המאגר הביומטרי יפוצל; החוק אושר לקריאה שנייה ושלישית

מרגע שייכנס החוק לתוקף, כל אזרח שירצה לחדש את תעודת הזהות שלו - יהיה חייב בתצלום וטביעת אצבע, כאשר סירוב ייחשב לעבירה פלילית ■ ח"כ ניצן הורוביץ: "העברת החוק היא יום שחור לזכויות הפרט בישראל"

בפשרה שהושגה ברגע האחרון הוחלט היום (ג') כי מאגר התמונות וטביעות האצבע של אזרחי המדינה יפוצלו בין משרד המשפטים ומשרד הפנים.

על-פי הפשרה שהושגה בין שר הפנים, אלי ישי, ויו"ר ועדת המדע והטכנולוגיה של הכנסת, ח"כ מאיר שטרית, יהיה רשאי שר הפנים להתקין תקנות המפרידות את המאגרים.

לאחר שהוועדה אישרה את הצעת החוק לקריאה שנייה ושלישית, יובא ככל הנראה החוק להצבעה במליאת הכנסת עד מחר (ד') בצהריים. עם זאת, עד שיתקין השר את התקנות - לא ייכנס החוק לתוקף.

על-פי הצעת הפשרה, יקים משרד המשפטים מאגר שיהיה מנותק מכל רשת או מאגר אחרים, ובו נתונים ביומטריים - תמונת פנים וטביעות אצבע מוצפנות - כשלצידם קוד מזהה לכל נתון. במקביל, יוקם במשרד הפנים מאגר שבו יקושר כל קוד למספר זהות. כדי לקשר בין הנתונים ביומטריים לאדם ספציפי יהיה צורך להצליב בין המאגרים בשני המשרדים.

מרגע שייכנס החוק לתוקף, כל אזרח שירצה לחדש את תעודת הזהות שלו - יהיה חייב בתצלום וטביעת אצבע. סירוב ייחשב לעבירה פלילית. על מנת להקל על האוכלוסייה הדתית, החליטה הוועדה כי נשים חרדיות לא יתבקשו להסיר את כיסוי ראשן על מנת להצטלם.

החוק קובע סנקציות נוספות: השגת מידע מהמאגר ללא רשות ושימוש בנתונים תיחשב לעבירה שתגרור 7 שנות מאסר; מסירת מידע מהמאגר תיחשב לעבירה שבגינה 5 שנות מאסר; והצלבת פרטים בין שני המאגרים תגרור עונש של 3 שנות מאסר.

הדיון על אישור החוק, שלטענת חברי הכנסת נעשה בלא התראה מראש, גרר תגובת נזעמות בוועדה. ח"כ דודו רותם (ישראל ביתנו) זעם על יו"ר הוועדה, מאיר שטרית, ואמר כי לא מצבעים על חוק לפני שרואים את הנוסח הסופי שלו. שטרית ענה לו: "אתה מספר צ'יזבטים". רותם לא נשאר חייב והשיב: "אתה מספר צ'יזבטים". ח"כ דב חנין כינה את שטרית "דיקטטור".

ח"כ ניצן הורוביץ טען כי הדיון בוועדה התקיים באופן מפתיע, ולכן לח"כים לא ניתנה אפשרות להתכונן מראש וללמוד מבעוד מועד את התיקונים שהביאה הממשלה לחוק. "הליך אישור החוק הוא דורסני וחפוז ופוגע בשמה של הכנסת. לא מפתיע אותי שחוק שעשוי לפגוע בצורה כל-כך חריפה בזכויות הפרט מועבר בהליך כה מעוות. כשמנהלים דיון לא רציני, התוצאות יהיו בהתאם - ומי שישלם את המחיר אלה האזרחים שפרטיהם יהיו חשופים לכל דורש, כפי שכיום רוב מאגרי המדינה זמינים ברשת האינטרנט", אמר הורוביץ.

"החוק הזה טומן בחובו סכנות גדולות לחופש הפרט, והוא מצטרף לשורה של חוקים שחורים שהכנסת העבירה בתקופה האחרונה. העברת החוק היא יום שחור לזכויות הפרט בישראל. אני קורא לחברי חברי הכנסת לדחות את החוק בקריאה השנייה והשלישית", הוסיף הורוביץ.

השר מיכאל איתן (ליכוד) אמר כי השר אלי ישי הבטיח לו כי במסגרת התקנות שיתקין תהיה הפרדה בין המאגרים של משרד הפנים ומשרד המשפטים, וכי עוד בטרם הפעלה מעשית של החוק ייערכו דיונים בכל ההיבטים שעלו גם במהלך החקיקה הראשית, וייבחנו כל אמצעי האבטחה הנדרשים.

"עדיף שהמאגר הביומטרי לא יוקם כלל, וטוב היה אילו כל האמצעים עליהם מדבר השר ישי היו באים לידי ביטוי בחקיקה, כפי שהסכים לכך אתמול. הרע במיעוטו אלה ההבטחות בעל-פה שניתנו, לפיהן ייערך דיון מחודש בזמן התקנת התקנות. החקיקה אינה מהלך בלתי הפיך, והמאבק לא הסתיים", הוסיף איתן.