ג'נרל מוטורס יוצאת מצ'פטר 11: התחייבה להחזיר חובותיה

(עדכון) שובה של ג'נרל מוטורס החדשה לאחר 40 ימים בלבד תחת הגנת צ'פטר 11 מהווה הצלחה לממשל אובמה ■ סמנכ"ל הכספים: ייתכן וננפיק מניות של החברה החדשה כבר ב-2010

לאחר 40 ימים בהם הוכרה כפושטת רגל, ענקית הרכבים ג'נרל מוטורס יצאה היום (ו') ממעמד בו היא מוגנית מפני נושיה, לפי סעיף 11 ("צ'פטר 11") לחוק פשיטת-הרגל האמריקני. לאחר מהלך ארגון מחדש, ג'נרל מוטורס חוזרת לחיים מוקדם מהצפוי.

החברה כינסה מסיבת עיתונאים בשעה 16:00 (שעון ישראל) בה הציגה את ההנהלה החדשה שלה שתוביל אותה מעתה והלאה. פריץ הנדרסון, המנכ"ל שאחראי לשיקום ג'נרל מוטורס, הבטיח לפטר כשליש מחברי ההנהלה ולהאיץ את קצב קבלת ההחלטות בחברה.

התחלה חדשה, חובות ישנים

מנכ"ל החברה התבטא היום בדבר מה שכינה כ"התחלה חדשה" עבור יצרנית הרכב האמריקנית, פריץ הנדרסון ציין כי "בראש סדר העדיפויות של החברה עומדים הלקוחות, הרכבים והתרבות (הארגונית, א"ו), ואמר כי העובדה שהחברה יצאה במהירות ממחסה צ'פטר 11 מראה כי ג'נרל מוטורס מסוגלת להגיב ולנוע במהירות. לדברי הנדרסון, "תעבוד קשה" על מנת לזכות באמון, ולהחזיר את הכספים אותם חייבת יצרנית כלי הרכב בקשיים לממשל האמריקני.

לדברי סמנכ"ל הכספים של החברה, ריי יאנג, החברה עשויה לבצע הנפקת מניות ראשונית לציבור (IPO) של מניות כבר ב-2010, על מנת להחזיר חלק מהחוב לממשלות ארה"ב וקנדה.

מניותיה הישנות עברו להיסחר מעבר לדלפק ברשימת ה-Pink Sheet תחת סימול חדש (GMGMQ.PK), במקום הסימול הישן, GM, בבורסה בניו-יורק, אז נמנתה עם מדד הדאו ג'ונס. המניות הללו שייכות לחברה הישנה, המייצגת שלד בורסאי במסגרתו ימכרו מפעלים מיותרים של החברה כמו גם נכסים נוספים. ג'נרל מוטורס הזהירה את המשקיעים כי המניה ככל הנראה תיוותר ללא ערך, לאחר כיסוי תביעות החוב שיגישו מחזיקי האג"ח שהנפיקה ונושים לא מבוטחים אחרים (27 מיליארד דולר).

ציפייה להתאוששות כבר ב-2010

יאנג ציין בפני ערוץ הטלוויזיה העסקי של סוכנות הידיעות "רויטרס" כי החברה תוכל לשוב ולייצר תזרים מזומנים חיובי מפעילות שוטפת ולחזור למתווה רווחיות מוקדם מהצפוי אם מכירות הרכבים בארה"ב יתאוששו ב-2010: "אנחנו צופים התאוששות צנועה בארה"ב ב-2010, אבל בשלב זה קשה לצפות מה יקרה בשנה הבאה".

שובה של ג'נרל מוטורס מהווה הצלחה עבור ממשל אובמה, אשר הזרים לחברה 50 מיליארד דולר במסגרת תכנית הסיוע לתעשיית הרכב האמריקנית. ג'נרל מוטורס, הממוקמת בדטרויט, תעשה קאמבק כחברה ממוקדת יותר אשר תציע גם שירותי ליסינג.

למעלה משני שלישים בבעלות ממשלתית

במסגרת המהלך הנוכחי, העביר משרד האוצר האמריקני יתרת מימון החירום הממשלתי בסך 20 מיליארד דולר לחשבון נאמנות. קרנות אלו יהיו זמינות לצרכי התפעול שלך החברה שצפויה להמשיך ולשרוף מזומנים ב-2009 - לאחר ששרפה למעלה מ-40 מיליארד דולר ב-4 השנים האחרונות והפסידה למעלה ממחצית מסכום זה. "עדיין מוקדם לומר האם נוכל להחזיק חלק מהיתרה שבנאמנות למשרד האוצר", אמר יאנג.

ג'נרל מוטורס החדשה והמשופרת היא לא אותה חברה שהכרנו בעבר. במסגרת תכנית הארגון מחדש, הממשל הכריח את ג'נרל מוטורס "הישנה" למכור את נכסיה הטובים לג'נרל מוטורס "חדשה", והיא החברה שיצאה היום מהגנת צ'פטר 11. כמו כן, החברה נפטרה ממחצית ממותגיה, פיטרה יותר מ-6,000 עובדים וסגרה 16 מפעלים.

"ג'נרל מוטורס החדשה" נשלטת על-ידי משרד האוצר האמריקני עם אחזקה העולה על 60%. 11.7% נוספים בחברה מוחזקים בידי הממשלה הפדראלית של קנדה וממשלת מחוז אונטריו. החברה החדשה חייבת לממשלות צפון אמריקה 8 מיליארד דולר בהלוואות שיגיעו לפרעון ב-2015.