הפועלים רשם ירידת ערך של 81 מיליון שקל עקב חשיפה לני"ע

הפועלים הפסיד 41 מיליון שקל וזקף עוד 40 מיליון שקל לקרן ההון במאזן בסעיף "הפסדים שלא מומשו" ■ חלק מירידת הערך של ונוס מוגדרת בבנק כ"זמנית"

בנק הפועלים רשם במחצית 2009 ירידת ערך של 81 מיליון שקל עקב חשיפתו לניירות ערך מסחריים (CP) שהנפיק בארצות הברית גוף האיגוח ונוס. הפועלים הפסיד 41 מיליון שקל וזקף עוד 40 מיליון שקל לקרן ההון במאזן בסעיף "הפסדים שלא מומשו". כך עולה מדו"חות הבנק. מנכ"ל בנק הפועלים הוא ציון קינן.

בנק הפועלים היה מעורב בייזום העסקאות של ונוס, עסק בחיבור בין לקוחות שאיגחו את התזרימים העתידיים שלהם לבין משקיעים והעמיד קווי אשראי (קרי הלוואות). מדובר באשראי שניתן לעסקאות לאיגוח חובות של קואופרטיבים של משקים חקלאיים בארצות הברית, עסקאות ליסינג של ציוד ואיגוח פרמיות ביטוח חיים.

חלק מירידת הערך של ונוס מוגדרת בבנק כ"זמנית" ומצפים שם כי למרות זאת ייפרעו ניירות הערך בשנת 2013 במלוא ערכם ויתאפשר רקוברי. שיעור חדלות הפירעון של האשראי שהעניקה ונוס הגיע ל-24%. לאחר ירידת הערך שכבר נרשמה נותרה לבנק הפועלים חשיפה לוונוס בסך 252 מיליון שקל.

מאז שנת 2005 עבד סניף הפועלים בניו יורק עם שני גופי איגוח מסוג VIE, ונוס (VENUS) וויאג'ר (VOYAGER). הפועלים היה יועץ ומפנה לקוחות לגופי האיגוח אך לפי פרשנותו החשבונאית לא היה צורך לאחד אותם לתוך מאזן הבנק. בפברואר 2009 הפסיק הפועלים את פעולת גופי האיגוח.

לאחר מכן הורה בנק ישראל לבנק הפועלים לאחד את ונוס לתוך מאזנו בדו"חות לשנת 2008 ולקחת על עצמו באופן מלא את התחייבויותיו. לאור הנחיית בנק ישראל הכיר הפועלים באשראי שלקח ונוס כאשראי של הבנק בהיקף של 424 מיליון שקל (מתוכם 60 מיליון שקל קווי אשראי שלא נוצלו) וזקף לסעיף ניירות ערך 178 מיליון שקל.