הקרנבל של שאול שני בברזיל: מוכר את חלקו ב-GVT ב-580 מיליון דולר

(עדכון) - שני מחזיק ב-36% מ-GVT ■ ויונדי הציעה 22.96 דולר לכל מניה של GVT - פרמיום של 16% ■ ויונדי תוכל לרכוש את השליטה המלאה ב-GVT אם 51% מבעלי המניות יענו להצעת הרכש

איש העסקים שאול שני שוב עולה לכותרות והפעם בזכות חברת התקשורת הברזילאית, GVT, אותה הקים לפני כעשור. GVT, המעניקה שירותי תקשורת שונים בברזיל ונחשבת לאחת מחברות התקשורת הצומחות המצליחות בשווקים המתעוררים, הודיעה היום (ד') כי חתמה על הסכם לפיו ענקית המדיה הצרפתית ויוונדי תרכוש שליטה מלאה בחברה בשני שלבים.

שני וגניש יישארו בתפקידם

בשלב ראשון, תפרסם ויוונדי הצעת רכש להון המניות הכולל של GVT הברזילאית לפי מחיר מניה של 42 ריאל ברזילאי ושווי חברה של 2 מיליארד אירו (2.9 מיליארד דולר). GVT נסחרת כיום בבורסת ברזיל לפי מחיר של 36.26 ריאל המשקף שווי חברה של 2.5 מיליארד דולר, ולכן העסקה הנוכחית נעשית לפי פרמיה של 16%.

מבנה האחזקות בחברת GVT הברזילאית הוא מעט סבוך, אך הוא מורכב מגרעין שליטה בו חברים החברה האם ההולנדית GVT Holland, שמחזיקה בשיעור של 15.1% מהון החברה, וחברת ההשקעות שבראשות שאול שני (שמכהן כיו"ר GVT הברזילאית) - Swarth Investments - שמחזיקה בשיעור של 15% מהון החברה. GVT הולנד היא החברה דרכה הייתה לקבוצת אי.די.בי של נוחי דנקנר אחזקה בחברת התקשורת הברזילאית, עד שזו מכרה אותה לשאול שני (ראו ידיעה נפרדת).

לפי תשקיף ההנפקה הראשונה, יתר בעלי המניות בחברת האם ההולנדית הם חברה בשם Egaly Group (37.1%) וקרן ההשקעות מגנום טלקום (21.9%). בעקבות הנפקה שנייה שביצעה GVT, כמו גם מכירת אחזקות קבוצת אי.די.בי בחברה לידי שני, ביצר האחרון את שליטתו בחברה הברזילאית ולכן הוא צפוי להיות הנהנה העיקרי מהעסקה הנוכחית.

ואכן, לפי העסקה הנוכחית, ויוונדי תוכל לרכוש את השליטה המלאה בחברת התקשורת אם 51% מבעלי המניות באחרונה ישיבו בחיוב להצעת הרכש. לפי ההסכם, שני (דרך החברה ההולנדית ודרך Swarth) נתן הסכמתו למכירת מינימום של 20% מהון המניות של החברה, וזאת מתוך 30% בקירוב שמחזיק גרעין השליטה שבראשותו מההון של GVT.

במילים אחרות, אותו גרעין שליטה, שרובו מוחזק בידי שני (באופן ישיר ועקיף) יקבל לידיו תמורה שגובהה 580 מיליון דולר (על בסיס 20% מההון). אם יחליט שני למכור את יתר אחזקותיו, תגדל התמורה לסכום של 870 מיליון דולר. לפי הודעת החברה, שני ימשיך לכהן כיו"ר החברה ואילו עמוס גניש, שהקים את GVT יחד עם שני, ימשיך לכהן כמנכ"ל החברה.

שני זכור כאיש שרכש את חברת התקשורת הישראלית ECI לפני כשנתיים תמורת 1.3 מיליארד דולר במזומן דרך חברת Swarth שבראשותו. הימים היו ימי טרום משבר האשראי ולרגעים נראה היה כי שני לא יוכל לגייס את ההון הנדרש לשם מימון הרכישה, אך שני עמד בהבטחותיו והשלים את הרכישה.

10 דברים שלא ידעתם על שאול שני

1. הוא בן 54, יליד קריית אליעזר שבחיפה, נשוי ואב לשלושה. את זמנו הוא מחלק בין ישראל, לונדון, ארה"ב וברזיל - ארבע מדינות בהן הוא מחזיק בתים מאובזרים היטב, עד הפרט האחרון. מבית לבית הוא עובר רק עם מזוודת בגדים.

2. את שני אפשר להגדיר כ"איש העשיר והאלמוני ביותר בישראל". הוא שומר על פרופיל נמוך ולא מתראיין כלל אך ההערכות הן כי יש לו הון נזיל בהיקף של יותר ממיליארד דולר.

3. הוא בדק מספר עסקאות בישראל לרכישת חברות, בעיקר בתחום התקשורת, אך דבר לא הבשיל. את החברות בהן התעניין הוא תכנן להשביח - אם או בלי שותף.

4. שני הוא אופורטוניסט, מצטיין בזיהוי נכסים בנקודות שפל ויודע למכור אותם בשפיץ. חלק ניכר מהונו הוא עשה מרכישות של נכסים בברזיל בתקופה בה המטבע המקומי (ריאל) קרס ומשקיעים נרתעו מלהשקיע במדינה. מאז תחילת המשבר בארה"ב, הוא עושה את אותו הדבר בדיוק גם שם.

5. ההופעה הפומבית הראשונה שלו בשנים האחרונות הייתה בוועידת ישראל לעסקים של "גלובס" ב-2008, בה דיבר על פוטנציאל ההשקעות בברזיל. "הסקטור הבנקאי בברזיל הוא חסין ואמין בצורה בלתי רגילה", אמר. "הוא עצמאי לחלוטין מההחזקה הממשלתית".

6. עסקת הרכישה של ECI טלקום, במסגרתה שילם שני 1.24 מיליארד דולר במזומן, הייתה ועודנה עסקת הפרייבט אקוויטי הגדולה בישראל. את המינוף העניק לו בית ההשקעות קרדיט סוויס, שמימן עסקאות עבר שלו. "הם כל כך האמינו בו, שלמרות המשבר הסכימו לתת לו מימון. עסקאות אחרות הם ביטלו", אומר מקורבו.

7. שני החל לעשות עסקים בישראל כבר לפני 30 שנה. הוא אוהב לעשות עסקים בעיקר עם חברים. כך, ביצע לא מעט השקעות בעבר עם חבריו הטובים צבי לימון, דני טוקטלי ורון צוקרמן מקרן מגנום.

8. ב-1999 הקים את GVT עם עמוס גניש ועדי מרום, כשבעלות המניות העיקריות היו מגנום ואי.די.בי. המודל קרס, הכלכלה הברזילאית גם היא, ושני נותר יחיד בעולם שמאמין כי משהו יכול לצאת מ-GVT. היום זה משתלם לו, שכן GVT הפכה לאחת מ-100 החברות הגדולות בברזיל עם צמיחה של 40% לשנה.

9. בעסקת ECI הוא סגר מעגל עם עוד מכר ותיק: שלמה דוברת, שהיה יו"ר החברה. התפקידים התהפכו: בתחילת שנות ה-80 דוברת ואביו, אהרון דוברת, רכשו את השליטה בחברת עוש"פ מידי שני ועודד פוליג.

10. הקריירה שלו בישראל עברה גם בניהול של חברת ספיאנס, אותה עזב ב-1995. בנוסף, הוא היה גם דירקטור ב-DSPG, בה מגנום הייתה מושקעת.