יוגה להמונים: איפה אפשר לתרגל סוגי יוגה שונים וכמה זה עולה

מינקות ועד הגיל השלישי - שיעורי יוגה מוצעים היום לכל גיל במגוון רחב של שיטות ■ "גלובס" בודק איפה מתרגלים כמה מהזרמים הפחות מוכרים של היוגה - וכמה תשלמו על זה

אם לפני מספר שנים נתפשה היוגה כפעילות גופנית לטיפוסים רוחניים, נראה שמעמדה היום איתן מתמיד. היוגה, שמשמעותה "איחוד" או "מיזוג", כוללת תרגול פיזי של הגוף ושל הנשימות, כאשר יש כמה שיטות מרכזיות, שכל אחת מתאפיינת בקווים המייחדים אותה: ויני-יוגה (יוגה עדינה ורכה), אשטנגה יוגה, הידועה גם בשם power yoga (מתאפיינת בתרגול דינאמי), איינגר יוגה (המתאפיינת בתרגול סטטי ומדויק), שיבננדה יוגה (המתאפיינת בהיותה יוגה שקטה ומדיטטיבית) וביקראם יוגה (מתבצעת בחדר מחומם).

"כטכניקה המשלבת תרגילי נשימה תנוחות גוף והרפיה, היוגה אינה מנסה לפנות לאוכלוסיה ספציפית ייחודית, ולכן כיום נלמדת כמעט בכל מקום בעולם ופונה לכולם ובכל גיל: לצעירים, למבוגרים לנשים ולגברים", מסבירה שירלי גולדשטיין, מנהלת מקצועית ברשת Great Shape ומורה מוסמכת לאשטנגה יוגה וינאסה.

גם מאמני יוגה ברשת "גו אקטיב" מדווחים על גידול ניכר בביקוש לשיעורי היוגה. מהמועדון נמסר כי אם הופיע במערכת הסטודיו שיעור יוגה אחד בשבוע, הרי כיום לא רק שקיימים 3-4 שיעורים בשבוע, אלא שגם התווספו זרמים חדשים, והשיעורים הרבה יותר מלאים מבעבר. לשיעור מגיעות בעיקר נשים, אבל באחרונה החלו להצטרף בקביעות גם גברים.

שיעורי היוגה מתקיימים בכמה מסגרות: במכוני כושר, בבתי-ספר ייעודיים ליוגה, ובשיעורים אצל מורים מומחים. בנוסף, ניתן לקחת גם שיעורים פרטיים במחיר הנע סביב 150 שקל לתרגול.

במכוני הכושר כלולים שיעורי היוגה במחיר המנוי (הנע בין 250-400 שקל בחודש), בבתי-הספר הייעודיים יעלה תרגול יוגה בקבוצה 50-70 שקל לתרגול בודד. סכום דומה תשלמו עבור תרגול בקבוצה אצל מורים פרטיים.

יוגה נשית

מקורה של היוגה הנשית הוא בצרכים הנשיים והיא מותאמת לנשים בכל מעגלי החיים. היוגה הנשית מתמקדת ברצפת האגן ועובדת במקביל לשינויים ההורמונליים של האישה. המומחים לשיטה זו טוענים כי באמצעות התרגול ניתן לטפל בתופעות שונות כגון מיגרנות, מצבי רוח, בעיות פריון ועוד. "יוגה נשית מתאימה לנשים בכל הגילאים בכל מצב גופני. לשיעור מגיעות נשים בנות 20 ונשים בנות 70, שפשוט רוצות לעבוד על עצמן", מסבירה מירה ארצי-פדן, מורה בכירה ליוגה ומפתחת שיטת היוגה הנשית. לדבריה, כדי לראות התקדמות משמעותית נדרשת התמדה, ובנוסף יש לקחת שני שיעורים פרטיים (ולא בקבוצה). ארצי-פדן מבקשת להדגיש כי התרגול אינו תחליף לטיפול רפואי אלא כלי עזר.

איפה וכמה?

