יו"ר קרן פייר: "מחירי הדירות במרכז יעלו ב-10%-7%"

שלמה גרופמן: "בשוק היוקרה טיפסו היזמים מעבר לפופיק, כלומר ביקשו מחירים שהיו נותנים להם תשואות ורווחים מאוד גבוהים. יזמים רבים בשוק היוקרה קלטו את המסר, הורידו מחירים והקטינו שטחי דירות"

יו"ר קרן פייר, שלמה גרופמן, הוא ללא ספק אחד מהאנשים הכי מנוסים ומוכרים בענף הנדל"ן הישראלי. מאלה שחוו הכל. קרן פייר 1, אותה הקים בתחילת העשור עם חבר הכנסת והשגריר לשעבר זלמן שובל, וקרן פייר 2 שהוקמה בסוף 2006, גייסו ביחד קרוב ל-100 מיליון דולר ממשקיעים זרים. גרופמן מציין, כי "האסטרטגיה שנקבעה לקרן הייתה לעסוק בלחם ובחמאה של הנדל"ן למגורים, דירות של 300-500 אלף דולר, כאשר פעמיים סטינו מהדרך הזו, בפרויקט היוקרה משכנות הדר ברחוב רבי עקיבא בירושלים (בו נמכרו כל הדירות קודם למשבר), ובפרויקט בניין לשימור ברחוב הירקון 96 בתל אביב - ושם המחירים הרבה יותר גבוהים".

גלובס: האם ניתן כבר לסמן את התאוששות הנדל"ן בישראל?

גרופמן: "אתה מדבר כנראה על התאוששות בחו"ל, כי בארץ לא הייתה חולשה בכלל. לכל אורך חיי הקרן, וגם כמנכ"ל ויו"ר אפריקה ישראל (1978-1996) אני לא זוכר שנות שפל במגורים, למעט תקופות קצרות מאוד. התקופה האחרונה טובה ליזמים, כיוון שלצערי הרב יש מעט היצע של דירות ומחירי הקרקעות והדירות עולים. אני צופה עלייה של 10%-7% במחירי הדירות במרכז הארץ בסוף 2009 ובמחצית 2010, בגלל הביקושים ובגלל ההיצע המצומצם, בין השאר משום שחברות רבות יצאו לחפש את ביצת הזהב בחו"ל. כמו כן, נכנס גורם נוסף לענף המגורים ואלו רוכשים להשקעה, לאור ההפסדים בקרנות ובמניות והריבית האפסית בבנקים. התשואה של שכר הדירה מתחילה להיות מעניינת, ובמרכז הארץ היא יכולה להגיע ליותר מ-5%, וזה מבלי לקחת בחשבון השבחות עתידיות. גם הריבית על המשכנתאות נמוכה, כך שלנישה של משקיעי חוץ במידה רבה נכנסו משקיעים ישראלים".

מה דעתך על שוק היוקרה כיום בישראל?

"בשוק היוקרה טיפסו היזמים מעבר לפופיק, כלומר ביקשו מחירים שהיו נותנים להם תשואות ורווחים מאוד גבוהים. דיברו בת"א על 25-35 אלף דולר למ"ר, ועם כל הצניעות אני חושב שאלה היו מחירים גבוהים. חלק גדול של היזמים בשוק היוקרה קלטו את המסר, הורידו מחירים והקטינו שטחי דירות. אנחנו עוד רחוקים ממכירות אינטנסיביות בשוק היוקרה, אבל בהחלט מתחילים לראות ניצנים חיוביים. מי שניסה לקבור את מגורי היוקרה טעה. המחירים היום בהחלט יותר נמוכים ואטרקטיביים. חילקנו את הדירות בירקון 96 מ-24 דירות ל-41 דירות והורדנו מחירים על רובן. רמת המחירים היום היא סביב 11-12 אלף דולר למ"ר. בשקלים יש הורדה של לפחות 12%-15%".

לאחרונה מכרתם מגרש בהוד השרון לקבוצת רכישה. מה דעתך על הטרנד?

"ראיתי שהרווחיות בלי לבנות, לעמול ולמכור יכולה להיות גדולה יותר, או די דומה, ולמרות שזו לא דרכה של הקרן ביצענו את המכירה של הקרקע. אולם העתיד יוכיח לאלה שנכנסו לקבוצות רכישה שהדרך הנכונה לרכוש דירה היא מהיזם. יש כאן המצאה ישראלית מיוחדת במינה שיש בה הרבה מהמורות. על פניו זה נראה דבר שמאפשר לרכוש דירה במחיר נמוך יותר, אבל בסופו של יום המנגנון שמבטיח את הרוכש, על כל המשתמע, זוהי רכישה מיזם הוגן, שגם נותן ערבות בנקאית של הבנק על כל תשלום".