במע"צ מתאהבים בפטנט: מרחיבים את שיתוף הסקטור הפרטי באחזקת כבישים

מקדמים פרסום שני מכרזים נוספים בשיטת ה-PFI, בהיקף כספי הנאמד במאות מיליוני שקלים לכל מכרז

כשבועיים בלבד לאחר שנבחר לראשונה זכיין פרטי לאחזקת כבישים באזור הצפון, בחברה הלאומית לדרכים (מע"צ החדשה) נערכים להרחבת השיטה גם לאזורים אחרים בארץ.

ל"גלובס" נודע, כי החברה הלאומית לדרכים, בניהולו של אלכס ויז'ניצר, מקדמת פרסום שני מכרזים נוספים לאחזקת כבישים בשיתוף הסקטור הפרטי, בשיטת ה-PFI, בהיקף כספי הנאמד במאות מיליוני שקלים לכל מכרז.

מע"צ הציגה באחרונה לשר התחבורה, ישראל כץ, תוכנית להרחבת האחזקה בידי הסקטור הפרטי לשני מקטעים חדשים - אזור מרכז הארץ ואזור הדרום. כץ נתן אישור עקרוני להמשך קידום התוכנית. במע"צ, שראו במכרז הראשון סוג של פיילוט, ינסו להשיג גם את תמיכת משרד האוצר בפרסום מכרזים נוספים,למרות הקשיים בתקציב.

בשבוע שעבר הודיעה החברה הלאומית לדרכים רשמית על זכייתה של סולל בונה מקבוצת שיכון ובינוי במכרז לאחזקת 270 ק"מ של כבישים באזור הצפון, בהיקף כספי כולל של כ-1.3 מיליארד שקל לתקופה של 20 שנה.

סולל בונה, בניהולו של יהושע רפפורט, גברה במכרז על הצעתה של שפיר הנדסה, שבשליטת משפחת שפירא. ל"גלובס" נודע כי בניגוד להערכות הראשוניות, המחיר במכרז היה גבוה מהאומדן של מע"צ לביצוע הפרויקט, שהוערך ב-1.1-1.2 מיליארד שקל.

מדובר בפרויקט ראשון מסוגו בארץ לשיקום, תפעול ואחזקה כוללת של הכבישים בידי המגזר הפרטי למשך 20 שנה, תמורת תשלומים תקופתיים ממע"צ. בהתאם לתנאי המכרז, עבודות השיקום יימשכו עד שלוש שנים, והזכיין יפעיל את הכבישים ויתחזק אותם למשך 17 שנים נוספות.

לידי הזכיין הפרטי יועברו, בין היתר, קטע מכביש 4 בין נחל חדרה לצומת בנימינה, קטע מכביש 65 בין צומת פרדיס לצומת אורן, קטע מכביש 65 בין עמק חפר לכיכר משטרת חדרה, קטע מכביש 66 בין מחלף קיסריה לצומת מגידו וכביש 70 שבין מחלף זכרון יעקב לצומת התשבי. *