* יוגה נשית: חוגים בכל רחבי הארץ, 190-240 שקל, לשיעור חד-שבועי של שעה וחצי. אתר אינטרנט: www.yogaforwomen.co.il

* מיוגה מול הפארק (כפר-סבא): מנוי שנתי 3,500 שקל, חצי שנתי 2,000 שקל. 130-240 שקל לכרטיסיית ניסיון לתקופה של שבועיים ללא הגבלת שיעורים (240 שקל לכרטיסייה הכוללת 2 טיפולים של 30 דק', רכישה חד-פעמית). אתר אינטרנט: www.myoga.co.il

* קנגרו בתנועה (פרדס-חנה) 190 שקל בחודש (תרגול של שעה וחצי אחת לשבוע). אתר אינטרנט: www.betnoa.co.il.

* אימונים אישיים אצל מאמני יוגה: 150-250 שקל לאימון.

יוגה לילדים

היוגה כוללת עקרונות כמו שהייה בתנוחות ושמירה על השקט, ולכן בבסיסה היא שיטה המיועדת למבוגרים.

ביוגה לילדים הותאמו עקרונות היוגה לשלבי ההתפתחות של הילדים ולנושאים מרכזיים באורח חייהם. "התרגול של היוגה, משלב את התנועות עם עולם הטבע והחי, הילד יכול לדמות את עצמו להר, לחיות, לצמחים שונים ולכל מה שעולה על רוחו", מסבירים ברשת Great Shape . "תרגילי היוגה מהווים עבור הילד משחק, המשפרים את יכולת הריכוז, הדימיון והיצירתיות, ובאמצעותם לומדים הילדים להכיר את גופם ומפתחים שרירים חזקים, קואורדינציה, גמישות, שיווי משקל ושיפור היציבה".

רחלי בן-שמחון, מורה ליוגה ב"ספורטן" חיפה, מסבירה כי שיעורי יוגה לילדים מבוססים על משחק. "אחד מהאביזרים בהם אני משתמשת, וממליצה אף להורים לרכוש, הם קלפי יוגה. הקלפים מדגימים את התנוחות השונות של היוגה - הן באמצעות ציורים של בעלי-חיים והן באמצעות ילדים, שמבצעים את התנוחה".

איפה וכמה?

* רשת "ספורטן" (פתח-תקווה, חיפה, הוד-השרון, רמת-אפעל) כלול במחיר המנוי. אתר אינטרנט: www.sportan.org.il

* מיוגה מול הפארק: 190 שקל לחודש.

* מרכזי דיאדה : 190 שקל לחודש. אתר אינטרנט: www.dyada.co.il

יוגה לגיל השלישי

שיעורי היוגה מתאימים לגיל השלישי משום שהם תורמים להעלאת מסת העצם ולחיזוקה. בשיעורים המיועדים לבני הגיל השלישי מתאימים את תכני השיעור לצרכים המתעוררים בגיל הזה, שבו מידלדלת מסת העצם ויש סכנה רבה יותר לנפילות ולשברים.

"תרגול היוגה לגיל השלישי מתמקד במספר מישורים: חיזוק עצם ושריר, חיזוק מערכות פנימיות (טיפול בבעיות כמו לחץ דם גבוה וסכרת), ושיפור שיווי משקל והאיזון העצבי (תרגול של שיווי משקל התורם למניעת סחרחורות ונפילות)", מסבירה תמי ליאור, מורה ליוגה המלמדת יוגה לגיל השלישי. ברשת Great Shape מוסיפים כי תרגילי יוגה בגיל השלישי תורמים להפחתה בכאבים ובשיקום מהיר מפציעות.

לדברי יוכי אייזנברג המתמחה ביוגה לבני הגיל השלישי ב"ספורטן" פתח-תקווה השיעור לבני הגיל השלישי נמשך כשעה בלבד ומבוסס על הרפיות ממושכות ועבודה בעיקר על המזרן, בעוד ששיעור למתקדמים הוא שיעור "חזק" יותר שמשכו שעה וחצי. השיעור מתחיל בדרך-כלל בשכיבה על המזרן, נשימות ומודעות לשלד. לאחר-מכן, מתיחות עדינות, הרמות ברכיים ורגלים. לאחר מחצית השיעור אנו עוברים לתרגילי מתיחה בישיבה ולפיתולים עדינים, ורק בסוף השיעור עוברים לתרגילים בעמידה. תרגילי שיווי המשקל מבוצעים תוך התחשבות בבעיות ברכיים ושיווי משקל האופייניים לגיל זה. לולי אמירי מורה בכירה ליוגה ומורה לחינוך גופני מוסיפה, כי חלק משיעורי היוגה לגיל השלישי מתקיימים על כיסאות. התרגילים בשיעור הם איטיים וישנו דגש על תיאום התרגילים עם הנשימה.

