מחירי הדירות התייקרו ב-1.3% ביוני - מדד משכן ירד ב-5%

מחירי הדירות השלימו עלייה של 12.6% בשנה האחרונה ■ לאחר 5 חודשי ירידה: הריבית הממוצעת על המשכנתאות עלתה ל-4.26% ■ בנק הפועלים: "הרעה משמעותית במצב הרוכשים"

העלייה במחירי הדירות למרות המיתון במשק והגידול באבטלה הופכת את רכישת הדירה למשימה לא פשוטה. מדד משכן של בנק הפועלים, העוקב אחר מצבם של רוכשי הדירות בישראל, ירד בחודש יוני ב-7.7 נקודות לרמה של 146.4 נקודות. מדובר בירידה של 5% - הירידה החדה ביותר מזה 10 שנים.

בבנק הפועלים מציינים כי מדובר ב"הרעה משמעותית במצב הרוכשים", והיא נבעה מהמשך העלייה במחירי הדירות, העלייה באבטלה והעלייה בריבית על המשכנתאות. בשנה האחרונה ירד מדד משכן ב-13.7%, הירידה השנתית החדה ביותר מאז החלה המדידה ב-1996.

לפי נתוני הלמ"ס, מחירי הדירות עלו ב-1.3% בחודש יוני והשלימו בכך עלייה של 12.6% בשנה האחרונה.

"הירידה במדד משכן נובעת מהרעה במרבית מרכיבי המדד", אומרים כלכלני בנק הפועלים. "הריבית הנמוכה ומלאי הדירות המצומצם היו הגורמים שתמכו בעליית מחירי הדירות בשנה האחרונה וזאת על אף המיתון במשק, התגברות האבטלה והפגיעה בשכר".

העלייה בריבית על המשכנתאות הייתה הגורם העיקרי מאחורי הירידה במדד משכן ביוני. לפי נתונים בנק ישראל, הריבית הממוצעת על הלוואות לדיור ל-17-20 שנה (ריבית קבועה צמודת מדד) עלתה מ-3.79% במאי ל-4.26%, וזאת לאחר 5 חודשים רצופים בהם הריבית רשמה ירידה. גם העלייה בשיעור האבטלה ל-8.4% במאי הורידה את מדד משכן. מנגד, השכר הממוצע במשק עלה ב-0.5% ביוני, מה שמיתן מעט את הירידה במדד משכן.