הבורסה סגרה יום תנודתי בירידות: מניות הבנקים הכבידו על השוק

גלובס tv פעיל בכיר בשוק: "העיתונים כולם כותרות על חגיגה בבורסה - והציבור קונה מניות" ■ שמועות בשוק כי קרן הפנסיה מבטחים הוותיקה מכרה מניות ■ כי"ל זינקה ב-4.6% במחזור הגבוה בבורסה

יום תנודתי באחד העם: לאחר פתיחה חזקה שהרימה את מדד המעו"ף אל מעל ל-950 נקודות, הבורסה עברה לירידות של כ-1% בשל המלצה שלילית של סיטי על השוק, אולם הסנטימנט השלילי התמתן והמדדים המובילים סגרו את היום בירידה של 0.5-0.6%. בשוקי העולם מגמה מעורבת: מדד הניקיי ביפן חצה את ה-10,000 נקודות, אירופה עלתה בכ-0.8% והחוזים העתידיים על מדדי המניות בוול סטריט היו יציבים לכל אורך היום.

מחזור המסחר היום בשוק המשיך להיות גבוה - 2.73 מיליארד שקל - כאשר כי"ל ריכזה את המחזור הגבוה בבורסה. החל משעות הבוקר המאוחרות החלו להתרוצץ בשוק שמועות לפיהן קרן הפנסיה הוותיקה מבטחים, בניהולה של יעל אנדורן, מוכרת סחורה בשוק - בעיקר מניות בנקים. לפי השמועות, הקרן החלה למכור כבר אתמול והיום היא הגבירה את המכירות. עם זאת, ל"גלובס" נודע כי פעילות ניכרת מורגשת בקרב המשקיעים הזרים, אשר משחקים תפקיד מרכזי היום בשוק הן מהצד של הקונים והן מהצד של המוכרים.

"הזרים פעילים היום מאוד, בייחוד במניית כי"ל", אמר ל"גלובס" פעיל בכיר בשוק. "אתמול (א') ראינו קניות משמעותיות מצד קרנות הנאמנות. העיתונים מוצפים בכותרות על החגיגה בבורסה והציבור קונה מניות. בנוסף, הביטחון בקרב המשקיעים בעולם גובר. השוק יתבסס ברמות הנוכחיות ויתכונן לגל עליות נוסף".

לאחר תקופה של עליות נאות, מניות הבנקים בלטו היום בירידות והמדד איבד יותר מ-2%. "הבנקים לא יקרים, אבל כבר ממש לא זולים", אומר האנליסט אלון גלזר מלידר שוקי הון, אשר חתך היום את ההמלצה למגזר הבנקאות ל"תשואת שוק". גלזר ממליץ למשקיעים "להקטין חשיפה למגזר הבנקים".

ממתינים לפישר

הבורסה ממשיכה לשהות בשיא של כ-10 חודשים, אך לאחר הראלי האחרון מחליטים האנליסטים בסיטי לחתוך את ההמלצה לשוק הישראלי ל"תשואת חסר" מ"נייטרלי". בסיטי לא פוסלים אמנם עליות נוספות בת"א, אך הם מציינים כי האפסייד מוגבל בשל הערפל סביב קצב התאוששות הכלכלה ורווחי החברות.

בזירת המאקרו, הלינה במלונות התיירות ירדה ב-13% במחצית הראשונה של השנה והסתכמה ב-8.7 מיליון במספר. כך עולה מנתוני המל"ס. 5 מיליון לינות היו של ישראלים - עלייה של 3%. ירידה של 27% נרשמה בלינות הזרים, בשל מבצע "עופרת יצוקה" בתחילת השנה והמשבר הכלכלי העולמי.

אך אירוע המאקרו המרכזי של היום שייך ללא ספק להחלטת הריבית של בנק ישראל. הבנק צפוי להותיר את הריבית על כנה - 0.5% - אולם בשוק מציעים לשים לב להודעת הריבית המצורפת. בעקבות ההפתעה במדד המחירים לצרכן בחודש יוני (שעלה ב-0.9%), ייתכן ובנק ישראל יתחיל לאותת על כוונתו להדק את המדיניות המוניטרית בעתיד הנראה לעין, מה שעשוי להביא לירידות באג"ח הממשלתיות ובדולר, וכמו כן לגרום להשפעה שלילית מסוימת בשוק המניות. הכל תלוי, כמובן, בעוצמת הרמיזה של בנק ישראל, אם זו אכן תגיע.

