אז מה צריך כדי לפתוח צ'יינג'?

תעודת לידה וגיליון הרשעות ללא עבירות הלבנת הון ואתם מסודרים

כדי לקבל אישור להפעלת עסק למתן שירותי מטבע (צ'יינג') בישראל אין צורך בהשכלה פורמלית או בבחינות רישוי כלשהן. את האישורים מעניקה היחידה לפיקוח על נותני שירותי מטבע במשרד האוצר לכל אזרח ישראלי בן 18 ומעלה, שבעברו אין הרשעות פליליות חמורות או עבירות הקשורות להלבנת הון. מסיבה זו, למשל, נדחתה לאחרונה בקשתו של איש השוק האפור בני רביזדה - שהורשע ב-2007 בשורת עבירות על החוק לאיסור הלבנת הון - לקבל רישיון. אחרי קבלת האישור אפשר לשכור חנות ולהתחיל לסלוק צ'קים ולספור דולרים.

ב-2003, הוקמה במשרד האוצר היחידה לפיקוח על נותני שירותי מטבע. מאז החלה היחידה לפעול עלה בהתמדה מספר הצ'יינג'ים שקיבלו אישור, וכיום רשומים כ-1,400 מפעילי צ'יינג'ים. מעבר לרישום החל האוצר בתקופה האחרונה להעביר השתלמויות מקצועיות למנהלי הצ'יינג'ים ועובדיהם, וקבע "קציני ציות" בכל משרד חלפנות - עובדים שאחראים להסביר ולוודא כי עמיתיהם פועלים בהתאם להוראות החוק לאיסור הלבנת הון.

לצד המחלקה לרישום ולרישוי פועלת ביחידה לנותני שירותי מטבע מחלקת אכיפה המבצעת ביקורות. חלק מהביקורות הן אקראיות, וחלק נעשות על-פי מידע מודיעיני. אחת ההצלחות הגדולות של היחידה הייתה כשבביקורת אקראית שביצעה בצ'יינג' בשם סנאבי ביפו, בשנת 2005, נחשפה פעילות הלבנת הון בהיקף של כ-400 מיליון שקלים.

עם זאת מדגישים באוצר, כי ליחידת הפיקוח על נותני שירותי המטבע אין סמכויות אכיפה בנושא המאבק בהלבנת הון. היחידה אינה רשאית לפתוח בעצמה בחקירה, ואין לה גישה לחומרים הנוגעים להלבנת הון. את הדיווחים על עסקות חריגות מעבירים הצ'יינג'ים ישירות לרשות לאיסור הלבנת הון, ופקחי האוצר אינם רשאים לעיין בהם. כאשר פקחי האוצר חושדים כי מתרחשת הלבנת הון הם יכולים רק לדווח למשטרה.