רשות ניירות ערך מתכוונת "לחסל" את המוסד לסקירת עמיתים

דירקטוריון המוסד, הבודק את עבודתם של רואי חשבון המבקרים חברות ציבוריות, לא התכנס מזה כ-6 חודשים, ומאז הקמתו ב-2005 פירסם רק שני דו"חות

רשות ניירות ערך מתכוונת "להרוג" את המוסד לסקירת עמיתים, הבודק את תהליכי העבודה במשרדי רואי החשבון - והיא כנראה יודעת למה: מתברר כי דירקטוריון המוסד לא התכנס מזה כ-6 חודשים, ומאז הקמתו בשנת 2005 פירסם רק שני דו"חות.

המוסד לסקירת עמיתים, המשותף ללשכת רואי החשבון ורשות ניירות ערך, בודק את עבודתם של רואי חשבון המבקרים חברות ציבוריות. מטבע הדברים, מדובר בביקורות על ה"ביג 5", המרכזים את הטיפול בלמעלה מ-90% החברות הציבוריות.

רשות ניירות ערך בוחנת מזה זמן את תפקודו של המוסד ואת מתכונתו, ובהזדמנויות שונות באחרונה התבטאו בכירים ברשות על כך שהרשות מתכוונת להקים גוף חלופי למוסד, שיהיה חיצוני לגמרי לרואי החשבון, וזאת לאחר שהגיעה למסקנה כי המוסד "לא מספק את הסחורה".

מתברר כי אכן ישנם סימני שאלה לגבי תפקודו השוטף של המוסד. נשיא לשכת רואי החשבון לשעבר, עופר מנירב, ששימש בעבר כיו"ר ועדת ההיגוי של המוסד לסקירת עמיתים, שלח מכתב חריף לנשיא לשכת רואי החשבון, ראובן שיף, המשמש כתוקף תפקידו כיו"ר הדירקטוריון של המוסד. במכתב טוען מנירב כי דירקטוריון המוסד לא התכנס מזה למעלה מ-6 חודשים, וכי עד היום לא פורסמו דו"חות הסקירה לשנת 2007.

מנירב אף טוען כי חלק מהפירמות אינן משתפות פעולה עם המוסד. לדבריו, בישיבת הדירקטוריון האחרונה סוכם כי יזורזו הליכי הביקורת שלא הסתיימו, תוך מתן אולטימטום למשרדים שאינם משתפים פעולה, כי הדבר יצויין בדו"ח. "יש משרדים", כותב מנירב, "שהיו שמחים אם המוסד היה שובק חיים, ואופן התנהלותו משרת אותם על הצד הטוב ביותר, ובאופן הזה לא ירחק היום שכך יקרה".

מנירב טוען כי באי-כינוס הדירקטוריון נמנע דה-פקטו פרסום הממצאים לגבי המשרדים בהם נעשתה הביקורת, וכן נמנע פרסום שמות המשרדים שלא שיתפו פעולה ומנעו את עבודת הביקורת.

בתגובה למכתבו של שיף כתב המזכיר המקצועי של המוסד, רו"ח יצחק בצלאל, לחברי המוסד, כי לא ניתן לומר שיש משרדים שמנעו את ביצוע הסקירה. לדבריו, הסקירה בוצעה בכל המשרדים, ולמעוט צוות סוקרים אחד, התקבלו כל דו"חות הסקירה. לדבריו, "אין משרדים שלא שיתפו פעולה. השאלה היא כיצד הם שיתפו פעולה".

בסיום דבריו כותב בצלאל כי הוא מסכים עם רוח דבריו של מנירב, וכי "אם חפצים חיים אנו, יש לבצע שינוי מהותי בדרכי העבודה של המשרד".

בדו"ח האחרון שפרסם המוסד לסקירת עמיתים באוקטובר 2008, הוא המליץ לחזק את מנגנוני הביקורת החשבונאית ואת נושא אי-התלות בעבודתם של רואי החשבון.

מהדו"ח עלה כי בחברות ציבוריות רבות נהוג כי משרדי רואי החשבון המבקרים מסייעים בהכנת הדו"חות הכספיים בעריכה ולעתים גם בהדפסתם. לדעת המוסד, מתן שירותים אלה עלול לגרום לחשש של פגיעה באי-תלותו של רואה החשבון המבקר, ויש לשקול הגבלה הדרגתית של שירותים אלה. כפי שנחשף ב"גלובס", רשות ניירות ערך הוציאה באחרונה הנחיה המחייבת הפרדה בין עריכת הדו"חות לביקורת.

רו"ח ראובן שיף, נשיא לשכת רואי חשבון ויו"ר הדירקטוריון של המוסד לסקירת עמיתים, אומר כי "צוות הסוקרים של המוסד לסקירת עמיתים סיים לאחרונה את הסקירה במשרדים המבקרים חברות ציבוריות, שהיו בתכנית העבודה בגין הדו"חות הכספיים לשנת 2007 המדווחים לציבור ב-2008 ושימשו כבסיס לעבודת הסקירה.

"המנהל המקצועי של המוסד, רו"ח יצחק בצלאל, שוקד בימים אלה על הדו"ח המרכז, בו יפורטו תהליכי הסקירה והממצאים הנובעים ממנה. תהליך זה דומה ללוחות הזמנים של המוסד בשנים עברו, וכך נוהג המוסד השנה. הדו"ח יגיע בקרוב לעיונו של הדירקטוריון שיתכנס לדון בו, להערכתי מוקדם מאשתקד.

"המוסד לסקירת עמיתים עושה עבודה ראויה בבדקו את תהליכי עבודת הביקורת ואיכותה. למיטב ידיעתי, לא קיים בעולם גוף דומה למוסד במתכונתו הנוכחית. יחד עם זאת, קיימים בישראל גופי רגולציה אשר דורשים מזה מספר שנים לשנות את המבנה המשפטי של המוסד כדי להידמות לשאר מדינות העולם. המוסד בוחן דרכים לשיתוף-פעולה ולהכרה של ה-PCAOB, ובכך יתייתר הצורך בסקירה של המוסד האמריקני על חברות ישראליות הנסחרות בארה"ב", אומר שיף.