וול סטריט סיימה ברמות שיא שנתיות לאחר נאום ברננקי

גלובס tv S&P500 והדאו ג'ונס שעלה ב-0.6% סגרו ברמה הגבוהה מאז אוקטובר שעבר ■ היום צויינה שנה לקריסת ליהמן ברדרס ■ המכירות הקמעונאיות זינקו ב-2.7% ■ טבע ירדה עוד 1.9% וסיטי צנחה ב-8.9%

המסחר בוול סטריט התאפיין היום בהמשך עליות השערים במדדים המובילים שסגרו קרוב לרמות שיא שנתיות, כאשר מדד הדאו ג'ונס טיפס ב-0.6% לרמה בה לא היה מאז ה-6 באוקטובר שעבר. זאת בעוד שבשוק מציינים היום השנה לקריסתו של ליהמן ברדרס.

השוק הושפע לחיוב גם מפרסום שטף של נתוני מאקרו חזקים, ובהם - המכירות הקמעונאיות לחודש אוגוסט שזינקו בשיעור החד ביותר מזה שלוש שנים, ומדד המחירים ליצרן שגם שיעורו עלה בשיעור כפול מהציפיות.

נציין כי מניית סיטיגרופ בלטה הערב בירידות של כ-9% תוך שהיא מרכזת מחזורים גדולים וגררה אחריה את מגזר הבנקאות, לאחר שהגיע להבנות בעניין החזרת חובותיה שיחלו כבר בחודש אוקטובר וימשכו מספר חודשים. בשוק חששו כי מכירת המניות של הבנק המוחזקות על ידי הממשל יפעילו לחץ על המניה. לחיוב בלטו הערב מניות מגזר הסחורות ורשתות הקמעונאות.

נשיא ארה"ב, ברק אובמה, פתח אמש את האירועים לציון יום השנה, כאשר היום היה זה יו"ר ה'פד', בן ברננקי, שנשא נאום לרגל ציון המאורע, הציטוט המרכזי מדבריו היה "המיתון הסתיים". ברננקי הגן על הצעדים שננקטו במסגרת ההתמודדות עם המשבר ואמר כי "לא נשקפת יותר סכנה להתמוטטות פיננסית", אך באותה נשימה ציין כי "ההתאוששות הכלכלית בארה"ב תהיה איטית והדרגתית".

שילה בייר, יו"ר ה-FDIC אמרה בראיון ל-CNBC לרגל שנה לקריסת ליהמן ברדרס כי "הבנקים יציבים יותר משהיו, אך כישלונות יתכנו לפחות עד סוף 2009" . לדבריה ל-FDIC ישנם עודפים של כ-42 מיליארד דולר, כש-32 מיליארד מהם מיועדים לכיסוי הפסדים צפויים במהלך 12 החודשים הבאים בבנקים.

קריסת בית ההשקעות האמריקני ליהמן ברדרס הביאה למפולת וזעזוע חריף במערכת הפיננסית העולמית, כשבמקביל הוכרז על מכירתה של מריל לינץ' לבנק אוף אמריקה וכן על הלאמתה של חברת הביטוח AIG על ידי הממשל, בתמורה לסיוע של עשרות מיליארדי דולרים. מאז ועד היום המשיכו השלכות המשבר ללוות את השווקים הפיננסים בעולם, אולם, החל מחודש מארס האחרון, ניכרת התאוששות בשווקים ומדדי המניות המובילים בעולם זינקו בעשרות אחוזים.

בסיום המסחר עלה מדד הדאו ג'ונס ב-0.59% ל-9,683 נק' ■ S&P 500 הוסיף 0.31% ל-1,052 נק' ■ הנאסד"ק עלה ב-0.52% ל-2,102 נק'.

המכירות הקמעונאיות זינקו בשיעור החד מזה 3 שנים

ב-15:30, שעון ישראל, פורסם מדד המחירים ליצרן לחודש אוגוסט, אשר עלה ב-1.7% לעומת צפי כי יעלה ב-0.8%. מדד הליבה עלה ב-0.2% לעומת צפי לעלייה של 0.1%.

במקביל, פורסמו המכירות הקמעונאיות לחודש אוגוסט, שזינקו ב-2.7% לעומת צפי כי יעלו בשיעור מתון בהרבה של 1.9%. להוציא מכירות של מכוניות, המכירות הקמעונאיות זינקו ב-1.1% לעומת צפי כי יעלו ב-0.4%, זאת לעומת ירידה של 0.5% בחודש לפני כן.

באותה השעה גם פורסם מדד הניו-יורק אמפייר סטייט המשקף את הפעילות היצרנית באיזור ניו יורק לחודש ספטמבר, שעלה ל-18.8 נק' לעומת צפי כי יעלה ל-15 נקודות, מרמה של 12.08 נקודות בחודש אוגוסט.

ב-17:00 פורסמו המלאים העסקיים לחודש יולי, שרשמו ירידה של 1% לעומת צפי לירידה של 0.9%.

