אלי הורביץ: אנחנו בתחתית המשבר; הריבית בישראל תעלה והדולר ייחלש בטווח הקצר

(עדכון) - טבע הרוויחה 742 מ' ד' ברבעון השני ■ מחודש יוני המירו המשקיעים אג"ח למניות בהיקף של כ-800 מ' ד' ■ תפרע כ-600 מ' ד' ללאומי ופועלים ברבעון השלישי ■ טבע מביטה לשנת 2050: אוכלוסיית העולם תגדל בכ-50% וההוצאות על מוצרי בריאות יזנקו

"הגברת הזקנה" עושה זאת שוב: ענקית התרופות הישראלית טבע הרוויחה 742 מיליון דולר ברבעון - והצליחה לעבור את תחזיות האנליסטים בשוק. מדובר בצמיחה של 25% ברווח הנקי. טבע רשמה רווח נקי (non-GAAP) של 83 סנט למניה, בעוד האנליסטים ציפו ל-80 סנט למניה בממוצע.

בשורה העליונה, הציגה טבע צמיחה של 20% בהכנסות, אשר הסתכמו ב-3.4 מיליארד דולר, מעט מתחת לקונצנזוס התחזיות שעמד על 3.47 מיליארד דולר. התחזקות הדולר בעולם ברבעון השני גרעה מהכנסות טבע 256 מיליון דולר. בפילוח ההכנסות לפי אזורים גיאוגרפיים, ניתן לראות כי טבע רשמה שיפור במכירות בצפון אמריקה. אלו הסתכמו בכ-2 מיליארד דולר, עלייה של 36% בהשוואה לרבעון המקביל והן היוו 63% מסך המכירות של החברה ברבעון. המכירות באירופה ירדו ב-4% והסתכמו ב-732 מיליון דולר. המכירות בשאר העולם עלו ב-20% ל-481 מיליון דולר, בעיקר בשל מכירות איתנות ברוסיה, קרואטיה, ישראל ומדינות מסוימות בדרום אמריקה. אם כן, ברבעון השני חל שינוי בהתפלגות המכירות של טבע, בשל רכישת באר. השוק האמריקני היה אחראי ל-62% מהמכירות לעומת 56% ברבעון המקביל. חלקה של אירופה ירד ל-23% מהמכירות מ-28% ברבעון המקביל.

מכירות הקופקסון, תרופת הדגל של טבע לטיפול בטרשת נפוצה, הגיעו לשיא של 682 מיליון דולר - עלייה של 21%. עלייה זו הושגה, בין היתר, משום שטבע העלתה את מחיר הקופקסון בכ-10% בתחילת חודש אפריל (בהמשך להעלאת מחיר בשיעור דומה שביצעה טבע בתחילת השנה). הקופקסון מהווה 28% מהשוק לטיפול בטרשת נפוצה - מעל המתחרים. במקום השני נמצאת תרופת האבונקס עם נתח של 24%. במבט על מוצרים חשובים נוספים של טבע, ניתן לראות כי מכירות האזילקט עלו ב-31% ל-55 מיליון דולר, מכירות מוצרי הנשימה צמחו ב-13% ל-189 מיליון דולר ומכירות מוצרי בריאות האישה (אותם קיבלה טבע עם רכישת באר) עלו ב-4% ל-77 מיליון דולר.

נכון ל-21 ביולי, לטבע 198 בקשות הממתינות לאישור סופי של ה-FDA (מינהל המזון והתרופות בארה"ב), כולל 42 אישורים מותנים. סך המכירות של התרופות הממתינות לאישור נאמד ביותר מ-110 מיליארד דולר. 132 מהבקשות הללו נוגעות לתקיפת פטנט מוצר המקור, כאשר טבע מאמינה כי היא תזכה בבלעדיות לחצי שנה ב-82 מהתרופות הללו, שמכירותיהן השנתיות בארה"ב נאמדות ב-54 מיליארד דולר.

בשעה 15:30 תקיים טבע שיחת ועידה עם המשקיעים והאנליסטים בה ידברו קברניטי החברה על הדוחות הרבעוניים ועשויים לספק תחזיות לעתיד.

