יצחק תשובה במגעים לרכישת אחזקות בנק לאומי בזכיינית ערוץ 2 קשת

לאומי מחוייב למכור את מניותיו בקשת בשל בעלויות צולבות ב-yes ■ עפ"י ההערכות, הבנק דורש עבור חלקו בקשת (20%) כ-30-25 מיליון שקל ■ תשובה מחזיק בכ-16% ממניות HOT, אך לא מדובר בבעלות צולבת

איש העסקים יצחק תשובה נמצא במגעים לרכישת אחזקות בנק לאומי בזכיינית ערוץ 2 קשת. על-פי ההערכות, בנק לאומי דורש עבור חלקו בקשת כ-30-25 מיליון שקל, מה שגוזר לקשת כולה שווי של 32.03-38.44 מיליון דולר.

בנק לאומי, בניהולה של גליה מאור, מחזיק ב-20% ממניות קשת. ב"גלובס" נחשף כי לבנק לאומי אחזקות גם בחברת הלוויין yes, ובשל כך הוא מחוייב למכור את אחזקותיו בזכיינית ערוץ 2, ומנהל מזה תקופה משא-ומתן עם גורמים שונים בעניין זה. מדינת ישראל היא בעלת המניות הגדולה ביותר בבנק לאומי (11.5%), אשר מחזיק בקשת באמצעות בית ההשקעות שבבעלותו המלאה, לאומי פרטנרס (לשעבר לאומי ושות').

לתשובה יש אחזקות גם בחברת הכבלים HOT באמצעות חברת דלק השקעות שבשליטתו. חברה זו נמצאת בבעלות מלאה של קבוצת דלק הבורסאית, בה מחזיק תשובה ב-66%. דלק השקעות מחזיקה ב-15.96% ממניות HOT. האחזקה בחברת הכבלים עשויה לעמוד לתשובה לרועץ בשל הבעלות הצולבת על אמצעי תקשורת נוסף.

נכון לסוף מארס, לקבוצת דלק התחייבויות בסך 31.7 מיליארד שקל לפירעון בשנה הקרובה ועוד 57.1 מיליארד שקל לטווח ארוך. מתוך כך, 20.9% מהחוב לטווח הקצר ו-29.3% מהחוב הארוך שלה הם כלפי המערכת הבנקאית. לקבוצת דלק הון עצמי כולל של 5.38 מיליארד שקל - 5.7% בלבד מהמאזן המאוחד. יתרת המזומנים ושווי המזומנים של הקבוצה בסוף מארס עמדו על 2.5 מיליארד שקל.

אחד מהמממנים הידועים של הקבוצה הוא בנק הפועלים , המממן בעיקר את החברה האחות, דלק נדל"ן , שם הוא מהווה גם את בעל המניות השני בגודלו, עם אחזקה של 9.7%. את הזרוע מממן גם בנק דיסקונט , ואת עסקי הנדל"ן הפרטיים של תשובה בקבוצת אלעד - גם הבנק הבריטי/הונג-קונגי HSBC . לקבוצת דלק יש גם אחזקות פיננסיות משל עצמה, כמו חברת הביטוח הפניקס ובית ההשקעות אקסלנס .

בעל המניות הגדול ביותר בזכיינית ערוץ 2 קשת הוא מוזי ורטהיים (51%), מבעלי החברה המרכזית למשקאות קלים - זכיינית קוקה-קולה, קרלסברג, נסטי, מולר ועוד בישראל והבעלים של מחלבות טרה. ורטהיים מחזיק גם בחמישית ממניות בנק מזרחי טפחות . לאומי לא יכול למכור את מניותיו לוורטהיים בשל שיעור האחזקה הגבוה (המירבי על-פי חוק) של האחרון. אלכס גלעדי, נשיא קשת וממייסדי הזכיינית, מחזיק ב-5.9% נוספים (ראו גרף).

מכאן, שלאומי אמור להיפטר מאחזקותיו בקשת בהתאם למתווה של חיים סבן, שהחזיק במניות זכיינית ערוץ 2 באמצעות האחזקה של קבוצת בזק בקשת (בעלת השליטה ב-yes) - אחזקה של קבוצת סבן קפיטל שבבשליטתו שנמכרה לאחר מתן הארכה למוזי ורטהיים ולחיה למלבאום (15%). ל-yes הלוואה בהיקף של מאות מיליוני שקלים שניתנה לה על-ידי בנק לאומי בתמורה לשעבוד מניות, ולכן פנה הבנק למתווה של מכירת מניותיו בקשת במקום. אז בוצעה העסקה, על-פי הערכות, לפי שווי של 44-45 מיליון דולר - הגבוה מהשווי עליו מדובר כעת.

קשת