מוסדיים: "לבייב הפך להיות 'הספר מיהוד' - ולא נאפשר את זה; הצעותיו מביכות, מחפירות ולא מכובדות"

מוסדיים גדולים מקרב בעלי האג"ח של אפריקה ישראל מתכוונים להוביל מהלך לנטילת השליטה בחברה ■ מדגישים: "כל שילוב של המשך השליטה של לבייב בחברה, בלי להזרים לתוכה הון, לא מתקבל על הדעת" ■ "נדלל את לבייב ל-0%, וניקח 100% מהמניות" ■ "אם יהיה צורך, נשכור את שירותיו תמורת דמי ניהול כדי שיטפל בנכסים שם"

על רקע ניסיונה של אפריקה ישראל להשיג הסדר חוב שיותיר את לב לבייב כבעל שליטה בחברה (מבלי שיזרים לה כסף), מתכוונים גופים מוסדיים המחזיקים באג"ח של החברה לפעול להעברת השליטה בחברת ההשקעות לידיהם. "לב לבייב הפך להיות 'הספר מיהוד', ולא נאפשר את זה", מדגיש מוסדי גדול (מטה החברה יושב ביהוד, ע.פ.). "נדלל את לבייב ל-0%, וניקח 100% מהמניות", הוא מוסיף. "ההמרה תיצור אפריקה חזקה יותר - בעלי האג"ח יהיו בעלי המניות, חלק מהחוב יימחק, חלקו יישאר ויוחזר בעתיד, ומאזן החברה יהיה פחות ממונף" .

גופים מוסדיים הנמנים על מחזיקי האג"ח הגדולים של אפריקה ישראל, מתכוונים להעלות באופן רשמי באסיפת בעלי האג"ח הצעה להמרת חלק מהחוב למניות. לפי ההצעה המתגבשת, יקבלו בעלי החוב את כל מניות אפריקה ישראל, ובתמורה ימחקו חלק מסוים מהחוב. הגופים המוסדיים הגדולים שמחזיקים באג"ח של אפריקה ישראל הם פסגות, מנורה מבטחים, הראל, מגדל, הפניקס וכלל ביטוח.

ההצעה המיליטנטית נובעת מתחושות קשות של גופים מוסדיים מהתנהגותם של לבייב ואנשיו מאז שהכריזו על רצונם בהסדר חוב. לטענת הגופים, לבייב אינו מפנים את חומרת המצב בו הוא נמצא, ממשיך להתנהג כאילו הוא בעל הבית בחברה, לא מציג הצעות אמיתיות להסדר, מסרב להכניס כסף לחברה, לא הולך לקראת המוסדיים וסוחב זמן. עוד נמתחה ביקורת על התנהלות הנהלת אפריקה ישראל, ובעיקר של המנכ"ל איזי כהן, שהוגדרה כ"תמוהה". "מדוע אפריקה לא מנסה להקטין את המינוף, למרות אי היכולת הברורה שלה לעמוד בהתחייבויות?", תוהים בעלי החוב.

"אין מנוס מללכת לבימ"ש"

מוסדיים שנחשפו להצעות הסדר מקדמיות של לבייב, כינו אותן "מביכות", "מחפירות" ו"לא מכובדות". הכוונה היא להצעות שכללו הקצאת מניות מיעוט באפריקה ישראל תמורת חוב, בצורה שתאפשר ללבייב להמשיך לשלוט בחברה, ובנוסף הקצאת מניות בחברות הבנות ושטרי הון לטווח ארוך.

"זה אפילו לא פתיח למו"מ", אומר מנכ"ל גוף מוסדי בעל ניסיון בנקאי עשיר. "לבנקים הוא לא היה מעז להציע הסדר כזה. כל שילוב של המשך שליטת לבייב באפריקה בלי להזרים לתוכה הון, לא מתקבל על הדעת".

