ישראל מבקשת מפרו להסגיר את השופט לשעבר דן כהן

(עדכון) - 4 שנים לאחר שנמלט מהארץ, נעצר אמש כהן בלימה ■ הוא מואשם כי בעת שכיהן כדירקטור בחברת החשמל קיבל שוחד בסך כ-16 מיליון שקל מסימנס ומרוגוזין תמורת ביצוע עסקאות עם חברת החשמל

השופט בדימוס דן כהן מואשם בלקיחת שוחד, מירמה והפרת אמונים, קבלת דבר במירמה בנסיבות מחמירות, רישום כוזב במסמכי תאגיד ושיבוש מהלכי משפט - כך התיר הבוקר (ג') לפרסם בית המשפט המחוזי בתל-אביב, לאחר שצו איסור הפרסום מעל הפרשה הוסר במלואו.

הסרת הצו התאפשרה לאחר שאתמול (ב') עצרו רשויות האכיפה של פרו את כהן בלימה, בירת פרו, בעקבות בקשת ההסגרה לישראל שהעבירה המחלקה הבינלאומית בפרקליטות המדינה.

חברות-קש

כתב האישום נגד כהן הוגש כבר בינואר 2009, במקביל לבקשה שהוגשה לנשיא בית המשפט המחוזי בתל-אביב דאז, אורי גורן, להוצאת צו שיפוטי המאשר את הצורך בהסגרתו לצורך העמדה לדין בישראל.

מאחר שלישראל ולפרו אין אמנת הסגרה הדדית, היה צורך בהליך שיפוטי שיאשר את בקשת רשויות האכיפה בישראל - וזאת כחלק מהלקחים שנלמדו בפרקליטות בעקבות הכשלים שהתגלו בהליך ההסגרה מארגנטינה של משה בן-איבגי, רוצחו של נהג המונית דרק רוט, שנמלט מהכלא בישראל.

החקירה נגד כהן התנהלה במשך מספר שנים ברשות ניירות ערך. החשדות נגד כהן התעוררו במהלך חקירה בפרשה אחרת, שנגעה לאיש העסקים, עזרא הראל, ולחשדות בשוחד מחברת הנדל"ן רוגוזין. במהלך חקירה זו התגלה מארג חברות-קש שהפעיל כהן עצמו, שכיהן באותה עד כדירקטור ויו"ר ועדת הנכסים בחברת החשמל.

3 פרשות

ימים אחדים לאחר שנחקר באזהרה ברשות ניירות ערך, נמלט כהן לפרו ולא שב מאז. לאחר תום החקירה ב-2007 נבחן החומר בידי עו"ד אילנה מודעי מפרקליטות תל-אביב (מיסוי וכלכלה), ועל דעת פרקליט המדינה דאז, ערן שנדר, הוחלט להגיש נגד כהן כתב אישום. במקביל הועברה בערוצים דיפלומטיים בקשת הסגרה לשלטונות פרו.

לפי כתב האישום, בין השנים 1996 עד 2004 היה כהן בעליהן של חברות רבות שלהן חשבונות בנק בחו"ל. כתב האישום נגדו כולל 4 פרשות - 3 מהן פרשיות שוחד וקבלת דבר במירמה, ואחת נוגעת לשיבוש מהלכי משפט. באישום זה נטען כי כהן שיקר במהלך עדות שנתן שלא באזהרה בחקירת רשות ניירות ערך, בשאלה האם כמה מחברות-הקש הרלוונטיות היו בשליטתו.

בפרשת רוגוזין מואשם כהן כי קיבל שוחד מחברת הקרקעות "רוגוזין", שנרכשה באותה תקופה על-ידי איש העסקים עזרא הראל, בתמורה לכך שחברת החשמל תרכוש קרקעות מחברה זו. השוחד ניתן באמצעות מניה של חברת קובלט שנרשמה על שם חברת הנאמנות CN, שהיתה בשליטתו של כהן. ערך המניה עמד על 2 מיליון דולר.

