מי יקפוץ על ההזדמנות לקנות מניות גילת בשוק הפתוח?

האם צפוי מאבק שליטה על גילת לוויינים? ■ בדיוק שנה חלפה מאז שהתפוצצה עסקת הרכישה של גילת בידי קבוצת גלקטיק, שכוללת משקיעים ישראלים ואמריקנים

האם שינוי במבנה האחזקות של גילת לוויינים צפוי בקרוב? שינוי מסוים בנסיבות עשוי להוביל לכך. בדיוק שנה חלפה מאז שהתפוצצה עסקת הרכישה של גילת לוויינים בידי קבוצת גלקטיק, שכוללת משקיעים ישראלים ואמריקנים. וכעת, עם סיום השנה הזאת, הרוכשים דאז וגורמים נוספים שלקחו חלק בדיו-דיליג'נס (בדיקת הנאותות) והביעו עניין ברכישת גילת, יכולים לרכוש מניות בשוק הפתוח. זאת, לאחר שבשנה האחרונה בהתאם להסכמים מי שלקח חלק בתהליך היה מנוע מכך.

מדובר בגלקטיק - שכוללת את מבטח שמיר של מאיר שמיר, קרן הפרייבט אקוויטי גורס, רועי בן ימי, עמי לוסטיג ואיתן סטיבה, וחברת DGB Investments, כשבמקביל גם יוז, המתחרה האמריקנית של גילת, בדקה אפשרות לרכישת החברה.

מה הסיכוי שאחד מהגורמים הללו יבחר לרכוש מניות גילת? יוז, סביר להניח, כבר אינה בתמונה. מבטח שמיר מחזיקה כבר עכשיו ב-5% מגילת, ובעבר הצהיר שמיר כי "אני רוצה להפוך לבעל בית בחברות שאני מחזיק בהן, או למכור את החלק שלי". מצד אחד, ייתכן ששמיר התחרט מאז ויבחר להגדיל את אחזקותיו - אחרי הכל, מחיר המניה של גילת היום נמוך ב-63% ממחירה בעסקה שהתפוצצה. אך מצד שני, גם העולם הפיננסי השתנה משמעותית וגם תוצאותיה של גילת ויכולתה של מבטח שמיר לממן עסקה שכזו נפגעו, כך שהמחיר של לפני שנה לא ממש רלוונטי. הרוכשים גם הסבירו בעבר את ביטול העסקה בכך שלא מולאו התנאים להשלמתה, "כפי שמוכח בתוצאות התפעוליות של גילת" - כך שרכישת מניות גילת היום עלולה לשמוט את הקרקע מטענה זאת.

יורק לא צפויה לסגת

אם בכל זאת שמיר, או אחד משותפיו, יבחר לרכוש מניות, האם עשוי להתפתח מאבק שליטה בגילת שיציף ערך לבעלי המניות? בעלת המניות הגדולה בחברה היום היא קרן יורק האמריקנית שמחזיקה בכ-20%, ולא סביר שאחזקתה תקטן, לאור העובדה שלאחרונה היא ניסתה להגדיל את אחזקותיה באמצעות הצעת רכש (שנדחתה) שהגישה שותפתה, KCPS.

יורק נכנסה להשקעה בגילת ב-2005, כשרכשה את חובה של החברה לבנק הפועלים וקיבלה אופציה להמרת החוב למניות. ב-2006 יורק המירה חוב של כ-71 מיליון דולר למניות, לפי מחיר מניה של 6.75 דולרים, שגבוה ב-60% מהמחיר הנוכחי. במקרה של גילת, יורק היא לא רק משקיעה פיננסית שמחכה לאקזיט, אלא היא גם חלק מתהליך ההבראה שגילת עברה בשנים האחרונות. כחלק מתנאי העסקה עם גילת, יורק התעקשה על חזרתו לחברה של אחד ממייסדיה - עמירם לוינברג, שמכהן כיום כיו"ר ומנכ"ל.

בשורה התחתונה, הסיכוי לאיסוף מניות על-ידי אחד מהגורמים הללו, שיוביל למאבק שליטה, אמנם נראה לא גדול, אבל לפחות תיאורטית - מעכשיו הוא קיים.