שיעור הרווח הגולמי - 58.5%

תוצאות טבע הושפעו גם מרכישת חברת התרופות באר, אותה רכשה טבע לפני כשנה תמורת כ-9 מיליארד דולר (כולל חובותיה של באר). "האינטגרציה עם באר מתקדמת בקצב מהיר מהמתוכנן ואנו מפיקים יותר סינרגיות מכפי שהערכנו בתחילה", אמר שלמה ינאי, מנכ"ל טבע. החברה מציינת כי באר תרמה לגידול במכירות בכל האזורים הגיאוגרפיים שבהם טבע פועלת, ובעיקר בארה"ב, רוסיה, פולין, גרמניה וקרואטיה.

שיעור הרווח הגולמי של טבע עלה ל-58.5% מ-54.7% ברבעון המקביל והרווח התפעולי של החברה עלה ב-44% ל-981 מיליון דולר (צפי האנליסטים עמד על 950 מיליון דולר). הוצאות המו"פ ירדו ב-29 מיליון דולר והסתכמו ב-169 מיליון דולר, בין היתר בגלל ש-TL, המיזם המשותף של טבע עם חברת לונזה, החזירה לחברה כ-40 מיליון דולר על הוצאות מו"פ שהתבצעו בעבר.

כהרגלו בקודש, דירקטוריון טבע החליט לחלק דיבידנד של 60 אגורות למניה, כאשר היום הקובע יהיה ה-5 באוגוסט ויום התשלום על ה-20 באוגוסט.

מניית טבע חצתה אמש (ב') את רף ה-51 דולר - שיא היסטורי בוול סטריט. המניה זינקה בכ-35% מאז השפל האחרון בנובמבר, הן על רקע ההתאוששות בשווקים והן בשל יכולתה של טבע לצלוח את המשבר בצורה טובה יחסית.

"עוצמתה של טבע נובעת מתפיסת המשקיעים כי טבע נהנית גם מהיותה חברת דפנסיבית חסינת מיתון וגם משיעורי הצמיחה הגבוהים שלה", אמר אתמול האנליסט יואב בורגן מלידר שוקי הון, בסקירה מיוחדת שהוציא לפני הדוחות. "בשנת 2010 צפויה טבע להציג צמיחה דו-ספרתית משמעותית בשורת הרווח, אם בזכות האינטגרציה עם באר אשר נרכשה לפני שנה ואם בזכות השקעות הביו-גנריקה והרפורמה במערכת הבריאות של ממשל אובמה".

ינאי: "האינטגרציה עם באר - טובה מכפי שחזינו"

קברניטי טבע שפעו חיוכים במסיבת העיתונאים שערכה החברה לאחר פירסום הדוחות. "הפורטפוליו של באר וטבע אוחדו לפורטפוליו אחד", אומר המנכ"ל שלמה ינאי. "אנו מפיקים סינרגיית מכירות משמעותית ומסוגלים לעשות כיום דברים שכל חברת לחוד לא הייתה מסוגלת לעשות. אנו משיגים את יעדי תכנית האינטגרציה והתוצאות יותר טובות מכפי שחזינו מלכתחילה, מה שנותן לנו רוח גבית להמשך".

ינאי התייחס גם למכירות החברה באירופה וציין כי ניכרת האטה בחלק ממדינות אירופה, אך הדגיש: "אנחנו מספר 1 באנגליה, איטליה והולנד, ומספר 3 ביתר מדינות אירופה, למעט גרמניה".

ינאי התגאה בנתח השוק של טבע בשוק האמריקני, ואמר כי נתח השוק של טבע בארה"ב עומד על 16.5% (625 מיליון מרשמים מדי שנה מונפקים על תרופות שמייצרת טבע), לעומת 16% ברבעון המקביל ב-2008. במקום השני נמצאת חברת מיילן האמריקנית, אך היא מפגרת מאחור עם נתח של 8.4% בלבד.

טבע ידועה כמי שמביטה לעתיד הרחוק, והיום היא סיפקה דוגמה נוספת לראייה האסטרטגית ארוכת הטווח שלה. החברה הציגה נתונים לפיהם אוכלוסיית העולם צפויה לצמוח בכ-50% ל-9.1 מיליארד איש עד שנת 2050, מה שיגרור גם עלייה בהוצאות על תרופות. בארה"ב, למשל, עלתה ההוצאה על מוצרי בריאות מ-7% מהתמ"ג ב-1970 ל-17% מהתוצר ב-2008.

