הבעת אמון: S&P העולמית אישררה את דירוג האשראי של ישראל ברמה של "A" / יציב

מדובר בדירוג האשראי למט"ח לטווח ארוך, שהוא הדירוג המרכזי ■ S&P: "אנו לא צופים הידרדרות בנתונים הפיסיקליים וצופים יישום מובנה של הרפורמות הכלכליות" ■ שר האוצר שטייניץ: "אנו רואים בכך עדות לעובדה שהמשק הישראלי צולח באופן מעורר כבוד את המשבר הכלכלי העולמי"

חברת דירוג האשראי הבינלאומית S&P (סטנדרט אנד פורס') אישררה הערב (ה') את דירוג האשראי של ישראל ברמה של A יציב. מדובר בדירוג האשראי למט"ח לטווח ארוך, שהוא הדירוג המרכזי.

לדברי שר האוצר, ד"ר יובל שטייניץ, "מדובר בגיבוי שנותנת חברת דירוג האשראי הגדולה בעולם לתכנית הכלכלית ולמדיניות הכלכלית של הממשלה. החברה מפרסמת את אישרור הדירוג הגבוה יום לאחר אישור התקציב הדו-שנתי בכנסת, ויש בכך משום הבעת אמון במשמעת ובאחריות התקציבית של הממשלה גם בתקופת משבר זו. אנו רואים בכך עדות לעובדה שהמשק הישראלי צולח באופן מעורר כבוד את המשבר הכלכלי העולמי, זאת כאשר מדינות רבות בעולם סובלות בתקופה האחרונה מהורדות דירוג משמעותיות".

חברת הדירוג העולמית הסבירה כי "נציגיה רואים את השינויים לרעה בנתונים הפיסיקליים כשינוי זמני שהיינו כחלק ממעגל העסקים. כתוצאה מכך, אשררנו את הדירוג שלנו למדינת ישראל, זאת גם לאור העברת התקציב". העובדה כי הדירוג נותר "יציב" נובעת מכך שנציגי החברה לא צופים הידרדרות בנתונים הפיסיקליים וצופים יישום מובנה של הרפורמות הכלכליות.

עוד כותבת חברת הדירוג, כי אשרור הדירוג נובע מההערכות כי יעדי הגרעון הגבוהים בשיעור של 6% בשנת 2009 ו-5.5% בשנת 2010 כפי שהוגדרו בתקציב שאושר אתמול, הינם מחזוריים בטבעם ואף מאוזנים על ידי שיפור בנזילות שיש לישראל בשווקי העולם.

את העובדה כי הדירוג נותר "יציב" מסבירה החברה באיזון שיש בין יכולת ההתמודדות של הכלכלה הישראלית, כוחם של המוסדות הפוליטיים ומצבם החיובי של החשבונות החיצוניים לבין החוב הגבוה והסיכונים הגאו-פוליטיים שישראל עומדת מולם.

נציגי החברה ציינו לחיוב את העודף בחשבון השוטף במשך 7 השנים האחרונות, את יתרות המט"ח הגבוהות בבנק ישראל, והדגישו כי אישרור הדירוג נשען גם על יציבותה של כלכלת ישראל ועל יכולתה, שהוכחה לא פעם בעבר, להתמודד עם משברים.

נציגי החברה נתנו דוגמאות בהן הוכחה בעבר עוצמתה של הכלכלה הישראלית כגון בועת ההיי-טק, האינתיפאדה השנייה, מלחת לבנון, המבצע בעזה וכו'. עוד ציינו נציגי החברה לחיוב את הקשר החם עם הממשל האמריקני שרק לאחרונה אשרר את יתרת תוכנית הערבויות.

[לאתר האג"ח]