סקר: התמיכה בנשיא אובמה פוחתת; ירדה מהשיא ב-12%

הסקר, שנערך על-ידי העיתון "וושינגטון פוסט" ורשת ABC ניוז, מראה כי ההתנגדות לנשיא מצויה ברמתה הגבוהה ביותר - 40% ■ הירידה הינה בשל החששות מהרפורמה במערכת הבריאות והגידול בהוצאות הממשלה

סקר חדש שפורסם היום (ו') אשר נערך על ידי העיתון "וושינגטון פוסט" ורשת ABC ניוז מצביע על כך שהתמיכה בנשיא אובמה הולכת ופוחתת על רקע החששות מהרפורמה במערכת הבריאות והגידול בהוצאות הממשלה. התמיכה בנשיא ירדה ל-57%, רמה הנמוכה ב-12% מרמת שיא התמיכה בו שנקבעה באפריל. הסקר מראה כי ההתנגדות לנשיא אובמה מצויה ברמתה הגבוהה ביותר ועומדת על 40%.

על פי הסקר כי פחות ממחצית מהאמריקנים (49%) מביעים אמון שהנשיא יבצע את ההחלטות הנכונות בעבור המדינה, זאת לעומת 60% באפריל, עת עברו 100 ימים מתחילת כהונתו. הסקר מראה על עלייה במספר האמריקנים שמאמינים כי המדינה מצויה כיום על המסלול הלא נכון ושיעורם עומד כעת על 55% לעומת 48% שחשבו כך באפריל.

עם זאת, מסתמנת בציבור אופטימיות משמעותית לגבי סיום המשבר הכלכלי. מחצית מהאמריקנים מצפים עתה שהמשבר יחלוף בתוך 12 החודשים הקרובים. בפברואר, רק 28% מהנשאלים בסקר קודם האמינו שמהשבר יסתיים במהירות כזו.

הסקר החדש מראה, כי 43% מהציבור סבורים שהתמריצים הכלכליים שיפרו את מצב המשק, בהשוואה ל-23% שחושבים שהתמריצים הרעו עם הכלכלה. כשליש סבורים, שלתמריצים לא היתה שום השפעה, שלילית או חיובית, על מצב המשק. שיעור התומכים במדיניותו הכלכלית הכללית של הנשיא הוא 52%, ללא שינוי מאז יוני. אולם 53% מסתייגים מאופן טיפולו בגירעון הפדרלי התופח.

הרפובליקנים ואובמה

מבחינת הרפובליקנים, תוצאות הסקר מביאות עימן בשורות רעות וטובות. האסטרטגיה שמנחה את ההתנהלות הפוליטית של המפלגה הרפובליקנית מושתתת על מאמצים עקביים לערער את אמון הציבור בתכנית התמריצים הכלכליים של ממשל אובמה, כמו גם בתכנית הרפורמות בשירותי הבריאות. ובעוד שהתעמולה השמרנית נגד הרפורמות מצליחה לרשום הישגים בשלב זה, נראה שהציבור בארה"ב מתייצב מאחורי המהלכים הכלכליים של הבית הלבן.

אבל ככל שהמשבר הכלכלי מאבד מדחיפותו, יזמת הרפורמות בשירותי הבריאות, וההתנגדות לה, מתחילות לתפוס את הכותרות הראשיות. הצלחתו של אובמה כנשיא מתחילה להצטייר כתלויה בהצלחתו להעביר חבילת רפורמות כלשהי בקונגרס. כישלון בחזית זו יצטייר ככישלון של נשיאותו ועלול לסכן את הרוב הדמוקרטי בשני בתי המחוקקים.

על רקע זה מעצימים עתה הרפובליקנים את התקפותיהם על הרפורמות. למעשה, הם יוצאים במלחמה גלויה נגדן ומשתמשים בכל נשק אפשרי, לרבות טקטיקות הפחדה, שלפעמים הקשר שלהן עם המציאות רופף, אם לא בלתי קיים, לפחות לדעת הדמוקרטים. כך, למשל, טוענים תעמלנים רפובליקניים, כי ייעוץ לחולים סופניים ולבני משפחותיהם, אחד מסעיפי תכנית הרפורמות, אינו אלא "ועדות מוות", שתפקידן לשכנע את החולה להפסיק להאבק על חייו וכך לחסוך כספים לשירותי הרפואה.

את יזמת אובמה להקים תכנית ממלכתית לביטוח רפואי, שתשמש אופציה לתכניות הביטוח הפרטיות, מכנים הרפבוליקנים "סוציאליזם צרוף". הדמוקרטים טוענים, כי טקטיקות אלה דומות לטקטיקות שנקטו הרפובליקנים בעת הבחירות לנשיאות. אז הם טענו שבחירתו של אובמה לנשיא תסכן את הביטחון הלאומי של ארה"ב. אך בשלב זה, לפחות, טקטיקות ההפחדה הרפובליקניות מתגלות כיעילות. ממשל אובמה טרם מצא דרך להתמודד עמן.

הסקר נערך בקרב 1,001 אמריקנים בגירים ונערך בים ה-13 ל-17 באוגוסט, מרווחה הטעות בסקר עומד על 3%.

הנשיא אובמה נפגש היום בבית הלבן עם מנהיג הרוב בסנאט לשעבר, טום דאשל הדמוקרטי מדרום דקוטה שהיה בעדיפות הראשונה של הנשיא להיות שר הבריאות ולנהל את משרד הבריאות והשירותים ההומניים של ארה"ב. דובר הנשיא, גיבס אמר כי השניים דנו בענייני מערכת הבריאות. דאשל ביטל את המועמדותו לתפקיד השר לאחר שהתגלה כי לא שילם החזרי מס בסך 120 אלף דולר.