"אם לא יעשו שום דבר - כל התקציב של ארה"ב יילך על מוצרי הבריאות", אומר ינאי בהגזמה משהו, ומוסיף: "זה כמובן לא יכול לקרות, כך שהפיתרון הוא לשים דגש על הגנריקה, כי היא התשובה לביקוש הגובר למוצרי הבריאות ולהוצאה התופחת. הגנריקה היא מנוע צמיחה משמעותי בשנים הבאות, וכמובילי שוק יש לנו יתרון".

לפי הנתונים עליהם מתבססת טבע, שוק התרופות הגנריות צפוי לצמוח ל-120 מיליארד בשנת 2012 לעומת 78 מיליארד דולר ב-2008. ינאי לא פוסל רכישות נוספות בשוק, ואמר: "רכישות הן דרך לגיטימית להשיג צמיחה, אך אינני יכול להיכנס לפרטים ספציפיים".

אייל דשא: "נוריד את המינוף הפיננסי שלנו ל-22% עד סוף השנה"

סמנכ"ל הכספים של טבע, אייל דשא, מסר כי מחודש יוני התקבלו בקשות לבצע המרה של אג"ח למניות בהיקף של כ-800 מיליון דולר - והן נענו. כמו כן, טבע החזירה לבנקים לאומי והפועלים חוב של כ-1.1 מיליארד דולר, שהיה חלק מהלוואת גישור לטווח קצר בהיקף של 1.7 מיליארד דולר. את שאר ההלוואה מתכוונת טבע לפרוע ברבעון השלישי. "נוריד את המינוף הפיננסי שלנו ל-22% עד סוף השנה, לעומת 27% כיום", ציין דשא.

בימים אלו מתנהל תהליך חקיקה בארה"ב בתחום הביו-גנריקה. אחת הסוגיות העיקריות נוגעת לתקופת הבלעדיות שתינתן לתרופות ביו-גנריות, כאשר טבע מעוניינת בתקופה קצרה ככל הניתן, וליתר דיוק לתקופה של 7 שנים. חוגים בקונגרס, לעומת זאת, מעוניינים בתקופה של 12 שנה.

"מוקדם מדי לדבר על החקיקה בנושא הביו-גנריקה בארה"ב", אומר ביל מארת', מנכ"ל טבע בצפון אמריקה. "הממשל חידש את תמיכתו לבלעדיות של 7 שנים; אנו מקווים שכך יקרה, אך בכל מקרה - טבע תהיה שם".

אלי הורביץ: הריבית תעלה, הדולר ייחלש

"הבנו בתחילת הדרך שהמשבר יורגש אצלנו בחוסר היציבות בשוק המט"ח", אמר יו"ר טבע, אלי הורביץ. "זו המכה הקשה ביותר. הקדשנו חשיבה מרובה בנושא גידור המטבעות".

הורביץ התייחס גם למצב המשק הישראלי בכללותו, ואמר: "אני מתרשם, ודי בצדק, שבמדינות חשובות כמו ארה"ב הציפיות הן כי המשבר הגיע לתחתית. בכלכלה לא נקבעים הדברים לפי התוצאות אלא לפי הציפיות - והציפיות הן לגידול בייצוא הישראלי. ניתן לראות את החיוך על פניהם של היצואנים היום. מה שצריך להדאיג אותנו בישראל זה עניין האבטלה; זו מכה".

יו"ר טבע התייחס גם לשוק ההון ולדולר, והעריך כי הריבית בישראל תעלה והדולר ייחלש. "קשה להאמין שלא יהיה שינוי בשער הריבית", הוא אומר. "זה לא יקרה ברבעון הזה - אך יהיה שינוי. זה יבוא לידי ביטוי בשוק ההון ובדולר. אני לא אופטימי לגבי השינויים בדולר בטווח הקצר ומשתאה איך חלק מהיצואנים נצליח להגדיל את הייצוא בתקופה הקרובה".