מרצה התומך בהשוואת המדיניות בשטחים לנאצים יגיע לארץ?

רק לפני כשבועיים סערה אוניברסיטת בן-גוריון בעקבות פרסום מאמר ב"לוס אנג'לס טיימס" של חבר סגל בגנות ישראל ■ באוניברסיטה שוקלים הבאת מרצה נוסף בעל דעות דומות

רק לפני כשבועיים סערה אוניברסיטת בן גוריון בעקבות פרסום מאמר ב"לוס אנג'לס טיימס" של חבר סגל, בגנות ישראל וכעת נראה כי הרוחות עשויות לסעור פעם נוספת. אחרי שמאמרו של ד"ר ניב גורדון, מרצה למדעי המדינה בבן גוריון, שקרא להחרים את ישראל כיוון שזו "הדרך היחידה להציל אותה", הביא לגל ביקורות באוניברסיטה, באקדמיה ובמשרד החינוך וכן לאיומים של תורמים יהודים בארה"ב בהפסקת תרומות, שוקלים בבן גוריון הבאת מרצה בעל דעות דומות.

בחודשים האחרונים בוחנים באוניברסיטה את הבאתו של ד"ר אסף אורון, מרצה לסטטיסטיקה באוניברסיטת וושינגטון בארה"ב, שפרסם בשנים האחרונות מספר מאמרים הקוראים לסירוב מאורגן לשרת בצה"ל והיוצאים נגד מדיניות ישראל בשטחים. אורון אף ערך, כתב ותרגם מאמרים עבור אתר "מסרבים למען ישראל" של תנועת "אומץ לסרב" (בו התפרסמו בעבר גם מאמרים של ד"ר גורדון - ר.ג) ועבור האתר "יש גבול", הפועל נגד דיכוי פלסטינים בשטחים.

בין כתביו של אורון, המופיעים כקישורים בדף הפרטי שלו באתר אוניברסיטת וושינגטון, הוא מביע תמיכה בהשוואת פעילות ישראל בשטחים לנאצים ("האם לישראל יש מונופול על תיוג אויביה כנאצים, וכל השאר צריכים לשתוק גם כשהמציאות מדברת בשם עצמה?"). במאמר אחר הוא מציין כי הציבור הישראלי צריך להתעורר כי הוא ישן "ובתוך שנתו, מהדקות זרועותיו את אחיזת המוות (בפלסטינים - ר.ג)".

במסגרת הדיונים בוועדת המינויים הפנו חלק מחברי הוועדה את תשומת ליבם של ראש המחלקה להנדסת תעשייה וניהול (אליה אמור להתקבל אורון - ר.ג) ודיקן הפקולטה להנדסה לבעייתיות בהעסקתו של אורון לאור דעותיו. אחד מהם אף הצהיר כי יפעל במרץ לשכנע את שאר חבריו להצביע, בבוא היום, נגד מתן קביעות לאורון בבן גוריון.

ראש המחלקה והדיקן סירבו להתייחס לנושא ואף הפצירו בחבר הוועדה להתפטר כיוון שהוא שוקל שיקולים פוליטיים ולא שיקולים אקדמיים בהחלטותיו. משמיאן לעשות זאת, החליטו השניים על פיזור הוועדה וקיום בחירות חדשות, בין היתר, בטענה כי הבחירות הקודמות לא נעשו בהתאם לתקנון.

בבן גוריון ממשיכים בינתיים לבחון את העסקתו של אורון וזאת למרות הרעש התקשורתי שנוצר סביב מאמרו האחרון של גורדון שדעותיו, כאמור, דומות לאלה של אורון.

מאוניברסיטת בן גוריון נמסר בתגובה כי "האוניברסיטה אינה שוקלת ואינה בוחנת את דעותיו הפוליטיות של מועמד וכי חבר בוועדות מינויים אינו רשאי לשקול שיקולים לא-אקדמיים". באשר למועמדותו של ד"ר אורון, נמסר כי "האוניברסיטה אינה יכולה, מטעמי צנעת הפרט, להתייחס למועמדותו של אדם זה או אחר לעבודה".