בנק ישראל: הסבירות לעלייה חדה בדולר - נמוכה

בנק ישראל מודה לראשונה בדו"ח האינפלציה כי "תוכנית רכישת המט"ח מיועדת לתמוך בדולר" - ורומז על הפסקת התכנית ■ "ההרחבה המוניטארית בארה''ב צפויה להחליש את הדולר בעולם" ■ העלאת הריבית - ברבעון השני של 2010

"ההסתברות לעלייה חדה בשער החליפין, אשר תמכה בציפיות האינפלציה, כעת נמוכה. יחד עם זאת, העלאת המיסוי הישיר (העלאת המע''מ - א.פ) לרבות המס על המים, צפוי לתרום לעלייה חד-פעמית של 1% למדד המחירים לצרכן כבר ברבעון השלישי של השנה, כך שלעת עתה סיכון האינפלציה בשנה הקרובה הינו מוגבל. בהינתן התחזיות הנוכחיות, נראה כי התרחיש של אינפלציה בתחומי היעד סביר יותר. נוסף על כך יש ציין כי ההרחבה הצפויה של גירעון הממשלה והתרחבותם המהירה של מצרפי הכסף עלולות ליצור לחצים אינפלציוניים, ועל כן הן מחייבות תשומת לב מיוחדת מצד עושי המדיניות"

כך נכתב בדו''ח האינפלציה לרבעון השני של 2009, שמפרסם היום בנק ישראל. עוד נכתב לראשונה באופן ברור, כי "תוכנית רכישת המט"ח מיועדת לתמוך בדולר". נזכיר כי עד כה ציין בנק ישראל שהתוכנית מיועדת להגדיל את יתרות המט''ח, אך הן כבר הגיעו לרמה של 50 מיליארד דולר, 25% מעבר ליעד האחרון שנקבע. בהמשך ישנו רמז ראשון להפסקת התוכנית: "העודף בחשבון השוטף צפוי ליצור לחצים לייסוף השער האפקטיבי של השקל".

עוד נכתב בדו"ח, כי "ההרחבה המוניטארית בארה''ב צפויה להחליש את הדולר בעולם, ועל כן היא תתרום להתחזקות השקל כנגדו. לעומת זאת, רכישות המט''ח על ידי בנק ישראל, אם יימשכו, יתרמו לקיזוז הלחצים לייסוף". לגבי עתידה של ריבית בנק ישראל, העומדת עתה על 0.5% בלבד, נכתב כי "עלייה של הריבית צפויה על פי המודל רק ברבעון השני של 2010 עם הצטמצמות פער התוצר במודל".

בנק ישראל מדווח גם על המפנה בשוק האשראי. לפי הנתונים, חל שינוי במפת האשראי למגזר הפרטי: מתחילת השנה, נרשמה עלייה של 5% באשראי החוץ-בנקאי (ירידה של 3% ב-2008), זאת לעומת ירידה של 2.5% באשראי הבנקאי.

כמו כן, בנק ישראל הותיר על כנן את תחזיות הצמיחה לשנים 2009 ו-2010, על (1.5%-) ו-1% בהתאמה. "הביקושים והפעילות העולמית עדיין שרויים בשפל", נכתב בדו''ח, כאשר בבנק מציינים כי המיתון נמשך אך ניתן לזהות איתותים לבלימת הנפילה.

[לאתר המט"ח]