ועדת בדיקה בפיקוח שופט תבדוק את נסיבות התאבדות טופז

הבדרן תלה עצמו במקלחת התא באמצעות כבל חשמלי של קומקום * גורמים רבים מפנים אצבע מאשימה לשב"ס: מדובר במחדל קשה * השב"ס: לא ניתן למנוע את כל ההתאבדויות, עשינו כמיטב יכולתנו

השחקן והבדרן דודו טופז, הנאשם בשורת עבירות אלימות כלפי בכירים בתקשורת, שם הבוקר (ה') קץ לחייו בבית המעצר ניצן שברמלה. טופז תלה את עצמו במקלחת התא, באמצעות כבל חשמלי של קומקום. צוות מד"א שהגיע למקום מצא את טופז במצב קשה מאוד וביצע בו החייאה, אך עד מהרה נאלץ לקבוע את מותו. גופתו הועברה למכון לרפואה משפטית באבו כביר, לביצוע נתיחה שלאחר המוות.

משב"ס נמסר, כי טופז התעורר כרגיל למסדר הבוקר וחזר לישון. בשעה 7:00 העירו אותו שוב הסוהרים כדי לקבל טיפול רפואי. טופז קם וביקש להיכנס למקלחת. כעבור 10 דקות, משראו הסוהרים שאינו יוצא, נכנסו למקלחת ומצאו אותו תלוי.

נציב שירות בתי הסוהר, רב-גונדר בני קניאק, מינה ועדת בדיקה בראשות תת-גונדר עו"ד עפרה קלינגר, ראש מחלקת האסיר בשב"ס, לבדיקת נסיבות ההתאבדות. כמקובל במקרים בהם מת אדם בבית מעצר או מאסר, ביקשה המשטרה למנות שופט חוקר לבדיקת נסיבות המוות. השופט חגי טרסי קיבל את הבקשה ומינה עצמו לשופט חוקר. במשטרה הדגישו שמדובר בהליך שגרתי.

"הכתובת היתה על הקיר"

גורמים רבים הפנו היום אצבע מאשימה כלפי שב"ס וטענו שמדובר במחדל קשה, משום ש"הכתובת היתה על הקיר". טופז כבר ניסה לשים קץ לחייו לפני מספר חודשים, לאחר שהזריק אינסולין לדמו בניסיון להוריד את רמת הסוכר בדם לאפס. אלא שאז מצא אותו קצין המשמרת וטופז אושפז במצב קל יחסית. הפעם התוצאות היו קשות בהרבה.

שב"ס אחראי לשלום האסירים, חובה המתעצמת כשמדובר באסיר במצב נפשי רעוע ובעל נטיות אובדניות. בעקבות ניסיון ההתאבדות הראשון, הושם טופז בתא עם חמישה עצירים נוספים, כדי שיפקחו האחד על השני. בתא הוצבו שתי מצלמות, ביקורי הסוהרים בו תכופים יותר והוא ממוקם מול חדר הסוהרים. אלא שכל אלה לא עזרו. טופז ניצל את העובדה שבמקלחות אין מצלמה מטעמי צנעת הפרט, והשתמש בכבל החשמל של הקומקום כדי לתלות עצמו על ברז המקלחת, שגובהו כ-80 ס"מ בלבד (כדי למנוע התאבדויות).

מפקד מחוז מרכז בשב"ס, גונדר נזים סבתי, אמר כי שב"ס עושה כמיטב יכולתו למנוע התאבדויות של אסירים, אך אינו יכול למנוע את כולן. לדבריו, בבתי הסוהר נתונים מאות אסירים להשגחה מפני מעשים אובדניים, והסוהרים מונעים את רוב ניסיונות ההתאבדות, אולם "אי-אפשר להצמיד סוהר לכל אסיר בכל שעות היממה, גם בשירותים ובמקלחת". הוא סיפר שלטופז נערכו שיחות יומיות עם עובדות סוציאליות.

"ניסינו למנוע"

ניסיון העבר מלמד, הוסיף סבתי, ש"כל אדם שרוצה להתאבד, יעשה את כל הניסיונות וקורה שגם מצליחים". הוא הדגיש ששב"ס עשה ככל יכולתו כדי למנוע את התאבדותו של טופז.

טופז היה נתון במעצר מאז חודש מאי. הוא מואשם בתקיפתם של מנכ"ל קשת, אבי ניר; המשנה למנכ"ל רשת, שירה מרגלית (ובתכנון לשפוך חומצה על פניה); וסוכן השחקנים שלו לשעבר, בועז בן-ציון; וכן בתכנון תקיפתו של עורך העיתון "ישראל היום", עמוס רגב. כן הוא מואשם ברכישה והחזקה של סם קוקאין. עם מותו, יופסקו כל ההליכים הפליליים נגדו, כפי שקובע חוק סדר הדין הפלילי. *