תחזית שחורה: בסוף 2010 עוד 25 מיליון איש יהפכו למובטלים

OECD מעריך שבאירלנד, יפן, ספרד וארה"ב כבר הסתיים גל הפיטורים הגדול, אך בצרפת, בגרמניה ובאיטליה הגל הגדול עוד לא התחיל

25 מיליון בני אדם במדינות בעלות הכנסה גבוהה יאבדו את מקומות עבודתם עד סוף השנה הבאה, מכיוון שהמיתון יגדיל את שיעור האבטלה לשיא של 10%. כך העריך השבוע הארגון לשיתוף פעולה ולפיתוח כלכלי (OECD) בתחזית התעסוקה השנתית שלו.

תחזית התעסוקה של הארגון מדגישה את החששות כי צפויה התאוששות כלכלית שלא תיצור מקומות עבודה חדשים, גם אם התחדשות הצמיחה הכלכלית שנצפתה בכמה מדינות ברבעון השלישי תתגלה כבת-קיימא.

לדברי סטפנו סקרפטה, המחבר הראשי של הדו"ח וראש חטיבת התעסוקה של הארגון, "מרבית מדינות ה-OECD כבר מתמודדות עם משבר תעסוקה. קרוב לוודאי שהמשבר הזה יחמיר לפני שמצב התעסוקה יתחיל להשתפר".

מדינת המובטלים

ה-OECD דיווח כי מסוף 2007 ועד יולי 2009 פוטרו 15 מיליון עובדים, לפי מחברי הדו"ח, עד סוף השנה הבאה יפוטרו עוד 10 מיליון בני אדם נוספים ב-30 המדינות החברות בארגון, אם ההתאוששות לא תצבור תאוצה. מדובר במובטלים בהיקף שעולה על מספר האזרחים במדינה גדולה כמו אוסטרליה.

ב-2007 היה שיעור האבטלה במדינות ה-OECD ברמתו הנמוכה ביותר בתקופה של 25 שנה, ועמד על 5.6%. אך ביולי 2009 העפיל שיעור האבטלה לרמה הגבוהה ביותר שנרשמה מאז מלחמת העולם השנייה: 8.5%. ארה"ב, ספרד ואירלנד, שבהן קרסו שוקי הדיור במקביל למשבר במגזר הבנקאות, ספגו את הפגיעה הקשה ביותר.

לפי תחזית התעסוקה של OECD, הגידול באבטלה היא איטי יותר במדינות אירופיות כגון גרמניה ואיטליה. האבטלה בבריטניה, שהגיעה ל-7.9% מסך כוח העבודה, צפויה לגדול ולהישאר ברמת שיא בשנה הבאה. ייתכן שבאירלנד, יפן, ספרד וארה"ב כבר הסתיים גל הפיטורים הגדול, אך במדינות כמו צרפת, גרמניה ואיטליה ייתכן שהגל הזה טרם התרחש והוא עלול להגיע בהמשך השנה וב-2010.

שלא ישקעו בעוני

מחברי דו"ח התעסוקה גורסים שצריך לחזק את רשתות הרווחה החברתית כדי למנוע מהמובטלים לשקוע בעוני. כמו כן, הארגון קורא להגדלת ההוצאות על מדיניות תעסוקה אקטיבית, כגון סיוע בחיפוש עבודה ובהכשרה מקצועית, כדי לעזור למובטלים לשוב למעגל העבודה.

במדינות רבות הוגדלו ההוצאות ליישומה של מדיניות כזו, אך האבטלה גדלה בקצב מהיר בהרבה מקצב התגובה הממשלתית לתופעה המדאיגה. הממשלות במדינות OECD מתקשות להתמודד עם הבעיה בשל הזינוק המהירה בנתוני האבטלה.