לידיעת פישר: בשוק המט"ח מתכוננים לקרב ספקולנטים על "אופציה אקזוטית" שתפקע בשבוע הבא

גורם בכיר בשוק: אופציית דאבל-נו-טאץ' על שער 3.7 שקלים תפקע באמצע שבוע הבא ■ לאופציה חשופה קרן גידור מול בנק השקעות זר הפעיל בשוק ■ החשש: הבנק ינסה למכור דולרים כדי להוריד את הדולר ל-3.7 שקלים ולגרוף רווחים על חשבונה של קרן הגידור ■ הדולר נסחר סביב 3.745 שקלים

ערב ראש השנה, בנק ישראל מחוץ לשוק המט"ח - אך לא חסר אקשן בשוק. השקל התחזק הבוקר (ו') מול הדולר והאירו אך לפני הצהריים החל הדולר לקזז את הירידות בשל התחזקותו בעולם. הדולר נסחר מאז סביב 3.745 שקלים והאירו ב-5.505 שקלים. זאת, לאחר שמוקדם יותר היום הדולר ירד ל-3.73 שקלים. יש לציין כי היום לא נקבעו שערים יציגים בשל חופשת ערב החג. אתמול (ה') נקבע הדולר היציג על 3.75 שקלים והאירו היציג על 5.5204 שקלים.

חדש באתר: טורניר השקעות במט"ח, הפרס הראשון מחכה לכם

כזכור, שלשום התערב בנק ישראל בשוק כאשר הדולר נחלש ל-3.375 שקלים, ואז הבנק הצליח להרים אותו ל-3.77 שקלים, אם כי הייתה זו עלייה זמנית בלבד. אגב, באותה רמה (3.735 שקלים) התערב בנק ישראל בשבוע שעבר כאשר רכש באגרסיביות כ-800 מיליון דולר, לפי הערכות בשוק.

אך נראה כי בשבוע הבא מחכה לבנק ישראל מהמורה לא פשוטה. גורמים בשוק מסרו ל"גלובס", כי באמצע שבוע הבא תפקע אופציית דאבל-נו-טאץ' (double-no-touch) לה חשופה קרן גידור זרה מול בנק השקעות זר הפעיל בשוק המט"ח הישראלי. שער הפקיעה של האופציה הוא 3.7 שקלים מלמטה ו-3.9 שקלים מלמעלה. המשמעות פשוטה למדי: אם הדולר יירד ל-3.7 שקלים - קרן הגידור תפסיד והבנק שמכר לה האופציה ירוויח. לכן, בשוק חוששים כי הבנק ינסה למכור דולרים כדי שהמטבע האמריקני אכן ייגע ב-3.7 שקלים.

"תהיה מלחמה על ה-3.7 שקלים", אומר לנו גורם בכיר בשוק. "אני מעריך שהבנק שמכר לקרן הגידור את האופציה האקזוטית הזו ינסה להוריד את הדולר ל-3.7 שקלים. בכל אופן, הרמה הנוכחית - 3.735 ש' - מהווה תמיכה בגלל שזו הרמה בה התערב בנק ישראל בפעמיים האחרונות. התמיכות הבאות הן ב-3.7 ש' ו-3.65 ש'. מצד שני, ה-3.785 שקלים מהווה התנגדות טכנית עבור כמה מהמודלים (תוכנות מסחר אוטומטיות הפועלות בשוק המט"ח - ע.ב.י)".

אין זו הפעם הראשונה שהספקולנטים הזרים מנהלים קרבות תוך שימוש ב"אופציות אקזוטיות". רק לפני כשבועיים נחשף ב"גלובס" כי אותו קרב בדיוק התנהל בין קרן גידור זרה ובנק זר בגין אופציה שפקעה בשער 3.75 שקלים. אותו בנק מכר ניצל את העובדה שביום שישי מחזורי המסחר היום דלים ומכר דולרים כדי להוריד את שערו של הדולר ל-3.75 שקלים - ובכך הרוויח על חשבונה של קרן הגידור. בנק ישראל לא התערב באותו יום בשוק והדולר אף ירד ל-3.735 שקלים, אולם יומיים לאחר חשיפת "גלובס" רכש הבנק כמות שיא של 800 מיליון דולר.

בשוק המט"ח העולמי, הדולר עולה בכ-0.3% מול האירו ונסחר סביב 1.47 ד' לאירו. זאת, על רקע הירידות בשוקי המניות מסביב לעולם, מה שמוכיח שוב את הקורלציה ההפוכה בין המניות לדולר. מתחילת חודש מארס, נחלש הדולר בכ-18% מול האירו שעה ששוקי המניות זינקו בעשרות אחוזים. הדבר מלמד על עלייה בתיאבון לסיכון מצד המשקיעים, אשר זונחים את הדולר שנחשב לאפיק בטוח יחסית לטובת האפיק המנייתי המסוכן יותר, לצורך השגת תשואות גבוהות יותר ולרכב על גל העליות במניות.