52% מהגולשים: פרסום ברשתות חברתיות לא מפריע לגלישה

כך עולה מסקר TIM שנערך עבור Twisted ■ עפ"י הסקר, 3 מתוך 5 גולשים פעילים או מגיבים לתוכן גולשים

המשפט: "חפש אותי בפייסבוק" הפך לביטוי שגור בפיהם של משתמשי האינטרנט בישראל. לפי נתונים עדכניים, שיעור הגולשים שחבר ברשת חברתית אחת לפחות עומד על 55% - נתון המשקף גידול של 10% בשנה האחרונה.

עם זאת, השאלה מה באמת עושים הגולשים ברשתות החברתיות או בבלוגים ואתרים חברתיים אחרים, ומיהם המשתמשים הפעילים ברשת, נותרת עדיין פתוחה.

נתונים עדכניים של סקר TIM שבוצע על-ידי TNS טלסקר לחודש יוני, וניתנו באופן בלעדי ל"גלובס", שופכים מעט אור לגבי הרגלי השימוש באינטרנט, ומהם עולה כי אתרים חברתיים מסייעים לגולשים בקבלת המלצות מחברים, וכי מרבית הגולשים נוהגים להגיב לכתבות באתרים או לפוסטים בבלוגים באמצעות טוקבקים.

הסקר, שהוכן בעבור חברת Twisted, התבסס על מדגם מקוון של 1,205 משתמשי אינטרנט (מעל גיל 13), בפיזור ארצי ומייצג באוכלוסייה היהודית בישראל.

הפרסומות לא מפריעות

אחת הטענות שמשמיעים הגולשים כנגד פרסום ברשתות חברתיות היא שהדבר מפריע לחוויית הגלישה ואינו מתאים לאתרים שמכילים אינפורמציה פרטית ותקשורת בין-אישית. ואולם, נתוני הסקר מציירים תמונה הפוכה: כ-52% מהגולשים ברשתות חברתיות בישראל מצהירים כי פרסומות ברשתות חברתיות לא מפריעות או כמעט לא מפריעות לחוויית הגלישה שלהם, ו-13% נוספים הצהירו כי הם כלל לא שמים לב לפרסומות.

תופעת "העיוורון לפרסומות" נפוצה יותר בקרב משתמשים בגילאי 30-49 (18%), בהשוואה ל-7% בלבד בקרב גילאי 18-29. בקרב הנסקרים שהצהירו כי פרסומות כן מפריעות לחוויית הגלישה שלהם, בולטת קבוצת בני-הנוער (שיעור של 39%).

ישראלים אוהבים טוקבקים

הגולש הישראלי אוהב להיות מעורב ומאמין בטרנד תוכן הגולשים. על-פי הסקר, 3 מתוך 5 משתמשים פעילים (המהווים 62% מהנשאלים) נוהגים לכתוב בפורומים או להוסיף תגובות לתכנים שמתפרסמים באינטרנט, כאשר צעירים בגילאי 18-29 מעדיפים להגיב ברשתות חברתיות (43%), ואילו גולשים מעל לגיל 50 מעדיפים להגיב באמצעות טוקבק.

הוספת תגובה בבלוגים, לעומת זאת, נפוצה פחות, ופופולרית בעיקר בקרב בני-הנוער (21%). לצד הגולשים הפעילים, 38% מהנסקרים נחשבים כגולשים שאינם פעילים באתרי תוכן גולשים, שכן הם לא נוהגים לכתוב תגובות באתרים, בבלוגים או בפורומים. בקרב הקהילה הלא פעילה בולטת קבוצת המשתמשים שמעל לגיל 50 (54%).

תהליך רכישת מוצרים, בעולם האון-ליין והאוף-ליין, הוא תהליך מורכב שמצריך איסוף מידע וקבלת המלצות, ועל-פי ממצאי הסקר, טרנד הווב 2.0 משחק תפקיד מרכזי בחוויית הרכישה. כ-76% מהגולשים הצהירו כי הם נוהגים לקרוא המלצות של גולשים אחרים על מוצרים ושירותים, בהשוואה לשיעור של 61% לפני שנתיים.

הנטייה לקרוא המלצות פופולריות יותר בקרב גילאי 30-49 (82%) ובקרב 18-29 (79%), בהשוואה לבני-נוער (70%) ו-67% בקרב משתמשים מעל גיל 50.

ממצאים נוספים יכולים להעיד על הפוטנציאל הרב שטמון במודל שיצליח לשלב בין המלצות אישיות ברשתות חברתיות לבין מותגים: כ-51% מהגולשים מאמינים כי המלצות הן יותר אמינות מפרסומות, ו-25% סבורים כי הן אמינות באותה מידה. זאת בהשוואה ל-7% בלבד שהצהירו כי המלצות אמינות פחות מפרסומות.

לדברי אלון מוליאן, מנכ"ל משותף ב-Twisted, "זירות השיחה בישראל הן דבר מרכזי, חי, נושם ובועט - והן כבר מזמן יצאו מהשוליים ותפסו מקום במיינסטרים. מדובר במאסה קריטית של גולשים שמפרסמים צריכים לדבר איתם - תרתי-משמע, לבדוק את אסטרטגיית הנוכחות הדיגיטלית שלהם ו'לרדת מהעצים', אל השטח".

לדבריו, הסקר מוכיח כי "האמון בתוכן גולשים ובהמלצות המגיעות מהם עולה על כל פלטפורמה פרסומית שיווקית שמוכרת לנו היום".

מוליאן מוסיף כי "הצרכן הישראלי נמצא בזירות השיחה ופועל בהן. האתגר האמיתי הוא להצליח ליצור מעורבות של צרכנים שרוצים לספר על עולם התוכן של המותג".

11