איפה וכמה?

* במועדון "אלה" רמת-השרון: 135 שקל לחודש, לשיעור חד שבועי של שעה וחצי אתר אינטרנט: TaYoga.co.il www

* רשת "ספורטן" (פתח-תקווה, הוד-השרון, רמת-אפעל, חיפה): כלול במחיר המנוי, אתר אינטרנט : www.sportan.org.il

* Great Shape: כלול במחיר המנוי

* חוגים במסגרות פרטיות: 180-240 שקל בחודש

יוגה לגיל הרך

יוגה לגיל הרך היא פעילות המיועדת להורים ולילדים. רותי שיינר, שנושמת וחיה יוגה מגיל שנתיים, פותחת קבוצת יוגה משולבת - לפעוטות (החל מגיל שנתיים וחצי) והוריהם, ב"ספורטן" חיפה. "פעוטות בגיל הזה, הם בעלי תנועה עצמאית ומסוגלים לחקות תנוחות", היא מסבירה. בשיעור מתקיים תרגול יוגה ותנועה בזוגות המותאם להורה ולילד ומשלב בתוכו גם אלמנטים של משחק. בגיל הרך, הילדים מגיעים למנחים השונים, אך לא נשארים בהם לאורך זמן. עם זאת, הערך המוסף הוא שיפור גמישות, יציבות ונשימה נכונה.

ברשת מועדוני הכושר Great Shape מתקיימים שיעורי יוגה להורים וילדים, אך ורק באירועים מיוחדים כמו ימים פתוחים לקהל הרחב, חגים, מרתונים ופעילות ספורט קהילתיות. במקרים כאלה השיעור ללא תשלום (פתוח למנויים ולקהל הרחב). החל מחודש ספטמבר ייפתח שיעור יוגה קבוע להורים וילדים במועדון Great Shape רעננה, שיכלול מפגש שבועי באורך שעה בשעות אחר-הצהריים, במחיר כ-40 שקל לשיעור (להורה ולילד).

איפה וכמה?

* רשת "ספורטן" (פתח-תקווה, רמת-אפעל, חיפה, הוד-השרון): כלול במחיר המנוי

* Great Shape: כלול במחיר המנוי

יוגה בזוגות

מלבד שיעורי היוגה השגרתיים (אשטנגה, ויניאסה, שיעורי יוגה למתחילים וכו') מציעה רשת "הולמס פלייס" שיעור מיוחד במועדון באשדוד. מדובר בתרגול יוגה בזוגות כשהתנוחות והעבודה משותפות. העבודה עם בן-זוג תורמת להגברת, המודעות וליכולת טובה יותר להגיע לטווחי תנועה גדולים כי בן-הזוג תומך. ברשת גו אקטיב מתקיים שיעור Les mills bodybalance המשלב יוגה, טאי צ'י ופילאטיס בשיטת LES MILLES, שהינה שיטה עולמית בה משתנים אחת לכמה חודשים המוסיקה והתנועות.

איפה וכמה?

* הולמס פלייס: 200-550 שקל (תלוי בהיקף המנוי, סוג המנוי והמועדון)

* גו אקטיב: מחיר מנוי שנתי 250-400 שקל בחודש

יוגה outdoor

בקיץ ובאביב שיעורי היוגה יוצאים למרחבים הפתוחים. שיעור יוגה של מועדון Great Shape אפקה - מתקיים בחוף תל-ברוך, בתל-אביב - בחוף גורדון, ובסניף כפר-סבא - בפארק. גם ברשת "הולמס פלייס" נוהגים לקיים שיעורים באוויר הפתוח באירועים המתקיימים לרוב אחת לחודש. כך לדוגמה סניף אשדוד של הרשת מקיים אירוע "יוגה עם הזריחה" בשבוע האחרון של אוגוסט. השיעור יחל ב-6:00 בבוקר ויימשך שעה וחצי. התרגול כולל אשטנגה יוגה והוא יתקיים בחוף הקשתות, אחרי התרגול אף תוגש ארוחת בריאות קלה. האירוע פתוח לקהל הרחב בחינם (כולל הכיבוד), ולכל מתרגל יוגה באשר הוא.

איפה וכמה?

* Great Shape: כלול במחיר המנוי

* הולמס פלייס: כלול במחיר המנוי