עו"ד איתן ארז בראיון ל"גלובס": "זאת בושה איך שעורכי הדין נראים"

"בכל קניון יושבים עו"ד מובטלים; היום יש 43 אלף עו"ד, ואו-טו-טו יהיו 60 אלף - כמות עצומה כזו גורמת לכך שעוה"ד לוקחים כל תיק שמגיע אליהם. זה שורש הרע. זה שירות רע ללקוח, מעמיס על המערכת וגורם נזק לציבור"

"מצב המקצוע הוא קטסטרופה. לא מזמן ישבתי בבית המשפט המחוזי ולפני הופיע עו"ד שלבש מכנסיים ללא חגורה. כל רגע נפלו לו המכנסיים והוא הרים אותם. כשהשופטת העירה לו משהו, הוא אמר לה 'למה את לא עושה לי כבוד?' ועשה תנועה חצופה לעברה עם היד. זה זיעזע אותי. מה פתאום הוא מדבר אליה בגוף שני ומאיפה החוצפה הזו?" - כך אומר עו"ד איתן ארז בראיון ל"גלובס", במדור "במעמד צד אחד".

"אני מופיע 3-4 פעמים בשבוע בבית המשפט ורואה איך נראים עורכי הדין שמופיעים. זאת בושה. חלק מהם מגישים סיכומים עם שגיאות כתיב, לא אומרים אמת בדיון, מוסרים לביהמ"ש אינפורמציה לא נכונה. יש היום 'עו"ד של בית קפה'. בכל קניון יושבים עו"ד מובטלים, עם לפטופ וטלפון סלולרי, פותרים תשבצים, שותים קפה, ומחכים שיגיע אליהם קליינט בכל תחום שלא יהיה. זה המשרד שלהם.

"היום יש 43 אלף עו"ד, ואו-טו-טו יהיו 60 אלף. כמות עצומה כזאת גורמת לירידת מחירים דרסטית ולכך שעו"ד לוקחים כל תיק שמגיע אליהם. זה שורש הרע. זה שירות רע ללקוח, מעמיס על המערכת וגורם נזק לציבור. כי הייעוץ הרבה פחות מקצועי.

"זו לא בעיה של עוה"ד, אלא של הציבור. זו לא בעיה שלי. לי יש מה לאכול וגם לנכדים שלי. ברגע שמסתובבים 10,000 עו"ד מובטלים הם לוקחים כל דבר, גם בלי להבין בו כלום, ומייצרים ניירת ובעיות. אחת הסיבות העיקריות לעומס בבתיהמ"ש היא שיש אלפי עו"ד כאלה. הייתי בבימ"ש שלום לפני כמה חודשים ונחרדתי. לפניי הופיע עו"ד בתיק של 500 שקל. אם הגענו למצב שאנשים מייצרים תיק בבימ"ש בשווי של 500 שקל, עם כתבי תביעה והגנה, שני עו"ד ושופט שצריך לבזבז זמן, לא פלא שהמערכת קורסת.

"לשכת עוה"ד צריכה לקבוע לעצמה כיעד שיהיו בישראל 30 אלף עו"ד. זה מרחיק לכת, חדשני ואמיץ, וזה יקומם עליי אנשים, אבל אין ברירה. לא יכול להיות שבמדינה של 7 מיליון איש, יהיו 60 אלף עו"ד. ראש הלשכה מדבר על פתרונות שדיברתי עליהם לפני 8 שנים. הוא נלחם את המלחמה של האתמול, כי הסוסים כבר ברחו מהאורווה. זה מאוחר לדבר על שנתיים סטאז' והשתלמות חובה. היום צריך להתחיל לחשוב ברצינות, בחשיבה אמיצה וחדשנית, איך להקטין את כמות עוה"ד. יכול להיות שצריך ללכת למשרד המשפטים ולבקש מהשר לעצור לשנתיים-שלוש את חלוקת רישיונות עריכת-הדין. אין מנוס מלהסתכל במראה ולהגיד את האמת: המקצוע לא ישרוד עם 50-60 אלף עו"ד. כבר היום יש אלפי עו"ד מובטלים".

רזומה

* אישי: עו"ד איתן ארז (54), נשוי בשנית לאטי אברהמי-ארז (עו"ד) ואב ל-3 ילדים

* מקצועי: מייסד משרד איתן ש. ארז ושות', המדורג כמוביל בתחום דיני פשיטת רגל. במשך השנים, שיקם מפעלים ועסקים רבים, אך במקביל התמחה בתחומים נוספים, בהם תביעות ייצוגיות ודיבה

* לקוחות: ייצג חלק מרוכשי הדירות מחב' חפציבה שקרסה, את התובעים הייצוגיים נגד ערוץ הספורט בגין העברת תכנים לספורט 5 פלוס, את שחקן הכדורסל שמעון אמסלם בתביעת הדיבה נגד "העיר" בעקבות כתבה שרמזה שהוא הומוסקסואל, ועוד

* פעילות ציבורית: מכהן כסגן נשיא לשכת עוה"ד. בעשור האחרון היה ממובילי המאבק נגד הצפת המקצוע ופתיחת המכללות