בפרשת ספאנלס מואשם כהן כי הוציא במירמה 800 אלף דולר מחברה השייכת לרוגוזין, תוך מתן דיווחים כוזבים לרשויות בדבר טיב העברת הכספים. לטענת הפרקליטות, כהן חתם על הסכם עסקי תוך שידע כי מדובר במסמך כוזב בעל מאפיינים פיקטיביים.

בפרשת סימנס מואשם כהן כי קיבל שוחד מהחברה הגרמנית "סימנס", בתמורה לכך שחברת החשמל תרכוש מנה שתי טורבינות גז לייצור חשמל. גובה השוחד שעליו סוכם עמד על שליש האחוז מהעסקה - דהיינו כמיליון אירו. לבקשת כהן סוכם כי הכספים יועברו לחשבון זר הנמצא בשליטתו.

עדות שקרית

במסגרת החקירה ניהלה רשות ניירות ערך חיקורי דין בקרוב ל-20 מדינות שונות, במטרה להתחקות אחר מכלול התאגידים וחברות-הקש שהפעיל כהן לכאורה. הן במהלך החקירה והן בהמשך התקיים שיתוף-פעולה הדוק בין המשטרה, מחלקת החקירות ברשות ניירות ערך והמחלקה הבינלאומית בפרקליטות המדינה.

"בפרשת רוגוזין נכנסנו למארג חברות-הקש שחלק מהן נגעו לכהן", אמר היום ל"גלובס" עו"ד ניר בר-און, מנהל מחלקת החקירות והמודיעין ברשות ניירות ערך. "הוא נחקר במסגרת הפרשייה המקורית כעד תמים, ונתן עדות שקרית לחלוטין. לאחר שאיתרנו אחד מאנשי-הקש של כהן וחקרנו אותו, החקירה הצביעה על מעורבות פלילית של כהן, כי הבנו שחברות-הקש קיבלו כספים מהחברה הציבורית. באותו שבוע כהן נחקר כחשוד, ושבוע לאחר מכן מצא עזרא הראל את מותו על ספינתו בלב ים. בהמשך החקירה גילינו את מארג הכספים הבינלאומי של כהן, והתגלגלנו לפרשות שהובילו לכתב האישום נגדו. מדובר באדם מתוחכם שהיה בעל עוצמה אדירה בחברת החשמל, והיה צורך לחשוף את חברות-הקש שהופעלו משני הצדדים - הן המשחד והן המשוחד".

משא-ומתן שנכשל

סניגורו של כהן, עו"ד אלי זהר, ייצג אותו מתחילת החקירה שהתנהלה נגדו ברשות ניירות ערך והיה שותף למספר סבבים של משא-ומתן שהתנהל מול פרקליטות המדינה ומחלקת החקירות ברשות ניירות ערך בנורגע לתנאי שובו של כהן לארץ, עוד לפני שהוגשה בקשת ההסגרה לשלטונות פרו. המגעים הללו לא הובילו להסכמות בשל פערים גדולים שנותרו בין הצדדים בסוגיית העונש שיוטל על כהן, אם יסכים לשוב ארצה ולשתף פעולה עם החקירה. עו"ד זהר סירב היום להגיב לדברים.

פרקליט מבריק וערמומי

עד להימלטותו מהארץ של השופט בדימוס, עו"ד דן כהן (67), ב-2005, הוא נחשב לאחד מבכירי עורכי הדין בתחום האזרחי והמסחרי, לפרקליט מפולפל, מבריק וערמומי ללקוחותיו, ולאיש רעים להתרועע למכריו, שרבים מהם חולשים על עמדות מפתח בעולם המשפט, הפוליטיקה, התקשורת והעסקים הישראלי. הוא נחשב לבעל זיכרון מעולה, חוש הומור, מומחיות משפטית וחוש עסקי ראשונים במעלה.

