קן עשויה לאלץ את בן-דב להיפרד מהבלעדיות בייבוא סמסונג או למכור את סאני

זאת אם הבדיקה שעורכים ברשות ההגבלים העסקיים בנושא תמצא כי לסמסונג יש כוח שוק משמעותי בתחום הסלולר בישראל ■ הערכות בשוק ההון: בן-דב ישעבד לבנקים מניות פרטנר בהיקף גבוה יותר מההלוואה

אילן בן-דב, שזכה בשבוע שעבר בשליטה בפרטנר , ייאלץ למכור את חברת סאני , יבואנית מכשירי סמסונג, הנמצאת בבעלותו, אם יתברר כי יש לה כוח שוק משמעותי בתחום המכשירים הסלולריים - כך מעריכים גורמים בתחום ההגבלים העסקיים.

סאני היא היבואנית הבלעדית של מכשירי סמסונג, הנמכרים לפרטנר, פלאפון וסלקום. עובדה זו מעלה חשש לכאורה לפגיעה בתחרות, לאור העברת הבעלות בפרטנר לידיו של בן-דב. כך, למשל, יכול להיווצר מצב שבו סאני מעלה את מחירי מכשירי סמסונג למתחרותיה של פרטנר - פלאפון וסלקום.

להערכת גורמים בתחום ההגבלים העסקיים, אחד הדברים הראשונים שהממונה על ההגבלים העסקיים, רונית קן, תידרש לבדוק במסגרת בחינת עסקת פרטנר, הוא כוח השוק שיש לסאני בשוק המכשירים הסלולריים. מדובר בבדיקה מעמיקה שנעשית במחלקה הכלכלית ברשות ההגבלים העסקיים וזאת לאחר שהממונה תוציא דרישת נתונים לסאני.

סמסונג עשויה להגביל את סאני

אם יתברר בתום הבדיקה כי אין לסאני כוח שוק משמעותי, לכאורה לא תהיה בעיה בסגירת עסקת פרטנר ולא יוטלו עליה מגבלות רגולטוריות. לעומת זאת, אם יתברר כי יש לה כוח שוק משמעותי, ייתכן כי סאני תידרש לוותר על הבלעדיות. התרחיש הקיצוני הוא שבן-דב יידרש לוותר על ייבוא סמסונג ולמכור את סאני.

ייתכן גם שסמסונג העולמית תפנה דרישות לסאני, בהיותה היבואנית הבלעדית, ותטיל מגבלות שונות מתוך רצון שהשוק שלה בישראל לא ייפגע.

כדי להכריע בנושא סמסונג תצטרך, כאמור, קן להכריע האם ליצרנית יש כוח שוק משמעותי בקרב שוק המכשירים בארץ. מה הכוונה לכוח שוק משמעותי? לדברי ראש תחום הגבלים עסקיים במשרד עורכי הדין מ. פירון ושות', עו"ד ניב סבר, כוח שוק משמעותי תלוי בפרמטרים כמו מידת ריכוזיות השוק, חסמי כניסה, חסמי ייבוא, חסמי ייצור מקומי ועוד מבחנים כלכליים שונים.

"בשוק שבו לצרכנים אין העדפה בדבר המכשיר או המחיר שלו, וכשיש חשיפה לתחרות רחבה מייבוא, ספק אם חברה יכולה להפעיל כוח שוק משמעותי - גם אם יש לה נתח שוק משמעותי", אומר סבר. "בשורה התחתונה, כוח שוק הוא היכולת של ספק או יצרן להעלות מחיר של מוצר ולצמצם את ההיצע של המוצר ובכל זאת לגרוף רווחים כתוצאה מפעילותו זו".

מלבד בחינת נתח השוק של סאני, תבדוק הממונה את נושא חנויות דינמיקה סלולר, הנמצאות בבעלות בן-דב ומהוות חנויות שירות ומכירה של סלקום. להערכת גורמים בתחום ההגבלים העסקיים, בן-דב יידרש לוותר על החנויות הללו. בן-דב עצמו מודע לכך ואף הבטיח, במסגרת הרכישה של פרטנר, כי ימכור את הרשת בשל ניגוד העניינים מול סלקום ופלאפון.

הערכות: בן-דב ישעבד לבנקים מניות פרטנר בהיקף גבוה יותר מההלוואה

אילן בן-דב ישעבד את מניות פרטנר לבנקים המלווים, לאומי ומזרחי-טפחות, בשיעור גבוה יותר מהיקף ההלוואה - כך מעריכים גורמים בשוק ההון. כזכור, בן-דב שיעבד כ-11% מניות פרטנר לטובת האצ'יסון בתמורה להלוואה שהעניק התאגיד הסיני בהיקף של כ-300 מיליון דולר.

על-פי הערכות, ישעבד בן-דב לבנקים כ-30% ממניות פרטנר, השווים בשוק כ-3.1-3.2 מיליארד שקל, בתמורה להלוואה של כ-2.6-2.7 מיליארד שקל. כלומר, הבנקים יקבלו סוג של "ביטוח" בהיקף של כחצי מיליארד שקל. בנוסף, בן-דב מתכנן למכור כ-10% נוספים למשקיעים, ביניהם לאומי פרטנר וקרן עמיתים.

לפי שעה, הגופים המוסדיים, להוציא כאמור עמיתים - קרנות הפנסיה הוותיקות שבהסדר, אינם מעוניינים לקחת חלק בעסקה ולרכוש מניות בפרטנר. נציין שבעמיתים - קרנות הפנסיה הוותיקות שבהסדר טרם קיבלו כל החלטה בנושא ולפי שעה לא ידוע כלל אם ילכו על העסקה. מעמיתים נמסר בתגובה כי הם "בוחנים את העסקה".

נציין כי המוסדיים אינם מעוניינים לקחת חלק בעסקת אקוויטי בפרטנר מכיוון שלדעתם העסקה נעשתה במחירים לא אטרקטיביים והם בלאו הכי יכולים לרכוש מניות פרטנר בכל עת בשוק במחיר דומה ואף במחיר נמוך ביותר. בנוסף, לגופים מוסדיים קושי רב להיות חלק מגרעין השליטה בפרטנר בשל הוראות הרגולציה.

למרות שבשלב זה עדיין לא נעשתה פנייה מסודרת לגופים המוסדיים בעניין השתתפות במימון העסקה, הרי שבגופים המוסדיים עשויים למצוא עניין במימונה וזאת בתלות בריבית שיקבלו וברמת הביטחונות. עם זאת, בכיר בשוק המוסדי אמר ל"גלובס" כי "הבנקים כבר שיעבדו את הכל ולכן לא נראה שהמוסדיים צפויים לקחת חלק מרכזי במימון העסקה".