כחלון יאסור על חברות הסלולר להתחרות בשוק ה-MVNO

במשרד התקשורת רוצים למנוע מהחברות להפעיל מותגים מוזלים ולהתחרות במפעילי סלולר וירטואליים שמעוניינים להיכנס לשוק

משרד התקשורת מתכוון לאסור על חברות הסלולר להיכנס לשוק ה-MVNO (מפעילי סלולר וירטואליים) על-ידי השקת מותגים מתחרים בשוק זה. מדובר בסוגיה קריטית בדרך להכנסת מפעילי MVNO חדשים לשוק הסלולר, ובמשרד מתכוונים לקבוע מגבלות בנושא, בדומה לאלה שהונהגו בשוק הטלפוניה הנייחת שנפתחה בשנים האחרונות לתחרות מצד ספקי ה-VoIP (טלפוניה מבוססת אינטרנט), כמו 012 סמייל ואחרות.

דוגמה מהטלפוניה

אתמול (א') התקיים במשרד התקשורת דיון לקראת הגיבוש הסופי של מדיניות ה-MVNO. משרד התקשורת מעוניין לקדם את הנושא ולמעשה שר התקשורת, משה כחלון, קבע כיעד מרכזי של המשרד את הגברת התחרות בשוק הסלולר - בין אם באמצעות הכנסת מפעילי MVNO ובין אם בקידום מכרז תדרים למפעיל סלולרי רגיל נוסף.

בדיון התגלעו חילוקי דעות מהותיים סביב הנושא, שכן לדעת חלק מהגורמים, אם המשרד יאפשר לחברות הסלולר להתחרות בשחקנים חדשים בדרך של יצירת מותגים מתחרים מוזלים בטכנולוגיית MVNO - הסיכוי של יזמים חדשים להיכנס לשוק קטן מאוד לנוכח הסיכונים הרבים שניצבים בפניהם.

בדיון הועלתה הצעה להנהיג את המדיניות שהונהגה בשוק הטלפוניה הנייחת על שוק הסלולר. כך, למשל, נאסר על בזק לספק שירותי טלפוניה מבוססת אינטרנט עד שתרד בנתח השוק שלה ל-85%. על-פי ההצעה, גם חברות הסלולר לא יוכלו להיכנס לשוק ה-MVNO עד שנתח השוק שלהן יירד מתחת ל-85%.

יש לציין כי לכל חברות הסלולר יש פתרונות מגירה מוכנים להשקת MVNO כמותג מוזל בדרך לתחרות בשחקנים החדשים שירצו להיכנס לשוק וגם עובדה זו לא נעלמה מעיני משרד התקשורת.

כמה הון עצמי יושקע ב-MVNO

נושא נוסף שעלה בדיון אתמול הוא גובה ההון העצמי שבעל רישיון ל-MVNO יחויב להחזיק או בעלי המניות שלו. בהתאם למדיניות בשוק הנייח, מפעיל חדש חייב הון עצמי של 25 מיליון שקל וכעת ההתלבטות היא אם לחייב את בעלי המניות של המפעיל החדש להקצות את ההון הזה לטובתו.

המטרה של אלה התומכים בחיוב בעלי המניות בהקצאה היא שבעת שייווצר קושי למפעיל החדש, הם יחויבו לעזור לו ויהיה כסף בקופה שיוקצה לטובתו. אם הוא לא יהיה חייב להקצות את הכסף לטובת המפעיל החדש, המשמעות היא שהוא יכול להתנער ממחויבותו.

סוגיה נוספת שעלתה בדיון היא אם צריך להוציא שימוע נוסף כדי להבטיח שהמשרד לא ייפול בבג"ץ אם חברות הסלולר ינקטו צעדים משפטיים כדי לסכל את המהלכים של המשרד בנושא. במשרד התקשורת קיימת תחושה שהמחלקה המשפטית נאבקת לסגור כל פירצה משפטית, אך בדרך נגרמים עיכובים וסרבולים גדולים מאוד שמקשים על המשרד ועל שר התקשורת ליישם את המדיניות שבחרו. דיון נוסף צפוי להתקיים בקרוב כדי שניתן יהיה להעביר את הנושא לאישור משרד המשפטים, בטרם יפורסמו התקנות הסופיות.