בית הנבחרים האמריקני מרחיב התוכנית "מזומן תמורת טרנטה"

התוכנית המאפשרת לאמריקנים לקבל מזומן עבור המכוניות הישנות שלהם זכתה להצלחה ובבית הנבחרים הגדילו את היקף התוכנית ב-2 מיליארד דולר

בית הנבחרים האמריקני מרחיב את תוכנית הסיוע הפופולארית "מזומן תמורת טרנטה" ('cash for clunkers' , כך במקור). התוכנית מאפשרת לאמריקנים לקבל מזומן עבור המכוניות הישנות שלהם כתמריץ לרכישת רכב חדש, חיסכוני בדלק, ולעידוד תעשיית הרכב האמריקנית בעקיפין. התוכנית זכתה להצלחה ובבית הנבחרים הגדילו את היקף התוכנית ב-2 מיליארד דולר.

ההצעה אושרה ברוב של 316 תומכים מול 109 מתנגדים ואושרה במהירות שיא תוך שעות ספורות לאחר שלמדו משר התחבורה, ריי להוד, שהכספים שהוקצו לתוכנית אזלו. כזכור, על רקע המשבר הכלכלי ספגו מכירות הרכבים ירידה תלולה כמוה לא נראתה מזה חצי יובל. מכירות אלו קטנו ב-35% במחצית השנה הראשונה לעומת המחצית המקבילה אשתקד. האנליסטים, אגב, צופים התאוששות מתונה במחצית הנוכחית.

נשיא ארה"ב אמר לסוכנות הידיעות "AP" כי היא מעודד מפעולתו של בית הנבחרים "לשמר תוכנית שהצליחה מעל ומעבר לציפיות". שמה הרשמי של התוכנית הוא "מערכת הנחות ומענקים לרכבים" (CARS - Car Allowance Rebate System) ובמסגרתה יכולים בעלי רכבים לקבל סובסידיה של עד 4,500 דולר באמצעות החלפת רכבם הישן בחדש ובתנאי שצברו קילומטראז' גבוה למדי.

התוכנית תוקצבה במקור במיליארד דולר ויצאה לדרך רק בשבוע שעבר. היא זכתה לפרסום מאסיבי מצד יצרניות רכב וסוכנויות ממכר רכבים. התוכנית מאפשרת לרכוש באמצעותה רכב בעל צריכת דלק חסכונית, וכך על הדרך היא מורידה מהכביש רכבים שהוגדרו כ"לא יעילים". בסנאט אמור להצביע ולאשרר את המימון הנוסף של התוכנית בשבוע הבא.