מנכ"ל קומברס לשעבר זאבי ברגמן ימונה למנכ"ל נייס

כפי שהערכנו ב"גלובס" בתחילת החודש, יחליף ברגמן את שני, שעומד להתמנות למנכ"ל משרד האוצר ■ ב-2007 ברגמן פרש מניהול קומברס - שנה אחרי התפוצצות פרשת הבקדייטינג ■ מהו סגנון הניהול של ברגמן - ואילו אתגרים מחכים לו בנייס?

בתחילת החודש הערכנו כאן ב"גלובס", כי זאבי ברגמן עשוי להיות בין המועמדים המובילים לנהל את חברת נייס במקומו של חיים שני, שעוזב לטובת משרת מנכ"ל משרד האוצר. היום נודע ל"גלובס", כי הוא אכן עומד להתמנות לתפקיד.

ברגמן, מנכ"ל קומברס לשעבר, הוא אחד המנהלים המוכשרים שצמחו בחברה עצמה ובהיי-טק הישראלי כולו. הוא התחיל את דרכו בחברת אפרת (לימים, קומברס), כמתכנת אסמבלר, ומהר מאוד מצא את ייעודו האמיתי - מכירות, והחל מטפס במעלה הסולם עד שהפך לסמנכ"ל מכירות לאירופה. בהמשך קיבל גם את אחריות על החטיבה האחראית על פיתוח התא הקולי - מוצר הדגל של קומברס באותה עת - והיה אחראי למעשה על 80% מפעילותה של הקבוצה. כעבור שלוש שנים, ב-2001, מונה למנכ"ל החברה במקומו של איציק דנצינגר.

הטיימינג לא היה לטובתו, כשב-2001 שוק הטלקום העולמי עבר טלטלה עזה, ומכירותיה של קומברס צנחו בעשרות אחוזים. ברגמן נאלץ להתמודד עם פיטורים המוניים של אלפי עובדים, חוסר פרגון מצד אנליסטים ולא מעט עוינות מצד התקשורת.

ואולם, העובדה שקומברס שרדה את המשבר נזקפת לא מעט לזכות שיקול הדעת שלו וסירובו להיכנע ללחצים ולבצע פעולות היסטריות. ואמנם, ב-2003 כבר חזרה החברה לצמוח.

למרות שהוא נחשב לאדם מאוד חריף ואינטליגנטי, סגנון הניהול של ברגמן דמוקרטי ונגיש. הוא אינו נוהג לכפות את דעתו או "להצניח" מנהלים, ומעדיף לייצר אווירה פתוחה ושיתופית, שמעודדת חדשנות, החלפת רעיונות והשמעת ביקורת.

ב-2007 פרש ברגמן מניהול קומברס, וזאת שנה לאחר שהתפוצצה פרשת הבקדייטינג בחברה האם, קומברס טכנולוג'יס.

מינויו של ברגמן עשוי להעלות מחדש את השמועות שהיו בשוק לאחרונה, לפיהן נייס עשויה לקנות את מתחרתה הישראלית, ורינט. ורינט הינה חברה אחות של קומברס וברגמן מכיר היטב את התחום בו היא פועלת, וייתכן שמסיבה זו הוא נחבר לתפקיד המנכ"ל, ולא מועמדים אחרים. ורינט ונסחרת היום ברשימת הפינק שיטס בוול סטריט, לאחר שלא פירסמה דו"חות משנת 2006, בעקבות פרשת האופציות. דו"חות ורינט וקומברס המתוקנים צפויים להתפרסם עד חודש פברואר 2010, ואז יהיה ניתן לדעת מה מצבה האמיתי של החברה.

בקופתה של נייס יש מזומן בהיקף של 350 מיליון דולר, ואילו ורינט נסחרת כיום לפי שווי של 530 מיליון דולר, כאשר סביר להניח שאם ברגמן יגיע למסקנה שמיזוג החברות כדאי, חלק מהעסקה יבוצע בדרך של החלפת מניות.

האתגרים שמחכים לברגמן בנייס

באשר לנייס - שני משאיר אחריו נעליים גדולות, וחברה שעוברת תקופה לא קלה, לאחר שנים של צמיחה וגידול בפעילות. ברגמן, שמצבי משבר אינם זרים לו כאמור, יצטרך להתמודד עם לא מעט אתגרים בנייס. החברה, הנסחרת היום לפי שווי של 1.65 מיליארד דולר, צפויה לרשום הכנסות נמוכות משל השנה שעברה, הגם שהיא לא פרסמה תחזית הכנסות לכל שנת 2009, על רקע חוסר הוודאות.

יחס ה-Book To Bill של החברה, כלומר היחס בין ההזמנות המתקבלות לביצוען של ההזמנות הקיימות, ירד מ-1, מה שמצביע על התכווצות בפעילות החברה. מצב העסקים השפיע גם על עובדי נייס, כשהירידה בהכנסות הובילה לקיצוץ רוחבי במשכורות, ולביטול מספר הטבות מהן נהנו עובדי החברה.