אסיה ננעלה בירידות חדות: ניקיי ירד ב-2.6%; טייקס איבד 3.5%

מדד הנג-סנג איבד 2.6% ■ ראש ממשלת יפן, טארו אסו, קרה לעריכת בחירות ב-30 לאוגוסט ■ הבנק המרכזי של יפן העריך כי הצריכה צפויה להישאר חלשה עקב "המשך החמרת מצב האבטלה וההכנסה"

המדדים המובילים באסיה נסחרים בירידות שערים לקראת פרסום ההכנסות של חברות ענק בארה"ב, ביניהן גוגל, סיטיגרופ, IBM וג'נרל אלקטריק.

מניות השווקים המתעוררים נסחרות במחירים הגבוהים ביותר מאז אוקטובר 2007 - ממש לפני שמדד MSCI של השווקים המתעוררים החל נסיגה בת 12 חודשים שמחקה כמחצית משוויו.

מדד MSCI של השווקים המתפתחים נסחר במכפיל רווח של 15.4, בהשוואה למכפיל רווח 14 של מדד S&P 500. כך לפי סוכנות הידיעות "בלומברג". בפעם שעברה שמדד MSCI של 22 מדינות מתפתחות עלה לרמות כאלה, הוא איבד 54% בשנה שלאחר מכן.

ענף הסחורות ריכז עניין על רקע ירידת מחיר הנפט שנסחר מתחת לרף 60 הדולר לחבית. מחיר החוזים העתידיים על הנפט למסירה באוגוסט יורד ב-0.6% ל-59.53 דולר לחבית, במסחר האלקטרוני, בבורסת הסחורות של ניו יורק.

בורסת טוקיו ננעלה בירידות חדות, כשברקע ראש ממשלת יפן, טארו אסו, קרה לעריכת בחירות ב-30 לאוגוסט לאור תוצאות עגומות למפלגתו בסקר שנערך בטוקיו.

עוד בזירה היפנית: הבנק המרכזי של יפן (BOJ) צפוי להודיע מחר (ג') על השארת הריבית בגובה של 0.1%. הבנק המרכזי של יפן העריך כי הצריכה צפויה להישאר חלשה עקב "המשך החמרת מצב האבטלה וההכנסה". אמנם, שיעור דורשי העבודה עלה לשיא של יותר מ-5 שנים בחודש מאי כשהכלכלה איבדה 440 אלף משרות. עם זאת, התייצבות בטווח הקרוב עדיין רצויה, לפחות לשם דחיית הצורך בתמריצים נוספים, וקירוב יפן לשיפור בביקוש מעבר לים שיתמוך בסופו של דבר בהתאוששות כלכלת יפן. המשמעות של כך היא שהצהרת המדיניות המוניטרית הקרובה צפויה להיות אירוע לא משמעותי, בעוד הבנק היפני שומר את התחמושת שנותרה לו ליום שבו באמת יזדקק לה.

בזירה הסינית, נשיא סין, הו ג'ינטאו, עמד מאחורי ההוראה לעצור ולחקור ארבעה עובדים של ענקית הכרייה הבריטית - אוסטרלית, ריו טינטו, בחשד לביצוע עברות של ריגול תעשייתי.

מדד ניקיי 225 איבד 2.55% ל-9,050 נקודות ■ הנג-סנג ירד ב-2.56% ל-17,254 נקודות ■ שנחאי המשולב נחלש ב-1.1% ל-3,233 נקודת ■ מדד S&P/ASX 200 נחלש ב-1.5% ל-3,737 נקודות מדד טייקס של טייוואן ירד ב-3.5% ל-6,530 נקודות ■ מדד סנסקס 30 מאבד גובה לפני הנעילה.

בזירת המטבעות, הדולר נסחר ביציבות על 92.41 ין לדולר.

בזירת המאקרו

אמון הצרכנים ביפן עלה בחודש השישי ברציפות ביוני. עליה זו שיקפה את השיפור במדדי טנקן ו-Eco Watchers של סנטימנט הסוחרים ובתי העסק, שהתרחש עקב התמריצים הכספיים של הממשלה בסך 25 טריליון ין הממשיכים לתמוך בכלכלה הרחבה.

המכירות הקמעונאיות בניו-זילנד גדלו יותר מהצפוי, כשעלו ב-0.8% בחודש מאי. ללא רכבים והוצאות הקשורות אליהם, המכירות עלו ב-1.6%. בגדים וסחורות רכות אחרות העלו את המדד כשעלו ב-12.6% החודש. במונחים שנתיים, המכירות ירדו ב-1.04% - הירידה הקלה ביותר מזה 19 חודשים.

מניות בכותרות

צ'יינה איסטרן איירליינס (סימול: 670 בהונג קונג) הציעה 9 מיליארד יואן (1.3 מיליארד דולר) לרכישת שנחאי איירלינס - מיזוג שיביא להקמת חברת התעופה השנייה בגודלה בסין, כשהיא שולטת על כמחצית מהתחבורה האווירית בשמי שנחאי. מניית צ'יינה איסטרן עולה כעת ב-5.2% בהונג קונג.

נשיא סין, הו ג'ינטאו, עמד מאחורי ההוראה לעצור ולחקור ארבעה עובדים של ענקית הכרייה הבריטית - אוסטרלית, ריו טינטו , בחשד לביצוע עברות של ריגול תעשייתי.

קירין החזקות עלתה ב-7.8% לאור דיווחים כי היא עשויה להתמזג עם סנטורי החזקות. יישות ממוזגת תביא להקמת חברת בירה ומשקאות קלים מהגדולות בעולם.

ענף האנרגיה והמתכות ריכז עניין על רקע ירידת מחיר הנפט אל מתחת לרף 60 הדולר לחבית, במסחר האלקטרוני בניו יורק. מניית BHP ביליטון , מניית פטרוצ'יינה , מניית סינופק .