"המאגר הביומטרי משנה את יחסי האזרח-שלטון"

כך אמר היום פרופ' אלי ביהם, דיקן הפקולטה למדעי המחשב בטכניון ■ מאיר שטרית: "למיליונים יש טביעות אצבע במדינה, ואף אחד עדיין לא ניסה לפרוץ אליהם"

הדיון הסוער והמתמשך בנושא מאגר הנתונים הביומטרי הביא היום מספר גדול של משתתפים לכנס בנושא שנערך במרכז הבינתחומי בהרצליה. מן הסתם נשמעו בו דעות לכאן ולכאן, ובעיקר הרבה ביקורת. בקיום הפאנל השתתף גם הפורום הישראלי לאבטחת מידע.

"למיליונים במדינת ישראל יש היום טביעות אצבע במאגרים של המדינה, כאשר אף אחד עדיין לא ניסה לפרוץ אליהם", אמר היום ח"כ מאיר שטרית, שנחשב לאחד התומכים העיקריים בהקמת המאגר, "בשירות התעסוקה מוחזקים היום 600,000 טביעות אצבע, בשדה התעופה יש עוד 700,000 ובצבא יש עוד מיליון טביעות", הוסיף שטרית, "במקרה הזה, אנשי האקדמיה מפחידים את הציבור".

שטרית טוען שהחוק המוצע לא יאפשר לאף גורם גישה למאגר, מלבד לצוות שיוקם במיוחד עבורו. כמו-כן, המאגר יהיה מחולק לשניים, כאשר בחלק אחד יהיה טביעות האצבע והתמונות של האנשים ובחלק השני מספר תעודות הזהות.

מטרה קלה לארגוני פשע

מול שטרית התייצבו מספר אקדמאים המחזיקים בדעה שונה. "הסיכוי שמישהו יחדור למאגר לא בטל בשישים. ייתכן שהמאגר ידלוף והוא יימכר למדינה זרה או לגוף פשע", אמר פרופ' אלי ביהם, דיקן הפקולטה למדעי מחשב בטכניון, "עצם קיום המאגר משנה את יחסי האזרח-שלטון ויאפשר לגופי פשע לזהות שוטרים ואזרחים. דליפת המאגר תאפשר למרגלים זרים להזדהות כאזרחי ישראל ותאפשר לארגוני טרור לזהות אזרחים ישראלים שהולכים לתומם ברחוב".

לדברי ביהם, כן צריך כרטיסים חכמים מבוססי RFID, הצעה שגם קיימת בהצעת החוק הנוכחית, אך ללא קיום המאגר הביומטרי. כך שברגע שתעודה אובדת אפשר להשמיד אותה כמו כרטיסי אשראי שאבדו.

אחת הטענות שעלו בדיונים להקמת בסיס הנתונים הביומטרי, היא שבעולם כבר משתמשים בשירות דומה. לדברי ד"ר קרין ברזילי-נהון, ראש המרכז לחברה ומידע באוניברסיטת וושינגטון, "אין אף מדינה בעולם הדמוקרטי שיש בה מאגר ביומטרי שהוא חובה לכל האוכלוסייה ומיועד לשימושים שונים.

המאגר של הונג קונג למשל, הוא זמני, ונמחק לאחר הנפקת התעודה". כמו-כן, אומרת ברזילי-נהון, גם בצרפת ובאנגליה מדובר במאגרים שהם רשות, "לכן, בניגוד למה שאומר שטרית, אנחנו כן מדינה ששונה משאר העולם".

שאחרים יהיו ראשונים

השר מיכאל איתן, הממונה מטעם הממשלה על השרות לציבור התייחס לניסיון של שטרית לזרז את הקמת המאגר הביומטרי, "לא יקרה שום אסון עם בנושא הזה של סיכון פרטיות מול טכנולוגיה, ניתן למקומות אחרים בעולם להיות ראשונים", אמר.

שר הפנים, אלי ישי, הוסיף: "אני פתוח לשמוע רעיונות ומוכן לשבת עם מומחים ולשמוע את דעתם על החוק. צריך שיתוף פעולה בין האקדמיה לממשלה ואנשי האקדמיה לא בהכרח רואים את כל התמונה". עוד אמר ישי, כי "הציבור לא יודע מספיק על המשמעות של המאגר הן בצד השלילי והן בצד החיובי".