אחרי 218 שנה: עיתון "האובזרוור" הבריטי בסכנת סגירה

עיתון יום א' הוותיק ביותר בעולם סובל מירידה בתפוצה ובהכנסות מפרסום ■ בשנה האחרונה הפסידה גרדיאן מדיה גרופ, המוציאה לאור של "האובזרוור", כ-152 מיליון דולר

חברת התקשורת וההוצאה לאור גרדיאן ניוז אנד מדיה (GNM) שוקלת את עתידו של "האובזרוור" הבריטי, עיתון יום א' הוותיק ביותר בעולם. בחברה לא פוסלים אפשרות שהעיתון, שנוסד לפני 218 שנה, ייסגר.

מקור בכיר בגרדיאן ניוז אנד מדיה מסר כי GNM החלה לגבש תוכנית אסטרטגית ל-3 השנים הבאות, הכוללת שינויים רדיקליים במבנה החברה, במטרה להבטיח את עתידו של "הגרדיאן", העיתון היומי של הקבוצה. תפוצת "האובזרוור" עומדת על 400 אלף קוראים בשבוע.

לשמור על ה"גרדיאן"

גורמים בחברה טוענים כי יותר משהתוכנית מיועדת להתמודד עם הירידה בהכנסות העיתון מפרסום בעקבות ההאטה הכלכלית - היא מכוונת להבטיח את הישרדותו של "הגרדיאן", למרות המגמה המתמשכת של מעבר הקוראים והמפרסמים לאינטרנט על חשבון העיתונות המודפסת.

ביום ו' דיווחה גרדיאן מדיה גרופ, החברה-האם של GNM, שמחזיקה בערוצי רדיו ובעיתונים אזוריים, על הפסד לפני מס בסך 89.8 מיליון ליש"ט (152 מיליון דולר) בשנת הכספים 2008-2009, כולל סעיפים מיוחדים בסך 78 מיליון ליש"ט. GNM הפסידה 36.8 מיליון ליש"ט לעומת הפסד בסך 26.4 מיליון ליש"ט בשנה הקודמת, על הכנסות בסך 253.6 מיליון ליש"ט.

בחברה אומרים כי התוכנית האסטרטגית אינה כוללת החלטות לגבי המשך הופעתו של "האובזרוור", אך בהנהלת החברה לא שוללים את הרעיון לסגור את העיתון במתכונתו הנוכחית.

לדברי מקור מקורב לצוות ההנהלה של "האובזרוור", בשבוע שעבר נחרדו עובדי העיתון לגלות גיליון פיילוט סודי של עיתון חדשות שבועי, שנשא את שמו של העיתון שבו הם עובדים. העיתון, שתואר כ"עיתון של אמצע השבוע", הודפס בהרבל היל, המקום שבו שכן "האובזרוור" לפני שעבר למשכנו החדש בצפון-לונדון.

GNM סירבה לאשר או להכחיש את העובדה שגיליון הפיילוט הוא חלק מתוכנית לסגור את ה"אובזרוור".

ההחלטה נדחתה

ה"סאנדיי טיימס" דיווח השבוע כי קרן סקוט, בעלת השליטה ב-GNM, דנה בחודש יולי בסגירת "האובזרוור", אך הגוף המנהל של הקרן החליט לדחות את ההחלטה בנושא.

עיתונאי בכיר ב"אובזרוור" אמר ל"פייננשל טיימס" כי "לפני 5 שנים הם (GNM) ניסו להוביל תוכנית דומה לסגור אותנו, והתוכנית הובסה. הפעם זה מנוסח במונחים של 'להציל את הגרדיאן', אז אין לנו ברירה אלא להעריך שזה הרבה יותר רציני".