במסחר בבורסת הסחורות בניו-יורק, החוזים העתידיים על נפט גולמי למסירה באוקטובר נסגרו בעלייה של 3% לרמה של 70.93 דולר לחבית. מחיר החוזה על הזהב ננעל בעלייה של 0.5% ב-1006 דולר לאונקיה.

ממשל ארה"ב מוכר את חלקו בסיטיגרופ

רשת האלקטרוניקה הגדולה בארה"ב, בסט ביי שפרסמה היום את דו"חותיה לרבעון הפיסקאלי השני - פספסה את התחזיות המוקדמות בשוק. רווחיה ירדו ב-21.7% והסתכמו ב-158 מיליון דולר או 37 סנט למניה לעומת צפי כי תדווח על רווח למניה של 41 סנט למניה ולעומת 48 סנט למניה ברבעון המקביל. עם זאת הודיעה החברה כי היא מעלה את תחזיותיה על רקע ההתייצבות שחלה בעסקיה במהלך הרבעון הנוכחי.

חברת הפיננסים E-Trade (סימול: ETCF) דיווחה כי תמחק 350-375 מיליון דולר ברבעון השלישי , זאת לאחר שתיק החובות המסופקים הקשורים לשוק המשכנתאות שלא שולמו מזה 30-89 ימים נותר יציב בין סוף יוני לסוף אוגוסט.

אדובי סיסטמס צפויה לדווח על רווח של 34 סנט למניה עבור הרבעון הפיסקלי השלישי שלה, לעומת רווח של 50 סנט ברבעון המקביל אשתקד.

הממשל האמריקני דן עם קבוצת סיטיגרופ באשר למכירת חלקו בבנק אשר ככל הנראה תתחיל כבר בחודש אוקטובר. הממשל מחזיק ב-34% ממניות הבנק במסגרת תוכנית החילוץ שנועדה להזרים לו מזומנים בשיא המשבר הפיננסי. משרד האוצר האמריקני מחזיק ב-7.69 מיליארד מניות סיטיגרופ לאחר המרת מניות הבכורה שנועדה לחזק את מבנה ההון של הבנק. הממשל מתכנן למכור את כל אחזקותיו במהלך תקופה של 6-8 חודשים.

מוטורולה אמרה אתמול, לאחר המסחר, כי היא מנהלת מגעים עם כל מפעילות הסלולר האמריקניות כדי למכור דרכן את הסמארטפון החדש שלה Cliq, אך סרבה לתת פרטים נוספים, כולל מחירו של המוצר החדש.

מיקרוסופט הציגה היום גרסה חדשה וחזקה יותר של נגן המוזיקה והמדיה שלה Zune. הנגן מאפשר למשתמשים לקנות או לשכור סרטים - גם סטנדרטיים וגם נבפורמט HD - באמצעות החנות המקוונת של זון.

טאואר ממשיכה לסגור עסקאות במזרח

היום אמר בכנס JURNEY 200 של "גלובס", אמר ששון דרויש מבנק אוף אמריקה המשמש כנציג בורסת הנסדא"ק: "ישראל היא במקום השני מבחינת החברות שרשומות למסחר בבורסה" והביע את דעתו כי לחברות הישראליות יש יתרון וסיכוי טוב לצאת להנפקה ולהירשם למסחר בבורסות בחו"ל, כמובן באם הן עומדות בקריטריונים, ואם הן בכלל מעוניינות".

טבע המשיכה להילחץ כלפי מטה על רקע ההודעה הדרמטית מאתמול של מתחרתה הגדולה בארה"ב, מיילן, כי הגישה בקשה לאישור גרסה גנרית לקופקסון, התרופה הנמכרת ביותר של טבע. גלעד שריג, אנליסט מבנק הפועלים, התבטא אמש בעניין ואמר כי "השוק מאוד רגיש לחדשות על הקופקסון. ברור לי שביום שבו תהיה השקה או אפילו כשה-FDA ייתן אישור עקרוני לשווק גרסה גנרית - המניה תחטוף. זו תהיה הירידה הכי חדה שלה בשנים האחרונות".

בדיוק לפני שבוע נחשף ב"גלובס" כי חברת השבבים טאואר חתמה על 3 חוזים בקוריאה, מתוכם היא תדווח על אחד ושניים נוספים לא יפורסמו בשל התנגדות הלקוחות. היום, טאואר דיווחה לבורסה על החוזה בקוריאה, במסגרתו תפתח טאואר לחברת GrandTek פלטפורמת מתח גבוה לרכיבי Power ב-700 וולט, שתענה על צרכי שוק תאורת ה-LED. למרות זאת, ממשיך הלחץ הבלתי פוסק על מחיר המניה. נציין כי היקף פוזיציות השורט במניה הסתכמו נכון ל-26 באוגוסט בכ-269 אלף מניות ויחס פוזיציות השורט לסך המניות עמד על 0.2.

[לארביטראז][לטבלת ישראליות בעולם]