גיטרות שבורות

אחרי שעובדי היונייטד שברו את הגיטרה שלו, דייב קרול חיבר נגדם שיר שהיה ללהיט ביוטיוב. בתגובה, מניית החברה צנחה

אחד מהקליפים היותר פופולריים ביוטיוב בשבועיים האחרונים, היה השיר "יונייטד שוברת גיטרות". דייב קרול ולהקתו, חבורת זמרים קנדיים אלמוניים, הפכו בתוך שבועיים לסנסציה בינלאומית, לאחר שהשיר, המתאר את קורותיה של גיטרה שנשברה במהלך טיסה, נצפה ביוטיוב 5 מיליון פעמים, והסיפור הופץ ויראלית ברחבי הרשת.

השיר מספר, שלפני כשנה, בעודם יושבים במטוס בנמל התעופה אוהייר שבשיקגו, צפו הנוסעים בסבלים של "יונייטד" זורקים את הגיטרות של הלהקה בחוסר זהירות אל בטן המטוס.

"לפני שהמראנו משיקגו, התרעתי בפני שלושה אנשי יונייטד, אך הם הפגינו חוסר אכפתיות מוחלטת", שר קרול בקליפ שלו ביוטיוב, בסגנון קאונטרי עליז. "יונייטד, שברתם את הגיטרה שלי", מתחרז לו הפזמון של השיר, וממשיך: "יונייטד, אינכם עוזרים לי כלל, אתם שברתם - אתם צריכים לתקן, הודו באחריותכם, הייתי צריך לטוס בחברה אחרת, או אולי בכלל לנסוע במכונית, כי יונייטד שוברת גיטרות", סוף הפזמון החוזר.

כשהגיע המטוס לנברסקה, נוכחו חברי הלהקה לדעת, שחששותיהם היו מוצדקים - הגיטרה של קרול הגיעה שבורה. מכאן, מספר השיר, החלה סאגה ארוכה של תלונות מצידו וטיפול בירוקרטי מזלזל מצד חברת התעופה, שסירבה לשאת באחריות.

השיר מפרט את מסכת המגעים בינו לבין אנשי יונייטד. "אם אי פעם איאלץ לטוס שוב ביונייטד, לא אביא את הציוד שלי איתי, כי אתם תשברו אותו, כמו ששברתם את ליבי", כך קרול, בסיום השיר.

מאז התפרסם הקליפ, הלכה והתעצמה הביקורת על יונייטד. רבים ביטלו את הזמנותיהם לטיסות והמנייה נפלה בכ-10%. יונייטד, מצידה, בצעד נואש להציל מעט מכבודה, הציעה לזמר להחזיר לו את דמי התיקון של הגיטרה וכן מספר טיסות חינם בקווי החברה, כפיצוי על עוגמת הנפש.

קרול טוען שסירב לקבל את כספי יונייטד וכי הודיע לחברה כי מצידו הכסף יכול להיתרם למטרות צדקה. סייעו לו בהחלטתו כנראה ההכנסות ממכירת אלבום שיריו, שעלו בצורה אקספוננציאלית והפרסום הבינלאומי שזכה לו, באופן שרק ההפצה ברשת ואמצעי המדיה החדשים - מיוטיוב דרך פייסבוק ועד טוויטר - מסוגלים להעניק ליקיריהם.

זו עוד דוגמה לשינוי סדרי עולם. לכך שהדינוזאורים הישנים מרכינים ראשם ונכנעים בזה אחר זה למוסכמות העולם החדש ולכוחה של הרשת. דוגמה כל-כך טובה, עד שאני מרשה לעצמי להביא בפניכם שיר חדש, שחיברתי בעצמי בימים אלה. אם רק אמצא את המלחין הנכון, נוכל להעלות את הקליפ החדש הזה ליוטיוב, ולכבוש את העולם, אני בטוח.

גם קונטיננטל שברה את הלב

שם השיר שלי הוא "קונטיננטל שברה את לבי", והנה מילותיו: "טסתי השבוע לאמריקה / לשם שינוי - עם כל המשפחה / ביקשתי לשדרג כרטיס או שניים / בקונטיננטל צחקו בהנאה / אמרתי: בכל חברה אחרת / אם יש מקום ב'עסקים' נותנים כבוד לנוסע הנאמן / אמרו לי - כאן זה 'קונטיננטל', אצלנו אין ארוחות חינם / מעל האוקיינוס ביקשתי משהו לנשנש עבור הילד המורעב / רטנה מולי הדיילת - לא עכשיו, נא לשבת, אני צריכה מקום במעבר / יש מספר אפשרויות לחצות את האטלנטי / קונטיננטל מתוכן היא רק אחת / אני את כספי אשקיע / בחברה שתעניק לי תחושה אמיתית של הוקרת תודה". *