לסקר: "מנהלים נגדנו קמפיין, אבל האינטרס שלהם הוא להרוויח"

מנכ"ל חברת החשמל מזהיר מהמשך הגדלת רכישות הגז: "אם יקרה משהו לצינור הגז ממצרים או שתוכנית הפיתוח של 'תמר' תתעכב העלות האלטרנטיבית למשק תהיה גבוהה" ■ שר התשתיות, עוזי לנדאו: "אנרגיות מתחדשות זה חשוב, אבל אסור לשכוח את הפחם"

יום בלבד לאחר שחברת החשמל סגרה עסקת ענק בהיקף של מיליארד דולר לרכישת גז טבעי מספקית הגז ים תטיס, שבשליטת קבוצת דלק של יצחק תשובה, הזהיר מנכ"ל חברת החשמל, עמוס לסקר, מהגברת התלות בגז טבעי.

בהתייחסו לדרישות להגדיל עוד יותר את היקף השימוש בגז טבעי על חשבון הפחם, אמר לסקר כי "באחרונה אנו עדים לקמפיין מצד ספקיות הגז הטבעי: יש לנו חברה (EMG המצרית בה שותף יוסי מימן-ל.ב) שמסבירה את השיקולים הבילטראליים של ישראל ואת חשיבות השמירה על השלום עם מצרים וחברת אחרת (ים תטיס- ל.ב) שמדגישה את הציונות והכחול-לבן. אבל האמת היא, שיש לנו שני ספקים שמה שמוביל אותם זו הגישה העסקית", אמר לסקר בסוף השבוע (ו') בכנס של התאגדות מהנדסי חשמל ואלקטרוניקה במלון השרון בהרצליה.

לדברי לסקר, "הבעיה היא שבלהקות שמתפזרות היום ומגיעות אל השרים ואל הפקידים הבכירים הרבה יותר נוח להשתמש בחזון של ציונות או של יחסי שכנות טובים מאשר להגיד את האמת: כולם מונעים מאינטרס עסקי, כולם רוצים חוזה עם חברת החשמל, רוצים להרוויח מאות מיליונים ולמשוך דיבידנדים ושכר במיליונים. זה בסדר גמור גם אני בא מהעולם העסקי, אבל צריך להגיד את זה".

יצוין כי השבוע הגיע היקף הייצור מגז טבעי ע"י חברת החשמל לשיעור של כ-40% זאת לאחר חיבור תחנת "חגית" במלואה לגז טבעי.

לסקר ציין כי לאחר השלמתתוכנית החירום היקף הייצור מגז יגיע ליותר מ-50% ולאחר כניסת היצרנים הפרטיים ליותר מ-60%. לדברי לסקר, מצב זה מסוכן מבחינה אסטרטגית למשק הישראלי, "השאלה היא האם זה נכון להשתית משק החשמל על גז טבעי בשיעור של 65%. אני לא מקבל דיבידנדים והאינטרס שלי הוא נטו מה שטוב לחברת החשמל ולאינטרס של 2.5 מיליון לקוחותיה במדינה, והוא להבטיח מקור אנרגיה זמין ואמין. זה עולה כסף, כי אם יקרה בעתיד משהו לצינור הגז התת-ימי ממצרים או שתכנית הפיתוח של 'תמר' תתעכב בשנה אחת בלבד, זה מספיק, תחשבו מה תהיה העלות האלטרנטיבית למשק", אמר לסקר.

לסקר הוסיף כי "המטרה של חברת החשמל היא להביא למינימום את אי-הוודאות באשר לאספקת דלקים, ולהגיע לאמינות אספקה גם אם במחיר גבוה יותר. לפני שנה אף אחד לא האמין שבנק אוף אמריקה יתמוטט לכן אם אנחנו תלויים בצינור אחד ופרויקט שיש עוד להקימו אז צריך לקחת את הכל בעירבון מוגבל. אני לא יכול לקחת בשיקולים שלי מקדמי אי-וודאות גדולים, וחייב לחשוב על אספקה סדירה של אנרגיה חמש שנים קדימה".

סמנכ"ל חטיבת הפרויקטים, בחברת החשמל ד"ר יעקב (יאשה) חאין, אמר בכנס כי "אנחנו מתחיליםלהגזים עם הגז. זהמאוד נוח, אבל יש את השאלה של הביטחון והבטחת אספקה סדירה", אמר.

שר התשתיות, עוזי לנדאו: "אנרגיות מתחדשות זה חשוב, אבל אסור לשכוח את הפחם"

גם שר התשתיות, עוזי לנדאו, הביע תמיכה חד משמעית בהקמת תחנה פחמית נוספת באשקלון (פרויקט D). "לצד ההתייעלות האנרגטית אני לא שוכח שתפקיד המשרד הוא להבטיח אספקה שוטפת של חשמל ביעילות כלכלית אופטימלית. אנרגיות מתחדשות זה חשוב, אבל אסור לשכוח את התחנות על פחם וגם את החדשות שמייצרות בגז", אמר.

לדאו תקף בחריפות את החלטת המשרד לאיכות הסביבה שלא לאפשר לחברת החשמל להפעיל יחידת ייצור ישנה בתחנת אשכול באשדוד במזוט במהלך הקיץ.

"המחסור בחשמל הוא גדול. והפער בין הביקוש לחשמל להיצע הוא כ-2% בלבד. המשרד לאיכות הסביבה לא התחשב בסיכון של אי אספקת חשמל שלדעתי הוא גדול מדי", אמר לנדאו, שהוסיף כי "מדברים על התחנה הפחמית כבר 10 שנים וכלום לא זז. לכל משרד ממשלתי יש אג'נדה משלו. אנחנו לעיתים מחסלים זה את זה".

לנדאו ציין כי הקמת תחנת הכוח הפחמית באשקלון חיונית על מנת לצמצם את פליטות המזהמים בשאר התחנות הפחמיות, "המשרד ימשיך לקדם את התחנה. היא חשובה למשק ותבטיח חשמל זול. הייצור בתחנה החדשה יהיה יותר נקי מהתחנות הקודמות. הקמת הפרויקט חיונית על מנת שניתן יהיה להתקין סולקנים (מסננים) בשאר התחנות הפחמיות", אמר לנדאו.

לנדאו חזר והתחייב כי עד ה-1 באוגוסט תשלים המדינה את פרסום הרגולציה הסופית ליצרני החשמל הפרטיים, "היצרנים לא ידעו מה קורה בשוק. רשת הביטחון לא הספיקה בשביללהגיע לסגירה פיננסית. אני מקווה שב-1 באוגוסט שנוכל להציג תמונה ברורה שתהיה טובה מבחינת התמריצים בהשוואה למדינות אחרות בעולם", אמר.

לנדאו סיכם את דבריו בקריאה ליצרנים הפרטיים להתחיללעבוד, "המדינה תציע תנאים אטרקטיביים.את חלקנו אנחנו נמלא ועכישיותפקידו של הסקטור הפרטי להתגייס", אמר.