האופציות על הדולר פקעו ב-3.781 ש' - היציג נחלש ב-0.8%

האירו היציג נחלש ב-0.85% ל-5.3996 שקלים ■ כלל פורקס: "הדולר עשוי לרדת בטווח הארוך ל-3.6 שקלים" ■ פישר הותיר את הריבית על 0.5% ■ מיכאל שראל: סוף התערבות בנק ישראל בשוק המט"ח קרוב

המסחר במט"ח בזירה המקומית התנהל היום (ג') במגמת התחזקות של השקל מול שני המטבעות הזרים המובילים - הדולר והאירו. המטבע האמריקני נחלש במהלך המסחר וחצה עוד רמה פסיכולוגית, של 3.8 שקלים, והגיע לרמה הנמוכה ביותר שהיה בה מאז חודש דצמבר 2008. גם האירו נחלש מול השקל, אל מתחת ל-5.4 שקלים.

כמדי חודש, האופציות על הדולר פקעו על בסיס השער היציג שנקבע היום ע"י בנק ישראל. האופציות על שער האירו נקבעו על-פי שער זה, והשער המצטלב בין הדולר והאירו, כפי שנדגם במערכות המידע של "בלומברג" זמן קצר לפי השער היציג, ובמקרה שלנו - 1.4233 דולר. שער זה גוזר לאופציות על האירו שער של 5.3815 שקלים - שער שונה, מהשער היציג.

טל עבדה, סמנכ"ל כלל פורקס, אמר כי "אתמול פרץ לראשונה הדולר את רמת ה-3.85 ש' כלפי מטה ומאז הוא ממשיך באותה מגמה כמעט ללא מעצור. הסיבה לכך שרמת ה-3.85 ש' לא נפרצה במשך זמן ארוך כך כך היא ביקושים גדולים לדולר שהיו ברמה זו. פריצה של רמת ה-3.85 ש' כלפי מטה מעידה על התגברות חוסר האמון של המשקיעים בכלכלה האמריקאית וביכולת שלה להתאוששות מהירה מהמשבר.

עבדה ציין כי עתיד המסחר בדולר מול השקל תלוי בהמשך ההתפתחויות בעולם ובשינוי במדיניות רכישת הדולרים של בנק ישראל, שכבר הודיעו שהם שוקלים את אסטרטגיית סיום הרכישות. התחזקות איבוד האמון בדולר יכולה לשלוח אותו לכיוון של 3.75 ש' בטווח בקצר, ובטווח הארוך לרמה של 3.6 ש' לדולר, שם צפוי הדולר להגיע לרמת תמיכה חשובה.

פישר הותיר את הריבית על 0.5% והפסיק לרכוש אג"ח

ברקע למסחר במט"ח, נגיד בנק ישראל סטנלי פישר הותיר אתמול (ב') את הריבית הבסיסית למשק הישראלי לחודש אוגוסט, על שיעורה הנוכחי - 0.5%. זו הפעם הרביעית ברציפות שהנגיד מותיר את שיעור הריבית על כנו. בנוסף, בהודעה לעיתונות של בנק ישראל נמסר כי הנגיד מתכוון להפסיק את רכישות האג"ח הממשלתיות כבר ב-5 באוגוסט.

נציין, כי בהודעתו של פישר אין כל רמיזה, לא בעקיפין ולא במישרין כי הוא מתכוון להעלות ריבית בטווח הקצר. בנוסף, בנק ישראל מודיע כי אין בכוונתו למכור את ני"ע שרכש.

"נראה כי הצעד המשמעותי הבא של בנק ישראל הוא הפסקת תוכנית רכישות המט"ח, דבר שעשוי להתרחש ללא שהות ניכרת - כבר בחודשים הקרובים" - כך מעריכים הבוקר (ג') בגולדמן זאקס, בעקבות הודעת בנק ישראל אתמול, שלפיה יותיר את הריבית ללא שינוי בשיעור של 0.5% ויפסיק את תוכנית רכישות האג"ח הממשלתיות שלו בשבוע הבא.

האנליסטים מציינים כי הופתעו מסדר הצעדים שבו בחר בנק ישראל: לדבריהם, הם העריכו כי תחילה יפסיק הבנק המרכזי את תוכנית רכישות המט"ח, ורק לאחר מכן את תוכנית רכישות האג"ח.

הדולר חזר לשערו לפני 9 חודשים כשכלכלנים ותעשיינים, בשיחות עם "גלובס", ניסו להשיב לגבי הכיוון שלו בחודשים הקרובים. שרגא ברוש, נשיא התאחדות התעשיינים אמר כי "המסקנה הברורה היא שהדולר פשוט נחלש בעולם, ואנחנו לא יכולים לטפל בדולר מול כל העולם". מיכאל שראל, הכלכלן הראשי של הראל פיננסים, אמר כי "החשש של בנק ישראל מפני התחזקות של השקל נראה כרגע מתון יותר ולכן סביר להניח שזה מקרב את המועד שבו בנק ישראל יפסיק את ההתערבות בשוק המט"ח".

באותו נושא, גיל בפמן, הכלכלן הראשי של בנק לאומי, אמר כי "ההחלטה של אתמול פחות רלוונטית, אבל הקונצנזוס אומר שהריבית בישראל תתחיל לעלות מוקדם יותר מאשר במקומות אחרים ואז פערי הריבית גם הולכים בכיוון של שקל מתחזק ולכן הכיוון לא מפתיע". יוסי פרנק, יועץ פיננסי ומנכ"ל אנרג'י פייננס, אמר כי "השקל ממשיך להתחזק מול סל המטבעות כתוצאה מהמשך גל המכירות הספקולטיבי".

זירת המט"ח: הדולר היציג נחלש ב-0.787% ל-3.781 שקלים. האירו נחלש ב-0.847% ושערו היציג נקבע ב-5.3996 שקלים.

Easy-Forex: פישר רוצה צמיחה ולא מודאג מאינפלציה

בהחלטה אמש של בנק ישראל, להפסיק את רכישות האג"ח ולהמשיך את רכישות המט"ח, הביע למעשה הנגיד פישר את חוסר דאגתו מהתפרצות אינפלציונית בקרוב והוכיח כי הגברת קצב הצמיחה זה הדבר שלעת עתה עומד בראש מעייניו.

תמיכה ראשונה לדולר נמצאת ב-3.8 שקלים. תמיכה שנייה ב-3.75 שקלים ורמת תמיכה שלישית ב-3.7 שקלים. רמת התנגדות ראשונה נמצאת ב-3.85 שקלים. רמת התנגדות שנייה נמצאת ב-3.9 שקלים ורמת התנגדות שלישית נמצאת ב-3.95 שקלים.

[לאתר המט"ח]