כהן למד משפטים באוניברסיטה העברית, ואת ההתמחות העביר בלשכתו של שופט בית המשפט העליון, יואל זוסמן. שנים אחדות אחר-כך, כשכהן כבר עשה לעצמו שם כעורך דין צעיר ומבטיח בשוק הפרטי, דחף זוסמן למינויו של כהן ב-1978 לשופט בית המשפט המחוזי בבאר-שבע - הצעיר ביותר בארץ מאז ומעולם.

ואולם, כהונתו השיפוטית היתה קצרת ימים: ב-1981 הוא הועמד לדין משמעתי, לאחר שבמהלך דיון משפטי באולמו השמיע הערה בוטה בנוגע לבית המשפט העליון. בית הדין המשמעתי, המורכב משופטי העליון עצמם, לא גזר עליו עונש כלשהו, אך הוחלט על "הגלייתו" לבית המשפט המחוזי בנצרת. כהן הבין את הרמז ופרש ממערכת בתי המשפט, בחזרה לשוק הפרטי.

בכך לא תמו קשריו השיפוטיים של כהן: הוא מחותנו לשעבר של נשיא בית המשפט העליון בדימוס, אהרון ברק - בתו של כהן, אורנית, היתה נשואה לבנו הבכור של ברק, אבנר. בשלב מסוים אף התמזג משרדו של כהן עם משרדם של יורם זמיר ואבנר ברק, בניהם של השופטים העליונים בדימוס.

במהלך הקריירה שלו כעורך דין ייצג כהן רבים מהדמויות המובילות בעולם העסקים, ובהם מוטי זיסר, ראובן גרוס ואחרים. במקביל הרצה במוסדות אקדמיים והתבסס בעולם העסקי, תוך שצבר ממון רב לעצמו.

בין שלל תפקידיו שימש כהן החל מ-1991 כדירקטור בחברת החשמל, ומ-1993 גם כיו"ר ועדת הנכסים של החברה, החולשת על תקציבי-עתק. עיסוקו זה, שבו התמיד קרוב ל-10 שנים, הוביל בסופו של דבר גם להסתבכותו בפרשות שוחד, להימלטותו מהארץ ולמעצרו אמש בלימה.

10 דברים שלא ידעתם על דן כהן

1. הוא קשור בקשרי משפחה לנשיא העליון בדימוס, אהרון ברק: בתו של כהן, אורנית, היתה נשואה לבנו של ברק, אבנר.

2. פירמת עורכי הדין שלו התמזגה ב-1999 עם משרד עורכי הדין של יורם זמיר ואבנר ברק, בניהם של שופטי העליון.

3. כהן שימש דירקטור בחברת החשמל בשנים 1991-2001, והחל מ-1993 גם כיו"ר ועדת הנכסים של חברת החשמל.

4. הוא נחשב לאחד מעורכי הדין המסחריים המובילים בישראל, ושימש כשופט מחוזי בבאר-שבע במשך 3 שנים.

5. התגורר בארץ בווילה רחבת ידיים בסביון, ובין באי ביתו נמנו דמויות מובילות בעולם המשפט, העסקים, התקשורת והפוליטיקה.

6. הוא נחשב לבעל לשון חדה ועוקצנית, ואנשי עסקים רבים נדהמו מהבוטות שלו בפגישות עבודה.

7. הוא התמחה בלשכתו של שופט העליון, יואל זוסמן, שדחף כנשיא העליון למינויו של כהן לשופט מחוזי בגיל 36 - הצעיר ביותר בארץ דאז.

8. הוא פרש מכס השיפוט לאחר שהועמד לדין משמעתי, וכעונש הוחלט להגלותו לבית המשפט המחוזי בנצרת.

9. הוא חובב מושבע של מוזיקה וקולנוע, ובמהלך דיונים בבתי המשפט נהג לצטט מהזיכרון סצינות שלמות מתוך סרטים שאהב.

10. הוא עזב את הארץ דרך נתב"ג, תוך ניצול פרצה בהתנהלות רשויות החוק, שטרם חסמו את יציאתו ולא העבירו פרטיו למשטרת הגבולות.