האוצר יפרוס חובות לערוץ 10, רשת וקשת אם יקצצו 15% בשכר הטאלנטים

על מנת להגיע להסדרי חובות, ייאלצו זכייניות ערוץ 2 וערוץ 10 לקצץ כ-15% ממשכורות עובדיהם המרוויחים פי 3 ומעלה מהשכר הממוצע במשק ■ את החובות ניתן יהיה לפרוס ולעכב את התשלום עד המעבר לרישיונות

עד למעבר לתקופת הרישיונות יוכלו זכייניות הטלוויזיה לשלם חובות עבר בפריסת תשלומים נוחה, וחלק מהחובות ניתן יהיה להשהות עד לרגע האחרון - כך עולה מטיוטת ההסכם להפעלת ערוץ 10 שהגיעה לידי "גלובס".

הסיכום אליו הגיעו שר האוצר יובל שטייניץ ושר התקשורת משה כחלון מופנה לערוץ 10, אך הפרטים שלו יחולו גם על זכייניות ערוץ 2, קשת ורשת.

חשוב לציין כי אין זה מסמך סופי, אך הפערים בין נוסח זה לבין הנוסח הסופי צפויים להיות מינוריים.

במסמך נכתב כי "תקנות הכספים יתוקנו כך שיידחה המועד להעברת סכומי התמלוגים שנצברו ברשות השנייה לאוצר המדינה עד למועד המעבר, וזאת בסכום שלא יעלה על 20 מיליון שקל. סך סכומי התמלוגים ודמי הזיכיון שניתן יהיה לדחות את תשלומם בהתאם לאמור לא יעלה על סכום של 37 מיליון שקל לכל ערוץ (זכייניות ערוץ 2 יתחלקו בסכום שווה בשווה).

לשם כך, יהיה על הזכייניות להעביר לרשות השנייה התחייבות לביצוע הפחתה בשיעור של כ-15% בהוצאות שכר עובדים אשר שכרם עולה על 3 פעמים השכר הממוצע במשק. מדובר על שכירים, פרילנסרים ועובדי קבלן כוח-אדם, עובדי חברות המספקות שירותים לבעל הזיכיון או לחברת החדשות, קבלנים או נותני שירותים לבעל הזיכיון או לחברות החדשות (למשל: יועצים חיצוניים למיניהם).

על-פי המסמך, חשוב להדגיש, לא יוכרו לזכייניות סכומי חובות בשל שנים בהן הציגו רווח בדו"חות הכספיים. על-פי לשון המסמך, "בעל הזיכיון ימשיך להיות מחוייב לשלמם בהתאם לקבוע כיום בתקנות הכספים. לעניין זה יציג בעל זיכיון דו"חות מבוקרים לכל תקופה שבה היה חייב בתשלום תמלוגים ודמי זיכיון אשר הוא מבקש לשלמם עד למועד המעבר".

עוד נכתב כי "על בעל הזיכיון להמציא אישור בדבר ביצוע ההפחתה לרשות השנייה אחת ל-3 חודשים ממועד ביצוע ההפחתה ועד למועד המעבר. האישור יהיה מאושר וחתום על-ידי המנהל הכללי של בעל הזיכיון ועל-ידי רואה חשבון".

עוד החלטה בעייתית עבור הזכייניות היא ש"בעל זיכיון יתחייב כי בתקופה שבין ה-15 ביולי 2009 ועד ליום שבו השלים את מלוא החזר התמלוגים למדינה ודמי הזיכיון לרשות השנייה, הוא לא יחלק דיבידנד כלשהו לבעלי המניות, ולא ישלם החזר הלוואות בעלים או הלוואות שניתנו לו על-ידי חברות קשורות.

"אם בעל הזיכיון לא יעמוד בכל התנאים הללו - תבוטל פריסת התשלומים, והזכייניות יחויבו להשיב את הסכומים הנדרשים בתוספת הפרשי הצמדה ריבית וריבית איחורים תוך 30 ימים מיום שהתגלה כי הפר את תנאי ההסדר".

משרד האוצר ומשרד התקשורת דאגו כי מימון פעילותה השוטפת של הרשות השנייה לא ייפגע במהלך התקופה האמורה. על-פי המסמך, "משרד האוצר יקצה לרשות השנייה סכום של עד 24 מיליון שקל למימון פעילות שוטפת בהתאם לתפקידיה וסמכותה של הרשות על-פי דין, בשל הדחייה בתשלום חובות בשל דמי זיכיון בהתאם לסיכום זה. מלוא הסכומים ששילם בעל זיכיון לרשות השנייה בשל חובותיו לדמי זיכיון יועברו לאוצר המדינה".

הרשות השנייה לא תיפגע

עוד נכתב כי "הרשות השנייה תהיה רשאית להשתמש בסכום האמור לכיסוי הוצאותיה. ככל שלא יהיה בידי הרשות השנייה להשיב את הסכום האמור לאוצר המדינה במועד האמור - תגובש מתכונת בין משרד האוצר לרשות השנייה להסדרת הסוגיה. בנוסף, ככל שלא תתאפשר הרשאת השימוש בכספי התמלוגים על-ידי הרשות השנייה - תגובה הרשות השנייה באמצעים מתאימים".

בנוסף נקבע כי יתוקנו התקנות בהתאם לטיוטות שהעביר משרד התקשורת לאישור משרד האוצר בעבר באשר לגובה דמי הזיכיון, אך עדיין אין עדכון לגבי סכום סופי בנושא זה.

עיקרי טיוטת ההסכם להפעלת ערוץ 10

* עד למעבר לתקופת הרישיונות יוכלו זכייניות הטלוויזיה לשלם חובות עבר בפריסת תשלומים נוחה.

* בכדי לקבל פריסת חובות, הזכייניות יעבירו לרשות השנייה התחייבות לביצוע הפחתה בשיעור של כ-15% בהוצאות שכר עובדים המשתכרים שכר גבוה.

* לא יוכרו לזכייניות סכומי חובות עבור שנים בהן הציגו רווח בדו"חות הכספיים שלהן.

* הזכייניות יתחייבו כי עד שיחזירו את מלוא התמלוגים למדינה ודמי הזיכיון לרשות השנייה, הן לא יחלקו דיבידנד כלשהו לבעלי המניות.

ברשות השנייה מגבשים הסדר תמלוגים חדש

במסגרת הרפורמה בשידורים בטלוויזיה המסחרית (מעבר משיטת זיכיונות לרישיונות), שהליך יישומה יחל בעוד כשנתיים, הועלתה השבוע הצעה להסדר תמלוגים חדש.

על-פי ההצעה, בעלי הרישיון החדשים יידרשו להפריש למועצת הרשות השנייה סכום נמוך בהרבה מכפי שמשלמות כיום זכייניות ערוץ 2 וערוץ 10 - כרבע מהסכום אותו משלמת כיום כל זכיינית: מ-4% לאחוז בודד.

אם יתגלעו חילוקי דעות באשר לגוף ההצעה, או באם תעבור - הציבור והזכייניות יידעו זאת רק בנובמבר, עת תתכנס המליאה החדשה של מועצת הרשות לדון במתווה הרפורמה, כפי שדווח אמש (ב') ב"גלובס".