איש UI, מנהל פורום ו-SEO: מקצועות חדשים משוועים לעובדים

שוק העבודה בקיפאון, אבל ניצני התחדשות והתעוררות, מציע המרחב הקיברנטי המתפתח ■ שורת מקצועות חדשים פותחת אפשרויות תעסוקה אטרקטיביות, לאו דווקא למהנדסי תוכנה

שוק העבודה בקיפאון ואף למטה מזה, אבל ניצני התחדשות והתעוררות, ואפילו פריחה, מציע המרחב הקיברנטי המתפתח. שורה של מקצועות חדשים פותחת אפשרויות תעסוקה אטרקטיביות, לאו דווקא למהנדסי תוכנה. "בימיו הראשונים של האינטרנט המסחרי, לפני כעשור, בונה האתר עשה את העיצוב, את הפרסום, את ניהול הפורום ואת האופטימיזציה של האתר במנועי החיפוש", אומר רז קונפורטי, מאפיין אתרים ומומחה ל-UI (ראו להלן) מחברת konforti.net. "היום, כל תת-נושא כזה התחדד וזכה להתמקצעות, שמשתקפת גם במודעות הדרושים וגם בקורסים ובהכשרות ייעודיות".

"לא צריך להיות בוגר מדעי המחשב או עם 700 בפסיכומטרי", מבשרת אורנה דרימן, סמנכ"ל השמה בחברת פיקארו, ומספרת על ביקוש רב לעובדים בדיסציפלינות האינטרנט החדשות. אלא שהתוצאה היא גם ריבוי חובבנים המתיימרים להיות אנשי מקצוע. "המעסיקים לא מוותרים על תהליכי גיוס מוקפדים, שבוחנים ניסיון, הכשרה ומיומנויות אישיותיות ומנטליות", אומרת דרימן.

אז מי מתאים לאייש משרת אינטרנט בארגון, איפה לומדים, מה כולל התפקיד, ומהן רמות השכר המקובלות - קבלו מורה נבוכים לשוקלים הסבה מקצועית.

מומחה UI - טכנולוג ופסיכולוג

תרגום: User Interface - ממשק משתמש.

מה עושים: לדברי קונפורטי, פירמות שמשקיעות מאות אלפי שקלים בהקמת אתר לא יכולות לוותר על שלב אפיון האתר ואפיון ה-UI שלו. "תפקידם של אנשי המקצוע הללו הוא לחשוב על קהל המטרה ועל היעדים שהאתר רוצה להשיג. באותו תהליך מאפיינים גם את העיצוב ואת השימושיות (Usability) של האתר, ובוחנים שאלות כמו: איך להוביל את המשתמש באתר כך שיהיה לו נוח ונעים? איך נגרום לו לחוש שותף, להישאר באתר ולחזור אליו? התפקיד הזה דורש מאיש המקצוע להיכנס לראש של הגולש, ובהתאם לכך להחליט על הקונספט של האתר עד לרמת האייקונים", הוא מוסיף.

דרישות: "זהו מקצוע רב תחומי שכורך גם עיצוב, גם ידע טכנולוגי וגם פסיכולוגיה", אומר קונפורטי. ודרימן מפרטת: "הביקוש הוא לאנשי מקצוע שמגיעים מהנדסת אנוש, מפסיכולוגיה, מעיצוב או ממדעים קוגנטיביים, והניסיון הנדרש עומד על שנתיים לפחות. מבחינת אישיות זהו איש אמצע, אדם שמסוגל לעבוד בלחץ עם הרבה גורמים בחברה, ולתפקד כקואורדינטור, להתממשק בו-זמנית עם כותבי הקוד, עם המעצבים, עם אנשי בקרת האיכות וגם עם ההנהלה. וכיוון שכך, מבחינה מנטלית מעסיקים יחפשו לתפקיד הזה איש עם סובלנות לעמימות ולאירועים בלתי צפויים".

שכר: 12 אלף עד 17 אלף שקלים, בהתאם לניסיון.

SEO - חפש אותי בגוגל

תרגום:Search Engine Optimization - אופטימיזציית מנועי חיפוש.

מה עושים: מדובר במומחיות בקידום אתרים לפוזיציות גבוהות ככל שניתן בתוצאות החיפוש של גוגל ושל מנועים אחרים, תחום שבו שוררת תחרות עזה. גם כאן נדרש שילוב של ידע טכני, ידע בשיווק, והבנה של פסיכולוגיית הגולשים. לדברי שרון קליין, מנהלת פרויקטים ב-SEO ישראל, שעוסקת בקידום אתרים, התפקיד מתחיל בהתבוננות במיקומי האתרים שאותם הוא מקדם, תוך שימוש בכלים המשקפים את התנועה באתר, מסייעים לזיהוי מגמות ומתריעים על תקלות.