ומהמאקרו למיקרו: עונת הדו"חות הכספיים נמצאת בעיצומה בארה"ב, אולם כאן בארץ היא תתפוס תאוצה החל ממחר (ג'), עם פרסום הדוחות של טבע לרבעון השני של השנה. בהמשך השבוע יפורסמו גם הדוחות של שופרסל , אלווריון ונייס .

ת"א- 25 ת"א-100 מדד הבנקים

טבע ושופרסל - רגע לפני הדוחות

כי"ל המשיכה לזנק בעקבות חוזי האשלג האחרונים שנחתמו עם הודו במחיר של 460 דולר לטון. המשקיעים מקווים כי המחיר הנמוך יביא לעלייה בביקושים ויגביר את קצב המכירות של יצרניות האשלג.

טבע תפרסם מחר (ג') את הדוחות הכספיים שלה לרבעון השני, כאשר בשוק מצפים מהחברה לרשום רווח נקי של 80 סנט למניה, לעומת 68 סנט למניה ברבעון המקביל אשתקד. הכנסות החברה צפויות לצמוח ב-23% ל-3.47 מיליארד דולר.

חברת הנדל"ן נכסים ובנין , מקבוצת IDB של נוחי דנקנר, דיווחה הלילה (ב') כי הבנק שסיפק לה הלוואה למימון פרויקט המגורים SSCC בפלורידה קיבל בחזרה את הבעלות על הנכס. ל"גלובס" נודע כי החברה ביקשה להפחית את ההלוואה ביותר מ-50% ומנגד הבנק ביקש לרכוש את הפרויקט בכ-25 מיליון דולר. הצדדים לא הגיעו להסכם ביניהם.

אלביט הדמיה תגייס בימים הקרובים כ-170 מיליון שקל - כך נודע ל"גלובס". למוסדיים ניתנו שתי אופציות: רכישת אג"ח חדשה להמרה או הרחבה של אג"ח סטרייט קיימת של החברה. עדיין לא הוחלט סופית כיצד תהיה החלוקה בין שתי סדרות האג"ח.

עוד בקבוצת IDB - ערן יונגר, אנליסט בהראל פיננסים, פירסם היום (ב') עדכון סקירה למניית שופרסל , לקראת דו"חות החברה שיפורסמו מחר. "אנו צופים תוצאות סבירות המשקפות את מכירות חג הפסח, השפעות ההאטה במשק והעלייה ברמת התחרות", הוא אומר. האנליסט מסקר את המניה בהמלצת "משקל יתר" במחיר 18 שקל, הגבוה ב-15% משער הבסיס של היום.

כעס בבנק ישראל על התמהמהות בעלי השליטה בבנק דיסקונט , קבוצת ברונפמן שראן, בנוגע להנפקת הזכויות. בפגישה שנערכה לאחרונה בין נציגי ברונפמן למפקח על הבנקים, רוני חזקיהו, לא הציגו אנשי ברונפמן תוכניות מעשיות עם לוח זמנים מפורט אלא הסתפקו בסיסמאות כלליות לגבי מחויבותם לבנק. זאת, ככל הנראה עקב חילוקי דעות בתוך גרעין השליטה. פגישה נוספת תיערך בחודש אוגוסט.

קרנות ההשקעה פרובידנס וסרברוס החליטו שלא לקחת חלק בתהליך המכירה של חברת פרטנר לאור המחירים בה היא נסחרת ולאור חוסר היכולת להפיק ערך מהעסקה הזו. שתי הקרנות גם חוששות מהמגבלות שיוטלו עליהן במסגרת העסקה.

מניית אפריקה ישראל המשיכה להיסחר על רקע הדיווחים לפיהם אפי פיתוח והתאגיד הסיני Guangda מתכננים לשתף פעולה בבניית סופרמרקט במוסקבה בהשקעה כוללת של 700 מיליון דולר. ככל הנראה מדובר בגישושים ראשוניים בלבד. אפי פיתוח מזנקת בכ-14% בבורסת לונדון.

[לאתר המעו"ף]