צפון-קוריאה: ביל קלינטון הגיע לסייע בשחרורן של שתי עיתונאיות אמריקניות

פרשנים טוענים: הביקור מרמז על נכונותה של צפון-קוריאה לשוב למו"מ על תוכנית הגרעין שלה ■ מקור במשרד החוץ האמריקני: מעדיפים בינתיים לא להגיב

נשיא ארה"ב לשעבר, ביל קלינטון, הגיע היום (ג') לצפון-קוריאה בניסיון לשחרר שתי עיתונאיות אמריקניות הכלואות במדינה.

פרשנים פוליטיים מעריכים כי המהלך המפתיע עשוי לסמן את שיבתה של צפון-קוריאה המבודדת לשולחן הדיונים על הקפאת תוכנית הגרעין שלה.

הביקור הפתאומי של קלינטון מתקיים לאחר שבחודשים האחרונים ביצעה צפון-קוריאה שורה של פעולות צבאיות ראוותניות והפגינה זלזול במשא-ומתן עם המעצמות האזוריות, כולל ארה"ב וסין, שמנסות לשכנע אותה לוותר על שאיפותיה לפתח מצבור של נשק גרעיני.

במהלך הכהונה של קלינטון כנשיא היו פרסומים בתקשורת העולמית כי הממשל שלו שוקל להפציץ את מתקני הגרעין של צפון-קוריאה, במקרה שהשיחות עם המדינה יגיעו למבוי סתום.

יפתח מיד בשיחות

סוכנות הידיעות KCNA של צפון-קוריאה מסרה כי ראש צוות המשא-ומתן של המדינה בשיחות הגרעין, קים קיה-גוואן, נמנה עם האישים שקידמו את פניו של קלינטון. סוכנות הידיעות יונהאפ דיווחה כי "עם הגיעו, יפתח הנשיא לשעבר קלינטון במשא-ומתן על שחרורן של שתי העיתונאיות".

העיתונאיות האמריקניות - יונה לי ולורה לינג, שתיהן עובדות קארנט TV, חברת המדיה שאחד ממייסדיה הוא סגנו לשעבר של קלינטון, אל גור - נעצרו בגבול צפון-קוריאה וסין במארס, והואשמו בכניסה בלתי-חוקית למדינה וב"כוונה להשמיץ את צפון-קוריאה".

בחודש שעבר גזר עליהן בית המשפט 12 שנות מאסר עם עבודת פרך, בגין "פשעים חמורים".

אנליסטים רבים העריכו כי ממשלת צפון-קוריאה תשתמש בשתי העיתונאיות כדי לחלץ ויתורים מהממשל האמריקני, שהוביל את המאמצים להטלת סנקציות מטעם האו"ם על המדינה, בגין הניסוי הגרעיני שערכה במאי.

בדרום-קוריאה מקווים כי מדובר בסימן חיובי. לדברי יון דוק-מין מהמכון לענייני חוץ ולביטחון לאומי בסיאול, "יש סיכוי למהפך דרמטי מצדה של צפון-קוריאה שיוביל לשלב חדש של המשא-ומתן". אולם, מנתוני הסחר האחרונים עולה כי צפון-קוריאה מרחיבה את סחר החליפין שלה כדי להקשות על הקהיליה הבינלאומית ללחוץ עליה באמצעות סנקציות כלכליות.

"יש התקדמות במשימה, אך אנחנו מעדיפים לא להגיב על הביקור", אמר פקיד אמריקני בכיר בפמלייתה של שרת החוץ של ארה"ב, הילארי קלינטון. "אנו מעוניינים שהמשימה תושלם בהצלחה ושהעיתונאיות ישובו הביתה בשלום".