דרישות: "העובדים בתחום חייבים להיות מאופיינים ברוח יזמית, ובעיקר ברצון ללמוד, כיוון שהתחום מאוד דינמי", אומרת קליין. לדברי דרימן, מדובר בתחום פרוץ יחסית, ופועלים בו חובבנים רבים. "מבחינת אישיות נדרשים אופי יזמי, חשיבה אסטרטגית ויכולת גבוהה של פתרון בעיות," מוסיפה דרימן. "לרוב, המעסיקים מחפשים בעלי ניסיון של שנתיים, ובנוסף עורכים בחינות מדוקדקות למועמד. ידע בשפות זרות מהווה יתרון, כי הוא מאפשר לקדם את האתר במנועי חיפוש בשפות אחרות".

בשל המחסור החמור בעובדים הקימה לאחרונה חברת SEO Israel מכללה המספקת הכשרה מקצועית לקידום אתרים (www.seocollege.co.il).

שכר: 7,000 עד 10,000 שקלים, בהתאם לניסיון.

מנהל פורום - כנסו כנסו!

תרגום: ניהול פורום של קהילת גולשים.

מה עושים: "התפקיד של מנהל פורום הוא לחדש, לא רק לתחזק", מפריך אמיר כהן, מנהל פורום ריצה וטריאטלון) את ההנחה שעיקר עיסוקו הוא בסידור ובמחיקה של הודעות. "אני חי ממש את הפורום, דוגם אותו כל שעתיים, מאתר ידיעות חדשותיות גלובליות, ויוזם את העלאתן. אני גם נכנס דרך קבע לאתרים בחו"ל, ומעלה נושאים לדיון. הדיסציפלינה הזו הופכת כיום למבוקשת במיוחד, כיוון שכל פירמה שרוצה חשיפה נדרשת להקים פורום עם איש מקצוע שינהל אותו כדבעי".

דרישות: "יכולת ורבלית גבוהה, יכולת להתנסח בבהירות, אבל בו-זמנית גם להיות איש שיודע לדבר פוליטיקלי קורקט - אלה המאפיינים המרכזיים שהמעסיקים מבקשים לתפקיד", אומרת דרימן. "אדם תגובתי שיורה מהבטן יישלל על הסף. הכשרה מקצועית ייעודית לא קיימת - אבל הפירמות מחפשות ניסיון בפועל בניהול פורום אינטרנט.

שכר: כ-7,000 שקלים.

PPC- עובד אנליטי בעולם דיגיטלי

תרגום: Pay Per Click - על-שם המודל העסקי של הקישורים הממומנים בגוגל. נקרא לעתים גם SEM - Search Engine Marketing - שיווק במנועי חיפוש.

מה עושים: עיקר התפקיד הוא בבניית מסעות פרסום אינטרנטיים עבור הארגון, שיכללו מונחי מפתח שעליהם יקישו הגולשים. כך ימוצבו מודעות הארגון גבוה ככל שניתן בשטחי הקישורים הממונים בתוצאות החיפוש של גוגל. איש פרסום כזה יידרש למקסם דרך קבע את התשואה של קמפיין הפרסום, להכיר את דקויות המערכת, את התחרות, ולהשתמש דרך קבע בכלים ובדוחות מספריים המשקפים את ביצועי הקמפיין.

דרישות: "המעסיקים מחפשים ניסיון של שנה לפחות", אומרת דרימן. "מבחינת אישיות נדרש אדם שהוא גם קריאיטיבי וגם אנליטי, איש של מספרים ושל דוחות. מבחינת הכשרה מקצועית קיים גם מבחן הסמכה של חברת גוגל, שבמסגרתו מקבלים אישור 'משווק גוגל מוסמך'. תעודת הסמכה כזו תוסיף נקודות למועמד".

שכר: 8,000 עד 10,000 שקלים.

SMM - חפש אותי בפייסבוק

תרגום: Social Media Marketing - שיווק במדיה חברתית.

מה עושים: בעידן שבו כולם מדברים עם כולם דרך המקלדת, התפתח בשוק צורך חזק במומחים לכל אותם מרחבים שבהם התוכן נוצר על-ידי הגולשים: בלוגים, קהילות, פורומים ועוד, אשר יעקבו אחר האופן שבו חברה או מותג נצפים באינטרנט. ניב קלדרון - מנהל מדיה חברתית בחברת פינס140, שעוסקת בשיווק, בפרסום ובקידום חברות, מוצרים ומותגים באינטרנט, ולשעבר יועץ המדיה של משרד הביטחון - הוא דוגמה חיה לכך שמדובר במקצוע רחב ומגוון: "ישנם העוסקים בניהול משברים של חברות עסקיות באינטרנט או בניטור מוניטין", הוא אומר, ומוסיף: "היום הצורך של פירמות לדעת מה גולשים אומרים על המותג שלהם חזק מאוד, והוא יצר ביקושים גדולים לאנשי מקצוע שידעו להציע או לייצר תגובות ותובנות הולמות".

דרישות: "לפני הכול, נדרש מישהו עם מרכיב לויאליות חזק לארגון שבו הוא מועסק", אומרת דרימן. "מיומנות ורבלית גם היא רכיב נדרש, ולכן אנשי תקשורת, עיתונאים או דוברים, ובעלי השכלה בתחומים אלה, יתאימו לתפקידים אלה".

שכר: כ- 12 אלף שקלים.