שיטת הסלאמי: עיריית ירושלים מעדיפה את טובתו של אקירוב על חשבון האינטרס הציבורי

במארס השנה אישרה הוועדה העירונית לתכנון ובנייה תוכנית של אלרוב, בעלת מתחם ממילא בירושלים, המציעה לבטל זכות למעבר חופשי שיש לציבור בטיילת ■ חברי הוועדה אישרו את התוכנית מבלי לדעת כלל באילו שטחים מדובר ■ גורמי התכנון: "היה ברור שמישהו כאן מנסה לבלף בגדול"

הביטו בשני הצילומים. הראשון הוא של טיילת מושקעת עם נוף לכיוון חומות העיר העתיקה בלב רובע אלרוב החדש בירושלים, קומה מעל חנויות יוקרה כמו רולקס והסניף הראשון של רשת גאפ, שנחנך השבוע, המשלמות דמי שכירות מהגבוהים במדינה. השני (למעלה, משמאל) הוא של רחבת כניסה מרוצפת של מלון ממילא Luxury, הנמצאת בצד החיצוני של רובע אלרוב, לצד המדרכה של כביש ראשי סואן.

עכשיו השיבו לשאלה הבאה: האם תסכימו לוותר על זכויותיכם בשטח הראשון בתמורה לזכויות זהות בשטח השני? אם אתם סבורים שכן, אז אולי לא כדאי לכם לשקול קריירה בעולם העסקים. מצד שני, תוכלו להתנחם בכך שיש לכם סיכוי לא רע למצוא עבודה בלשכתו של מהנדס העיר ירושלים, שלמה אשכול.

מי הטעה את מי?

במארס האחרון הגישה חברה בת של אלרוב, בעלת הזכויות במתחם ממילא, לאישור הוועדה העירונית לתכנון ולבנייה, תוכנית המציעה לבטל זיקת הנאה (זכות למעבר חופשי) שיש לציבור בטיילת. בתמורה הציעו היזמים לרשום לטובת הציבור זיקת הנאה דומה בשטח השני. אנשי מחלקת מהנדס העיר הציגו את התוכנית לחברי הוועדה כסיכום שנערך בינם לבין היזם. הם אף טרחו לציין כי אלפרד אקירוב, בעלי אלרוב , הביע נכונות לתרום כ-180 אלף שקל למען שיקום גן ארכיאולוגי חשוב - אם כי מוזנח ביותר - הנמצא בשכנות לפרויקט מתחת לשער יפו.

חברי הוועדה, שהתרשמו כי מדובר בעסקה סבירה, אישרו אותה להפקדה להתנגדויות הציבור, מבלי לדעת כלל באילו שטחים בדיוק מדובר. ואולם כשהתוכנית הגיעה לבדיקה בוועדה המחוזית של משרד הפנים היא עוררה שם תדהמה. "היה ברור שמישהו כאן מנסה לבלף בגדול", נמסר ל-G מגורמי התכנון.

במכתב חריף ששיגרה למהנדס העיר כתבה מתכננת המחוז דלית זילבר כי החליטה לדרוש את אישור שר הפנים לתוכנית, אף שחלף המועד לכך, בשל מה שהגדירה "סיבות מהותיות". זילבר הדגישה במכתבה את החשיבות הרבה שייחסו מתכנני ממילא לטיילת, ולעומת זאת קבעה כי זיקת ההנאה שמציעה אלרוב "תשרת את הציבור ברמה פחותה ביותר בהשוואה לתכנון הקודם", שכן מדובר במקום "שהיה מיועד בין כה וכה לציבור".

בעקבות הפנייה החליט יו"ר הוועדה המקומית קובי כחלון לערוך דיון נוסף בתוכנית. בשיחות פרטיות טען כי אנשי אלרוב הטעו אותו וגרמו לו להבין כי מדובר בשטח חסר חשיבות. חבר אחר בוועדה, סגן ראש העיר, יוסף (פפה) אללו, לא היסס להפנות אצבע מאשימה לכיוון מהנדס העיר ואנשיו. "הם מסרו לנו נתונים לא מדויקים והטעו אותנו", הוא אומר. לדרישתו של אללו, סיירו השבוע חברי הוועדה במקום, והתרשמו שמדובר בשטח שיש לו "ערך כלכלי רב, הנאמד במיליונים", לדברי אחד מהם.

העירייה שוב התקפלה

לו היתה זו הפעם הראשונה שאקירוב יוזם שינויים משמעותיים בתוכנית ממילא במטרה להגדיל את הכנסותיו, על חשבון אינטרסים ציבוריים ואחרים, הרי שאפשר היה להתייחס לנושא ביתר סלחנות. בפועל, זו הפעם הרביעית שזה קורה. תוכנית ממילא היא אולי הרגישה והחשובה ביותר שנעשתה בירושלים מאז מלחמת ששת הימים. כל שינוי שיזם אקירוב בתוכנית עורר התנגדויות רבות, אך בסופו של יום הצליח תמיד היזם המוצלח לקבל את מה שדרש: ב-1996 קיבל אישור להוסיף קומה וחצי למלון מצודת דוד; ב-2003, בתום מאבק ארוך, אושר לו להגדיל כמעט כפליים את השטחים המסחריים בפרויקט על-ידי סיפוח מדרכות; ובמארס 2007 קיבל אישור להגביה בכמה קומות את בנייני המגורים ואת מלון ממילא.

אז נכון שאקירוב ראוי לשבחים על המראה המרשים של הרובע החדש, על השימור הקפדני ועל איכות הבנייה ועל הגימור המושקע; ונכון שאקירוב אינו אמון על האינטרסים הציבוריים, ושזה לגיטימי מבחינתו לנצל את חולשת הרשויות כדי למקסם את רווחיו; אבל מצד שני - אם מישהו יחליט יום אחד לעשות על זה סרט, יש לו כבר שם מוכן: שיטת הסלאמי.

מעיריית ירושלים נמסר בתגובה: "על-פי המידע שהיה מונח בפני אגף תכנון עיר, ביטול זיקת ההנאה נראה כמשתווה לזיקת ההנאה החלופית, במיוחד לאור הסכמת היזם לבצע מטלה ציבורית (הגן הארכיאולוגי) במסגרת תוכנית זו. עובדות אלה הוצגו בפני חברי הוועדה המקומית, ולא היה כל ניסיון הטיה מצד עובד מחלקת תכנון עיר. ראוי לציין כי הוועדה יצאה לסיור במקום, והנושא יובא לדיון חוזר בתחילת ספטמבר".

מאלרוב נמסר בתגובה: "לא מדובר בעסקה אלא בהליך תכנוני בהתאם לנוהג המקובל. להערכת אנשי מקצוע למעבר הקיים לא יהיה שימוש לאור השינויים שחלו בפרויקט. אלרוב מציעה שינוי תכנוני שהגיוני ונוח יותר במצב הקיים, ולא פוגע ברווחת הציבור. בהליך שינוי תכנון קיים מנגנון הקבוע בחוק להערכת שוויו הכלכלי של השינוי, זאת באמצעות היטל השבחה אשר ייקבע בהתאם לחוק.

"לאור אופיו של הליך תכנוני, לעתים יש שינויים והתאמות על ציר הזמן. פרויקט אלרוב ממילא הוא אחד מפרויקטי הדגל של הקבוצה, ועל כן הושקעו בו משאבים רבים, לרבות זמן, כסף ומחשבה. הפרויקט מהווה מוקד משיכה לישראלים ולתיירים, תועלתו לטובת הציבור גבוהה ביותר, ועל כן מן הראוי הוא להסתכל על התמונה בכללותה".