בן זאב: "אפריקה מזעזעת את שוק ההון הישראלי; יכאב, לכולם"

גלובס tvהמניה צונחת ב-23% בקירוב וגוררת את המעו"ף ומדד הנדל"ן לירידות חדות ■ מנהל מחלקת המחקר של כלל פיננסים ברוקראז': "בעלי המניות יהיו הראשונים לחטוף"

"אפריקה מזעזעת את שוק ההון הישראלי" - תחת כותרת זאת בחר לפתוח הבוקר (א') יובל בן זאב, מנהל מחלקת המחקר בכלל פיננסים ברוקראז', את התייחסותו לאזהרה שפירסמה אפריקה ישראל , לפיה החברה לא תוכל לעמוד בהתחייבויותיה.

"עדיין מוקדם להגיד איך זה ייגמר, אבל ההערכה הראשונית שלנו היא שיהיה כואב, לכולם. הדרך לפתרון תעבור בסופו של דבר בהסדרי חוב מסוגים שונים", ממשיך בן זאב בהמשך הסקירה. "בעלי המניות יהיו הראשונים לחטוף".

"הערת רואה החשבון הוציאה את הדב מהיער", מציין בן זאב. "בסקירת רואה החשבון נכתב כי 'אנו מפנים את תשומת הלב לאמור בביאור 1ב2 בדו"חות הכספיים בדבר השפעת המשבר הפיננסי... קיימת אי וודאות באשר למימוש תכניות ההנהלה'". "הערת רואה החשבון חייבה את הנהלת החברה לקבל החלטות מהירות וכואבות בנוגע לארכון מחדש של החוב, כולל מגעים להסדרים עם בעלי אגרות החוב".

22

בסופו של דבר, לחברה "לא נשארו צעדים פשוטים לביצוע", מבאר בן זאב. אומנם "לזכות החברה ובעל השליטה בה ייאמר כי בשנה האחרונה וחצי האחרונות ביצעה החברה מהלכים רבים להתמודדות עם המשבר הפיננסי. החל מגיוס הון של כ-1 מיליארד שקל, דרך מכירת נכסים רחבה. כעת נראה כי הצעדים הפשוטים יחסית בוצעו ולא נותרו לחברה שפנים בכובע, או Low Hanging Fruits כמו שהאמריקנים אוהבים להגיד. עכשיו זה קשה יותר ומחייב צעדים כואבים יותר".

השוואת לחצים, חוק הכלים השלובים

"עדיין מוקדם להגיד איך זה ייגמר, אבל ההערכה הראשונית שלנו היא שיהיה כואב, לכולם. הדרך לפתרון תעבור בסופו של דבר בהסדרי חוב מסוגים שונים", ממשיך בן זאב. "בעלי המניות יהיו הראשונים לחטוף. ללא הסדר חוב יש חשש כי בעלי המניות יפסידו את רוב השקעתם. גם בעל השליטה מבין את זה ולכן צפוי כי הסדר עם בעלי האג"ח יכלול דילול משמעותי בחברה ו/או תשלום במניות החברות הבנות".

"בעלי אגרות החוב הקצרות יפגעו בהיקף נרחב. לכאורה, יכלה החברה לשלם במועדן את אגרות החוב הקצרות ולהתמודד בהמשך עם אגרות החוב הבינוניות והארוכות. עם זאת, החברה מעדיפה לשים את כל בעלי אגרות החוב בעדיפות דומה ולהגיע להסדר מקביל. התוצאה אגרות החוב הקצרות הנסחרות קרוב לערכן הנקוב יהיו הראשונות להיפגע".

"אגרות החוב הארוכות יפגעו, אך כנראה פחות. סביר שבטווח הקצר ייפגעו גם בעלי אגרות החוב הארוכות, אולם להערכתנו, אגרות חוב הנסחרות הבוקר במחירים של 50-60 עשויות לרשום בטווח הבינוני רווחים מההסדר. גם אם יקבלו 80 אגורות. הבנקים ייפגעו, אבל פחות: לקבוצה חוב גבוה למערכת הבנקאית, אולם מרביתו נמצא בחברות הבנות ומגובה נכסים כך שהפגיעה בהם תהיה פחותה בהשוואה לבעלי האג"ח".

בשולי הדברים נזכיר כי באפריל השנה חתך בן זאב את המלצתו למניית אפריקה ל"מכירה" במחיר יעד של 35 שקל. "האם אפריקה התגברה על כל האתגרים? חזרנו להתעלם מסיכונים? הסיכון גובר על הסיכוי", כתב אז בן זאב.