרו שהטלוויזיה תהרוג את הרדיו ושהרדיו יהרוג את העיתונים, אבל זה לא קרה. כוח המדידה שיש בכלי המדיה החדשים, רק ירחיב את היכולות.

"לדוגמה, בעיר רוצ'סטר שבמדינת ניו-יורק, העיתון המקומי מריץ משחק ריאליטי באינטרנט. המשתתפים במשחק יכולים לקבל רמזים בעיתון המודפס או באמצעות הטלפון ובכך בעצם משולבים יחד כל הכלים האפשריים כדי להגיע לכמה שיותר אנשים".

החברה החדשה של ספרי מייצרת מדריכי טיולים מאופיינים. "זה רעיון פשוט, שכבר מייצר הכנסות. כיום אנחנו מסוגלים להציע מדריכים מאופיינים ל-30 אלף יעדים ברחבי העולם.

"המדריכים מוצעים בפורמטים שונים, מקובץ PDF, ספר מודפס שהלקוח מקבל שלושה ימים לפני שהוא יוצא לחופשה או מידע שמגיע לטלפון הנייד. לאחרונה גם חתמנו על הסכם עם חברת אמזון, במסגרתו נוצר למיזם פורמט של ספר אלקטרוני שמתאים לקינדל".

*למה צריך מדריך מאופיין?

"אם את צמחונית, היית רוצה לדעת איפה המסעדה הקרובה למלון שלך. לצד המידע הכללי, יש גם מידע ספציפי, למשל על כרטיסים להופעות שאולי יעניינו אותך ביעד אליו תגיעי".