אקסלנס נשואה: "בנק ישראל מנפח בועת נכסים; הבועה בולטת בתחום הנדל"ן"

טרנס קלינגמן מזהיר מפני התהוות בועה, בדומה לארה"ב ■ ממליץ להעלות ריבית בהקדם כדי "להוציא את האוויר מהבלון" ■ "אנחנו מסתכנים בהתפוצצות בועה על כל השלכותיה" ■ ומי ירוויח מהבועה? מניות הבנקים

"בנק ישראל מנפח בועת נכסים". כך מאשים האנליסט טרנס קלינגמן מבית ההשקעות אקסלנס נשואה, בהתייחסו לריבית האפסית אותה מנהיג בנק ישראל במשק, אשר דוחפת את המשקיעים לרכוש דירות ומניות. קלינגמן אף משתמש לראשונה במילה "בועה" בעוד הוא מדבר על רמת המחירים בשוק הנדל"ן, אך כל זה לא מפריע לו להעלות את ההמלצה למניות הבנקים פועלים ולאומי ל"קנייה" ולהעריך כי הן יזנקו בכ-50% נוספים.

"אי אפשר יותר להתעלם מהסימנים של בועת נכסים בהתהוות", אומר קלינגמן. לדעתנו הבועה ניכרת בהרבה נכסים אבל היא בולטת מאוד בתחום הנדל"ן. על אף הגידול באבטלה והתכווצות התמ"ג, מחירי הבתים ממשיכים לעלות, בעיקר בגלל סביבת ריבית ריאלית שלילית. ישראל היא בין המדינות הבודדות עם רמת אינפלציה גבוהה יחסית אבל עם ריבית אפסית. בועת הנדל"ן מושכת את תשומת לבו של בנק ישראל והמשנה לנגיד הודה שסעיף שכר הדירה במדד הפתיע. לדעתנו הבועה התרחבה לנכסים אחרים כגון חלק מהאג"ח הקונצרני ואפילו לחלק מהאג"חים הממשלתיים".

מחירי הדירות עלו בשנה האחרונה ב-12.6%. כך לפי סקר מחירי הדירות של הלמ"ס. זאת, חרף העלייה בשיעור האבטלה לרמה של 8.4% וצמיחה שלילית של 3.7% במשק ברבעון הראשון של השנה.

כיצד קלינגמן מציע להתמודד עם הבועה הזו בטרם תתפוצץ? ובכן, הוא מסביר כי לבנק ישראל יש 2 אופציות. האחת היא לא להגיב לבועה המתהווה והשנייה היא להעלות ריבית בצורה הדרגתית ו"להוציא את האוויר מהבלון". לדבריו, המדיניות הנכונה היא להתחיל להלעות את הריבית בהקדם.

"המשבר האחרון בארה"ב לימד אותנו שאסור להתעלם מבועת נכסים", אומר קלינגמן. "אבל לא בטוח שלבנק ישראל יהיה את האומץ לנקוט בצעד זה מחשש למיתון הרבה יותר כבד במשק (לקח שנלמד מיפן משנות ה-90). אם בנק ישראל לא יעלה את הריבית - ברור שבטווח הבינוני אנחנו מסתכנים בהתפוצצות בועה על כל השלכותיה".

מניות הבנקים יזנקו

באשר לבנקים בישראל, קלינגמן מעריך שבטווח של חצי שנה עד שנה מניות הבנקים יהנו מאפקט "בועת הנכסים" - ולא משנה באיזו דרך ינקוט בנק ישראל. "האפקט של כל אחת מבין החלופות על הדו"חות של הבנקים יהיה כל כך חזק וחיובי עד שזה ידחוף את הבנקים להיסחר בפרמיה משמעותית על ההון העצמי", אומר קלינגמן.

האנליסט מסביר כי לא משנה באיזה צעד ינקוט בנק ישראל - הבנקים ירוויחו. אם בנק ישראל יחליט לא לנסות לנפץ את הבועה ויותיר את הריבית בשפל, אזי ההפרשות לחובות מסופקים של הבנקים ירדו לרמה שהשוק לא מתמחר. מצד שני, אם בנק ישראל יעלה את הריבית, אזי מרווחי הריבית של הבנקים ישתפרו ויסדרו להם "רווח חשבונאי ענק בגין נגזרות מדד", כדבריו.

מתחילת חודש מארס זינק מדד הבנקים ב-82%, כאשר מניית הפועלים זינקה ב-80% ומניית לאומי נסקה ב-85%. המדד עלה ב-19% רק בחודש האחרון לבדו. אך קלינגמן מעריך כי היד עוד נטויה. הוא צופה כי מניית בנק הפועלים תגיע ל-15.8 שקלים וכי מניית לאומי תעלה ל-14.65 שקלים (אפסייד של 35% ו-24% בהתאמה). מחירי היעד הללו מתבססים על מכפיל הון של 1, אולם האנליסט מעריך כי התנפחות הבועה תדחוף את המניות עוד יותר מעלה למכפילים גבוהים יותר.

"מבחינת הסתכלות ארוכת טווח, קשה להצדיק מכפילי הון גבוהים יותר מ-1", טוען קלינגמן. "אבל החזרה המהירה לרווחיות נאותה בבנקים תיצור אשליה אופטית שתטעה את השוק ותדחוף את מכפילי ההון בבנקים לרמה של 1.3 עד סוף השנה".