חלק מהמוסדיים טוענים כי לא יירתעו מלקחת את החברה לפירוק דרך בית משפט, מתוך תחושה שכך יוכלו למקסם את החזר החוב לעמיתים. אחרים רואים בכך הכרח, עקב מורכבות ההסדר. "אני לא רואה מנוס מלהגיע לבית משפט", אומר מנהל גוף מוסדי. "השילוב של חילוקי דעות בין בעלי האג"ח בסדרות השונות, ניגודי העניינים והאינטרסים השונים, מחייב הכרעה דרך בית משפט".

בהתייחס לפעילות הקבוצה ברוסיה, אומרים מוסדיים כי "המשקל הסגולי של לבייב נמוך מאוד. הוא יישאר מחוץ לחברה. אם יהיה צורך, נשכור את שירותיו תמורת דמי ניהול כדי שיטפל בנכסים ברוסיה, למרות שיש ספק אם הוא מסוגל ליצור שם אפסייד משמעותי". עוד סבורים כמה מוסדיים, כי ניתן למכור את זרוע הפעילות ברוסיה, AFI (אפי פיתוח), במחיר גבוה לבעלי הון רוסיים. "בעבר, יוחסה ללבייב יכולת יזמית ברוסיה, אבל להערכתנו אפי שווה לבעל שליטה רוסי אחר הרבה יותר", אומר אחד המוסדיים. "יש אנשים ברוסיה שישמחו לרכוש את אפי במחיר גבוה".

החוב הכולל של אפריקה ישראל למחזיקי האג"ח עומד על 9 מיליארד שקל (כולל תשלומי ריבית עתידיים) - גבוה משמעותית משווי השוק של החברה, אשר נסחרת לפי שווי של 2.3 מיליארד שקל לאחר צניחה של 55% בערכה מאז ה-30 באוגוסט, יום ההכרזה על בקשה להסדר חוב.

"לקבוע תג מחיר ברור"

לבייב מחזיק כיום 74.8% ממניות אפריקה ישראל, אך בשנים האחרונות הוא שעבד מניות אלו במלואן לבנקים, בעיקר לבנק הפועלים, כך שבמקרה של המרה כפויה יאבדו הבנקים את הביטחונות. עם זאת, בשוק מעריכים כי הפועלים ולאומי כבר הפרישו לחובות מסופקים כנגד האשראי שנתנו ללבייב באפריקה ישראל, כך שהנזק הממשי שייגרם להם הוא אפסי.

יצויין, כי למרות הצהרות של מוסדיים רבים, בכל מקרה בו המרת המניות לא תתבצע ביחס של 1:1 (שקל מניה מול שקל חוב), מדובר ב"תספורת" דה-פקטו, במסגרתה מוותרים המוסדיים על חוב נוכחי בתמורה לאפסייד עתידי כתוצאה מעליית מחיר המניה.

עוד מוטרדים המוסדיים מההשלכות שיהיו להסדר עם אפריקה ישראל על שוק החוב, כשלתחושתם הסדר החוב עם לבייב יהווה תקדים להסדרי חוב עתידיים. "כל השוק מסתכל על אפריקה, זה ה-הסדר בהא הידיעה. הסדר מעצב, שעל פיו ייקבע האם ייווצר תמריץ שלילי או חיובי לחברות להגיע להסדר. לכן, עלינו לעמוד על הרגליים, ויש לקבוע תג מחיר ברור", טוענים מוסדיים, שחוששים כי אחרי אפריקה ישראל יגיע גל נוסף של בקשות להסדרי חוב.

"זה אפילו לא פתיח למו"מ", אומר מנכ"ל גוף מוסדי בעל ניסיון בנקאי עשיר. "לבנקים הוא לא היה מעז להציע הסדר כזה"

על הפעילות ברוסיה: "המשקל הסגולי של לבייב נמוך מאוד. הוא יישאר מחוץ לחברה. אם יהיה צורך, נשכור את שירותיו תמורת דמי ניהול כדי שיטפל בנכסים שם".